حمایت گرایی تجاری و “شکست دوباره آمریکا “

کاخ سفید باردیگر تدابیر حمایتی جدید خود از خودروسازان این کشور و علیه فناوری‌های پاک چینی را اعلام کرد که محور اصلی آن افزایش چهار برابری عوارض خودروهای الکتریکی و رساندن آن به سقف ۱۰۰ درصد بود.

آن طور که به نظر می رسد اقدامات حمایتی اخیر دولت بایدن به جای آنکه نتیجه یک راهبرد اقتصادی سنجیده باشند، بیشتر با هدف یک نمایش سیاسی و به ویژه با هدف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا انجام شده‌‌اند.

در واقع، همان تعرفه‌های ۲۵ درصدی نیز تا حدود زیادی باعث کنار رفتن خودروهای برقی چینی از بازار ایالات متحده شده بود و افزایش کنونی تعرفه‌ها تا حد زیادی نمادین و همراه با انگیزه‌های سیاسی هستند.

با این حال، تمام این تلاش‌های ناموفق برای سرکوب بخش انرژی پاک چین نیز به ایالات متحده هیچ کمکی برای توسعه صنعایع خود در این بخش نخواهد کرد و در عوض می‌تواند با نتایج معکوس همراه شود و ضمن مانع شدن از تلاش‌های آمریکا برای کاهش انتشار کربن، به صنایع انرژی سبز این کشور نیز آسیب برساند.

این سیاست‌های حمایت‌گرایانه همچنین تأثیر مستقیم بر مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد داشت و با محدود کردن گزینه‌های موجود در بازار برای آن دسته از مصرف‌کنندگان که به دنبال وسایل نقلیه مقرون ‌به ‌صرفه، پاک و مجهز به فناوری‌های پیشرفته هستند، باعث افزایش بالقوه هزینه‌ها در بازار خودرو خواهد شد.

با وجود رویکرد همیشگی سیاستمداران ایالات متحده به در پیش گرفتن سیاست‌های حمایت‌گرایانه برای جلب نظر گروه‌های خاصی از رأی‌دهندگان، آنان باید بدانند که مضربودن و بیهودگی چنین سیاست‌هایی مدت‌هاست که ثابت شده است.

در دهه گذشته، اقدامات حمایتی ایالات متحده در صنعت فولاد نه تنها  روند کاهش فرصت‌های شغلی را متوقف نکرد بلکه افزایش هزینه‌ها در صنایع پایین‌دستی، کاهش رقابت‌پذیری تولیدات ایالات متحده و در نهایت آسیب‌های گسترده‌تر در اقتصاد آمریکا را به همراه داشت.

اخیرا بلومبرگ در مقاله‌ای افزایش اخیر تعرفه‌ها توسط دولت و عقب نشستن خودروسازان آمریکایی به واسطه “یک وحشت شگفت انگیز” از تن دادن به رقابت منصفانه در بازار خودرو را مورد انتقاد قرار داد.

در این مقاله آمده است: این خودروسازان با خارج شدن از عرصه رقابت جهانی مانند «پرندگان جزایر دورافتاده» دچار خودبزرگ‌بینی و غرور می‌شوند و در نهایت توانایی نوآوری و رقابت را از دست می‌دهند.

سیاستمداران آمریکایی به جای افزایش تعرفه‌ها و مانع‌تراشی‌های تجاری، بهتر است طرز فکر بازی مجموع صفر خود را  کنار بگذارند و با رفتن به استقبال رقابت و نوآوری بروند و به جای خاموش کردن چراغ رقابت منصفانه از آن برای روشن کردن مسیر قوی‌تر شدن و پویاتر شدن بازار بهره بگیرند.

با وجود تلاش بی‌امان واشنگتن برای حمایت‌گرایی از خودروسازان آمریکایی، صنعت تولید خودروهای برقی چین به کمک نوآوری‌های مداوم در بخش فناوری و زنجیره تامین پیوسته توسعه ‌یافته و با ورود به یک رقابت سالم در بازار رشد کرده است. حضور در چنین محیطی باعث پیشرفت‌های قابل توجه خودروسازان چینی شده و چین را در قامت یک رهبر جهانی در بخش تولید خودروهای برقی معرفی کرده است.

حتی خودروسازانی مانند شرکت آمریکایی تسلا نیز با حضور در رقابت سالم بازار چین توانسته‌اند به سرعت رشد کنند و این حضور قدرتمند در چین برای آنها با سود همراه بوده است.

در عین حال، پیشرفت‌های چین در زمینه تولید خودروهای برقی، مزایای اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی را نیز به همراه داشته و موجب حمایت از تلاش‌های جهانی برای توسعه سبز، کم کربن و پایدار شده است.

توسل به اقدامات حمایتی ممکن است در خدمت منافع سیاسی کوتاه مدت باشد اما به اهداف بلندمدت اقتصادی و زیست محیطی ضربه خواهد زد. واشنگتن باید از تجارب گذشته خود در سایر صنایع درس بگیرد و مزایای بازتر شدن و رقابتی تر شدن بازار را بهتر درک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا