علاقه مندی مردم آمریکا به شبکه های اجتماعی چینی
دولت آمریکا در مارس سال گذشته لایحهای را تصویب کرد که به بهانه «امنیت ملی» از تیک تاک خواست داراییهایش در ایالات متحده را از «بایتدنس» یعنی شرکت مادر چینی خود جدا کند. در غیر این صورت فعالیتش در آمریکا منع میشود.
دولت آمریکا در مارس سال گذشته لایحهای را تصویب کرد که به بهانه «امنیت ملی» از تیک تاک خواست داراییهایش در ایالات متحده را از «بایتدنس» یعنی شرکت مادر چینی خود جدا کند. در غیر این صورت فعالیتش در آمریکا منع میشود.
تیک تاک تا پایان سال گذشته میلادی، ۱۷۰ میلیون کاربر فعال در ایالات متحده داشت. برای صدها میلیون آمریکایی، اشتراکگذاری سبک زندگی و افکارشان در تیک تاک بخشی از زندگی روزمره شان شده است. تیک تاک برای ۷ میلیون شرکت کوچک و متوسط و ۲۲۴ هزار نفر در ایالات متحده شغل ایجاد کرده است. زمانی که دولت آمریکا لایحه ممنوعیت تیک تاک را تصویب کرد، بیش از نیمی از کاربران آمریکایی تیک تاک مخالفت خود را به وضوح ابراز کردند
. نگرانی از فیلتر شدن این نرم افزار محبوب باعث شد تا بسیاری از کاربران آمریکایی به یک شبکه اجتماعی چینی دیگر به نام «رِد نوت» روی آورند. طوری که این نرم افزار چینی که حتی نام انگلیسی هم ندارد، در صدر فهرست دانلود رایگان برنامههای «اپ استور» قرار گیرد.
«رِد نوت» نه تنها در ایالات متحده، بلکه در بسیاری از کشورهای آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا، نیز در صدر رتبه بندی دانلود قرار دارد. این نرم افزار آنلاین چینی، تجربیات و دیده و شنیدههای انبوه کاربران خود در خصوص زندگی، کار، مسافرت، خرید، مصرف و غیره را به اشتراک میگذارد به نحوی که هر کاربر با سایر کاربران ارتباط و تعامل دارد.
این نوع اشتراکگذاری میتواند به انواع مدلهای خرید و مصرف آنلاین تبدیل شود. یکی از صدها صحنه جالبی که روی این سکو مشاهده شده، تعداد زیادی از دانش آموزان چینی است که از کاربران آمریکایی برای تمرینات زبان انگلیسی کمک میخواستند در برابر آن کاربران آمریکایی از چینیها برای انجام درسهای ریاضی درخواست کمک کردند. کاربران تیک تاک خود را «پناهندگان تیک تاک» در فضای مجازی میخوانند درست مثل پناهندگان در دنیای واقعی که قربانی سیاستهای هژمونیک آمریکا و غرب شدهاند. کاربران جدید، ناخواسته از «پیله اطلاعاتی» که غرب در خصوص چین به دقت بافته بود، عبور کردند.
روزنامه «وال استریت ژورنال» در این مورد در تفسیری نوشت که در زمانی که روابط ایالات متحده و چین پرتنش است، دوستی جدید بین چین-آمریکا در اپلیکیشنی که قبلاً تقریباً هیچ کاربر بینالمللی نداشت، جوانه زده است. اما چرا کاربران آمریکاییِ تیک تاک، شبکههای اجتماعی داخلی مانند فیسبوک و اینستاگرام را انتخاب نمیکنند؟ مردم آمریکا دریافته اند که پلتفرمهای نامبرده «پیله اطلاعاتی» را تشکیل دادهاند که بر درک عینی آنها از چین و حتی جهان تأثیر میگذارد. اما در تیک تاک و رِد نوت بیش از ۸۰ درصد از محتوا هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.
تحلیلگران بر این باورند که سرکوب تیک تاک توسط دولت ایالات متحده به دلیل نگرانی از این است که مردم آمریکا دنیای واقعی را ببینند