پیام های هفتمین نمایشگاه بین المللی واردات چین برای اقتصاد جهان

افتتاح هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین در روز 5 نوامبر پیام های مهمی برای اقتصاد جهان دارد که باید به آنها توجه شود. دراین دوره از نمایشگاه، 3496 غرفه دار از 129 کشور و منطقه شرکت کرده اند. چرا نمایشگاه بین المللی واردات چین توانسته همچنان به توسعه خود ادامه دهد؟ ملاحظات شی جین پینگ، رهبر چین، از برنامه ریزی برای ارتقای سطح این نمایشگاه چیست؟

افتتاح هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین در روز ۵ نوامبر پیام های مهمی برای اقتصاد جهان دارد که باید به آنها توجه شود. دراین دوره از نمایشگاه، ۳۴۹۶ غرفه دار از ۱۲۹ کشور و منطقه شرکت کرده اند. چرا نمایشگاه بین المللی واردات چین توانسته همچنان به توسعه خود ادامه دهد؟ ملاحظات شی جین پینگ، رهبر چین، از برنامه ریزی برای ارتقای سطح این نمایشگاه چیست؟

پیش از هر چیزی باید عنوان کرد که حلقه دوستان دوستان نمایشگاه بین المللی واردات چین همچنان در حال گسترش است.

در ماه مه ۲۰۱۷، شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین اعلام کرد که چین میزبان نمایشگاه بین المللی واردات چین از سال ۲۰۱۸ خواهد بود و این اولین نمایشگاه با موضوع واردات در سطح جهان است.

شی جین پینگ در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه اولین دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین هدف اصلی از برگزاری چنین نمایشگاهی بیان کرد. وی خاطرنشان ساخت: برگزاری نمایشگاه بین المللی واردات چین تصمیم مهمی است که چین برای گسترش گشایش بازار خود به سوی جهان در سطح بالا گرفته است و این اقدام بزرگ و مهم چین برای باز کردن بازار خود به سوی جهان می باشد.

در طول هفت سال گذشته، “حلقه دوستان”نمایشگاه بین المللی واردات چین به گسترش خود ادامه داده است و “فهرست دست آوردها” بیش از پیش چشم نوازتر شده است. در شش دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین تقریباً ۲۵۰۰ محصول جدید، فناوری‌ جدید و خدمات جدید به نمایش گذاشته شده ‌اند، با حجم تراکنش‌های در نظر گرفته شده انباشته از ۴۲۰ میلیارد دلار، بیش از هزار شرکت با سرمایه خارجی و نهاد های ترویج سرمایه‌گذاری با سرمایه خارجی برای انجام دقیق همکاری های بعدی به مناطق مختلف چین سفر کرده اند. تعداد زیادی از شرکت ها و تاجران شرکت کننده در سی ای ای یی در کالافروشی ها، کارخانه ها و  مراکز تحقیق و توسعه جدید خود را در چین افتتاح کرده اند و در سوی مقابل تعهد چین به جهان هرگز تغییر نکرده است.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین برگزاری نمایشگاه بین المللی واردات چین را مطرح کرد، چین و جهان در میان تحولات قرار گرفتند. از یک سو، بازار چین روز به روز در حال گسترش است و مصرف به طور فزاینده ای به نیروی محرکه اصلی توسعه اقتصادی چین تبدیل می شد و  از سوی دیگر، در چارچوب سیاسی بین المللی، یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی رو به افزایش است، چندجانبه‌گرایی و نظام تجارت آزاد هدف حمله قرار گرفته و برخی کشورها «حیاط‌های کوچک و دیوارهای بلند» ساخته‌اند و دست به «جدا کردن و گسستن پیوندها» زده اند و در اثر همین رفتارها  “شاخص باز بودن جهان” بطور متوالی در حال سقوط است.

شی جین پینگ که در چهارراه تاریخی  ایستاده است و از همین رو ایده ها و اقدامات عملی خود را در نمایشگاه بین المللی واردات چین اعلام کرد. او بارها گفته است که “گشایش اقتصادی چین به سوی بیرون، نماد متمایز چین معاصر است”. او برای پنج سال متوالی در مراسم افتتاحیه CIIE در سخنرانی های خود بیش از صد بار کلمه “گشایش” را مورد اشاره قرار داده است.

دلیل اینکه هفت دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین نگاه جهان را به خود جلب کرده است این بوده که در این پلتفرم بزرگ، چین اعتماد قاطع و اقدامات عملگرایانه خود را در «دست گرفتن» به جای «رها کردن» و «رفع دیوارها» به جای «ساختن دیوار» نشان داده است. برگزاری مستمر این نمایشگاه سبب ایجاد موج تازه برای توسعه داخلی و ایجاد تحرک در اقتصاد جهانی ایجاد می کند و این مسئله یکی از دستاوردهای بزرگ برگزاری نمایشگاه واردات برای اقتصاد چین و جهان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا