روی آوردن آمریکایی‌ها به “ذخیره کردن” در اثر تهدید‌های افزایش تعرفه

نوامبر سال گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده اعلام کرد که در اولین روز ریاست جمهوری خود، فرمان اجرایی برای اعمال افزایش ۱۰ درصدی تعرفه بر کالاهای چینی را امضا خواهد کرد. در حالی که دولت جدید ایالات متحده به زودی روی کار خواهد آمد، نگرانی ها در داخل آمریکا در مورد آغاز دور جدید جنگ تعرفه ها از سوی این کشور افزایش یافته است.

اخیراً سی ان ان گزارشی را در مورد هرشل ویلسون، یکی از شهروندان تاکوما در واشنگتن منتشر کرد که از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، هر ماه ۳۰۰ دلار صرف ذخیره کالا می‌کند و قصد دارد از این به بعد هر ماه ۱۰۰ دلار به این مبلغ اضافه کند، زیرا نگران است که اگر دولت ایالات متحده تهدیدات خود برای افزایش تعرفه را اجرا کند، مجبور خواهد شد قیمت بیشتری را برای همین أقلام پرداخت کند. یک نظرسنجی در ایالات متحده در ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ از میان ۲ هزار نفر از شهروندان این کشور انجام شد که بر اساس آن یک سوم این افراد به دلیل ترس از افزایش تعرفه‌ها در آینده، میزان خرید کالای خود را افزایش داده‌اند.

مطالعات متعدد نشان داده است که فشار تعرفه‌ها در نهایت به مصرف کنندگان آمریکایی منتقل می‌شود. طبق برآوردهای قبلی شرکت مودیز، مصرف کنندگان آمریکایی ۹۲ درصد از هزینه افزایش تعرفه‌های محصولات وارداتی از چین را متحمل می‌شوند و هزینه‌های خانوارهای آمریکایی به دلیل تعرفه‌ها هر سال ۱۳۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

با نگاهی به اشتغال نیز ممکن است به نظر برسد تعرفه‌ها قرار است از صنایع مرتبط «حفاظت» کنند اما آسیب آن به اشتغال در مقیاسی بزرگ‌تر آشکار می‌شود، به عنوان مثال، تعرفه‌های آمریکا بر صنایع فولاد و آلومینیوم چین چنین وضعیتی را نشان می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که تعرفه‌ها ممکن است از برخی مشاغل در صنعت فولاد ایالات متحده محافظت کرده باشند اما هر شرکتی که از فولاد تولید ایالات متحده استفاده می‌کند باید قیمت‌های بالاتری بپردازد و مجبور به کاهش تولید می‌شود و در نتیجه احتمال دارد که نتواند کارمندان زیادی استخدام کند. به این ترتیب تاکنون تعرفه‌ها منجر به از بین رفتن حداقل ۱۴۰ هزار تا ۲۷۵ هزار شغل در صنایع مختلف در ایالات متحده شده است.

ایالات متحده در تلاش است تا از تعرفه‌ها به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی استفاده کند اما جنگ تعرفه‌ها نمی‌تواند جلوی توسعه چین را بگیرد. اطلاعات منتشرشده از سوی دولت چین در سیزدهم ژانویه نشان داد که مقیاس واردات و صادرات کالاهای چین در سال ۲۰۲۴ به یک رکورد جدید رسیده است. دویچه بانک معتقد است که تأثیر منفی افزایش تعرفه‌ها از سوی ایالات متحده بر رشد اقتصادی چین احتمالا نسبتاً محدود خواهد بود و دلیل عمده آن نیز کاهش وابستگی چین به صادرات به ایالات متحده است. در حال حاضر، صادرات چین به ایالات متحده تنها ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهد.

به همین ترتیب، جنگ تعرفه‌ها نمی‌تواند شرکت‌های آمریکایی را از سرمایه‌گذاری در چین باز دارد. امروزه، بیش از ۷۳ هزار شرکت آمریکایی در چین با مجموع سرمایه‌گذاری بیش از ۱.۲ تریلیون دلار تاسیس شده‌اند. مک‌دونالد در سال گذشته بیشتر از شرکتهای دیگر فروشگاه‌های خود را در چین اضافه کرد که حدود ۶۰ درصد از کل فروشگاه‌های سراسر جهان این برند آمریکایی را تشکیل می‌دهند. استارباکس نیز بیش از هزار فروشگاه در شانگهای دارد که بیشتر از فروشگاه‌های این برند در کشورهای دیگر است. فروش تسلا در چین نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ۸۰ درصد از ۲۰۰ تامین کننده اصلی اپل در چین محصولات خود را تولید می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا