افزایش تقاضا برای محصولات سرمایشی چینی در اوج گرمای اروپا
از ماه ژوئن تاکنون، اروپا با موج گرمای گستردهای روبرو بوده و پیشبینی میشود این شرایط تا ماه جولای ادامه یابد. این گرمای شدید و کمسابقه، باعث افزایش تقاضا برای محصولات خنککننده ساخت چین در سراسر اروپا شده است؛ از کولر گازی و یخچال و پنکه گرفته تا کلاههای ویژه.
یکی از این محصولات، کولر گازی قابلحملی به نام «پرتااسپلیت» است که توسط گروه لوازم خانگی چینی میدیا و مخصوص بازار آلمان طراحی شده است. تاکنون، ۱۰۰ هزار دستگاه از این دستگاه به فروش رفته است. روزنامه گلوبال تایمز در روز چهارشنبه نوشت، این محصول در بازارهای آلمان و فرانسه به طور کامل به فروش رسیده و موجودی آن فعلا صفر است.
بر اساس دادههای مالی، درآمد خارجی گروه میدیا در سال ۲۰۲۴ به ۱۶۹ میلیارد یوان (۲۳.۵۷ میلیارد دلار) رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایشی ۱۲.۰۱ درصدی داشته است. در این میان، بازار اروپا – از جمله آلمان – نیز رشدی باکیفیت را تجربه کرده است.
افزون بر صادرات موفق لوازم خانگی سرمایشی، محصولات سادهتری مانند تجهیزات گرمازدایی نیز در موج گرما با استقبال خوبی روبرو شدهاند.
کارخانه تولیدی جینیانگ دیلی پروداکتس، سازنده پنکههای کوچک واقع در شهر ییوو در استان جهجیانگ (شرق چین) نیز شاهد افزایش صادرات به اروپا بوده است.
یکی از محصولات پرفروش این روزها، کلاههای فضای باز مجهز به پنکه خورشیدی است. این کلاه که در شهر ییوو تولید میشود، در مدت یک ماه بیش از ۱۰ هزار عدد فروش داشته و درآمد حاصل از آن از ۳.۲ میلیون یوان فراتر رفته است.
طبق دادههای علیبابا، یکی از پلتفرمهای اصلی تجارت الکترونیک بینالمللی، طی ۳۰ روز گذشته پنکههای کوچک قابلحمل، کولرهای سیار، یخسازها، یخچالهای دوقلو و فریزرها به دستههای محبوب در میان خریداران تبدیل شدهاند و فروش آنها نسبت به سال قبل حدود ۷۷ درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش شورای توسعه تجارت بینالمللی کالاهای مکانیکی و الکترونیکی چین (CCCME)، طی پنج ماه نخست ۲۰۲۵، صادرات کولر گازی خانگی چین به ۹.۴۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۷.۸ درصد رشد داشته است؛ صادرات پنکه به ۵.۶۵ میلیارد دلار رسید که رشدی ۷.۱ درصدی را نشان میدهد؛ و صادرات یخچال نیز به ۳.۳۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ۵.۱ درصد افزایش یافته است.
رونق صادرات تجهیزات برودتی چین به دلیل ترکیب هوشمندی و بهرهوری انرژی در این محصولات است که رمز موفقیت در بازارهای بینالمللی محسوب میشود. زنجیره صنعتی یکپارچه چین، هماهنگی کاملی را در تمامی مراحل تولید تجهیزات سرمایشی فراهم کرده است؛ موضوعی که هم موجب حفظ کیفیت بالا و هم رقابتپذیری قیمتی شده و در نهایت باعث تمایز محصولات چینی در بازار جهانی شده است