سرمایهگذاری در آینده؛ بازار رشد و فرصتهای برد-برد برای سرمایهگذاران در چین
بیش از ۱۱۰۰ سازمان دولتی و هیئت تجاری از ۱۲۳ کشور و منطقه در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی سرمایهگذاری و تجارت چین (CIFTIS) حضور یافتند. فضای نمایشگاه برای تحقق بهرهوری با کیفیت بالا توسعه یافته بود و تعداد غرفهداران در بخش همکاری بینالمللی برای شرکتهای تخصصی، نوآور و ویژه نسبت به سال گذشته دو برابر شد.
در این دوره، ۱۱۵۴ پروژه سرمایهگذاری از انواع مختلف با سرمایهگذاری برنامهریزیشده ۶۴۴ میلیارد یوان امضا شد. بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی سرمایهگذاری و تجارت چین که از هشتم تا یازدهم سپتامبر (۱۷ تا ۲۰ شهریور) برگزار شد، به یک دریچه مهم برای جهان تبدیل شد تا چین را بهتر ببیند و فرصتهای سرمایهگذاری را شناسایی کند.
با توجه به اینکه CIFTIS تنها نمایشگاه ملی بزرگ چین است که بر سرمایهگذاری تمرکز دارد، موضوع آن امسال با عنوان «دست در دست چین؛ سرمایهگذاری در آینده» مورد توجه ویژه شرکتکنندگان قرار گرفت. بهویژه در شرایط افزایش حمایتگرایی و ناپایداری اقتصادی جهانی، سرمایهگذاران خارجی معتقدند که سرمایهگذاری در چین به معنای سرمایهگذاری در آینده است. حال این سؤال مطرح میشود که شرکتهای خارجی چگونه میتوانند در چین به «دوندگان ماراتن» تبدیل شوند؟
برای پیمودن مسیر طولانی، نوآوری مستمر ضروری است. در سالهای اخیر، شرکتهای خارجی سرمایهگذاری خود را در حوزه بهرهوری با کیفیت بالا در چین افزایش دادهاند و همکاری متقابل و سودمند با کسبوکارهای چینی ایجاد کردهاند.
وانگ رونی، معاون اجرایی شرکت ZF Friedrichshafen AG، گفت که سرعت نوآوری در بازار چین خلاقیت آنها را به شدت تحریک کرده است. بر اساس برآوردهای داخلی این شرکت، صنعت خودروسازی چین هر ۶ ماه شاهد پیشرفتهای جدید است و این امر باعث شده شرکت در طول دهه گذشته به طور متوسط هر ده ماه یک کارخانه جدید راهاندازی کند.
برای تبدیل شدن به «دونده مسافتهای طولانی»، داشتن چشمانداز بلندمدت نیز ضروری است. مدیران شرکتهای خارجی اغلب از «قطعیت» در تصمیمات سرمایهگذاری سخن میگویند و معتقدند که گسترش مداوم سیاست باز شدن چین، اطمینان را به کسبوکارهای آنها تزریق کرده است. بهویژه امسال، تسریع در باز شدن بخش خدمات چین انگیزه تازهای برای سرمایهگذاران خارجی ایجاد کرده است.
«دوندگان استقامت» نتایج بهتری کسب میکنند و شرکتهایی که «ریشههای خود را عمیقتر میکنند»، پاداش دریافت میکنند. گزارشی که در نمایشگاه امسال منتشر شد نشان میدهد که تا سال ۲۰۲۴، حاشیه درآمد به سود شرکتهای صنعتی خارجی در چین ۶.۶ درصد بود که ۱.۲ درصد بالاتر از میانگین ملی است. هماکنون، شرکتهای چندملیتی سرعت گسترش حضور خود در چین را افزایش دادهاند. مجتمع پالایش و شیمیایی چند میلیارد دلاری آرامکوی سعودی در استان لیائونینگ قرار است در سال ۲۰۲۶ فعالیت خود را آغاز کند و شرکت داناهر ۲۰۰ میلیون یوان برای گسترش پایگاه تحقیق و توسعه و تولید خود در شانگهای سرمایهگذاری میکند. سرمایهگذاران خارجی فعالانه بازار چین را بررسی میکنند و برای دستیابی به «دسترسی و برد-برد» تلاش میکنند و به طور مستمر روند خود را سرعت میبخشند.
فرصتهای بیشتری نیز در حال شکلگیری است: در این روزها نمایشگاه بینالمللی تجارت خدمات چین ۲۰۲۵ در پکن در حال برگزاری است و هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین در ماه نوامبر طبق برنامه در شانگهای برگزار خواهد شد. همانطور که نمایندگان شرکتهای چندملیتی اظهار داشتهاند، بازار چین به «مرکز تناسب اندام» آنها تبدیل شده است؛ تنها با توسعه کامل و تقویت رقابتپذیری خود در این بازار میتوانند با «توانمندیهای قوی» به موفقیتهای بیشتر در سطح جهانی دست یابند.