رکوردزنی فروش سلاح آمریکا به دیگر کشورها؛ کسب سود از طریق «دیپلماسی تسلیحات»

وزارت امور خارجه ایالات متحده اخیرا اعلام کرد فروش تجهیزات نظامی آمریکا به کشورهای خارجی طی سال مالی ۲۰۲۳ با رسیدن به رقم ۲۳۸ میلیارد دلار، رکورد بالایی را بر جای گذاشته است.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا «فروش و انتقال تسلیحات ابزار مهم سیاست خارجی آمریکا با کاربردهای بلندمدت بالقوه برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است.»

بر اساس این گزارش، فروش مستقیم تسلیحات توسط شرکت‌های آمریکایی از ۱۵۳.۶ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۲ به ۱۵۷.۵ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۳ افزایش یافته که نشان دهنده یک رشد سالانه ۲.۵ درصدی است؛ فروش سلاح ترتیب داده شده از سوی دولت ایالات متحده از ۵۱.۹ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۲ به ۸۰.۹ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۳ افزایش یافته که افزایش ۵۵.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

این داده‌ها ثابت می‌کند که عملیات دیپلماسی تسلیحات ایالات متحده می‌تواند موفقیت آمیز توصیف شود. آمریکا از یک طرف سود هنگفتی از طریق دیپلماسی نظامی به جیب زده است. از سوی دیگر ایالات متحده کنترل خود بر منطقه و حتی کشورها در منطقه را از طریق فروش تسلیحات و تجهیزات به کشورهای خارجی اعمال کرده و به این ترتیب نفوذ سیاسی و نظامی خود را کاملا توسعه داده است.

دولت ایالات متحده خود یک فروشنده سلاح برای دلالان اسلحه است. بنا بر این در هر درگیری جنگی، سیاستمداران آمریکایی در این خط مقدم قرار دارند. دولت آمریکا نقشی غیرقابل جایگزین در تصاحب دامنه وسیعی از بازارهای بین‌المللی برای تسلیحات و تجهیزات ایفا کرده است.

کارشناسان نظامی معتقدند این داده‌ها از منظری دیگر نشان دهنده این است که ایالات متحده کمترین صلح را در جهان می‌خواهد. تنها زمانی که درگیری‌ها در جهان ادامه یابد دلالان اسلحه آمریکایی می‌توانند نقشی بزرگتر ایفاء کرده و پول کثیف به چنگ آورند.

«سونگ جونگ‌پینگ» در این باره گفت: آمریکا همچنان تئوری «تهدید چین»، «تهدید روسیه» و «تهدید ایران» را بزرگنمایی می‌کند و با این کار جوی متشنج به وجود می‌آورد و با به راه انداختن مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای به کشورهای مرتبط امکان می‌دهد تسلیحات و تجهیزات آمریکایی را خرید و پول هنگفتی بابت آنها دریافت کند. هر چه جهان صلح کمتری داشته باشد و تنش وجود داشته باشد، تقاضا برای تسلیحات و تجهیزات آمریکایی بیشتر می‌شود و ایالات متحده نیز بزرگترین ذی‌نفع به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش‌ها، ایجاد درگیری‌های منطقه‌ای و تحریک مناقشات همواره بهترین راه برای آمریکا به منظور سود جستن از جنگ بوده است. بارزترین مثال جنگ خلیج فارس است. پس از جنگ خلیج فارس، دلالان اسلحه آمریکایی، تسلیحات و تجهیزات متنوع مانند موشک‌های «پاتریوت» و موشک‌های کروز «تاماهاوک» را که طی این جنگ استفاده شده بود، تبلیغ کردند.

تازه‌ترین مثال این است که ایالات متحده تئوری تهدید روسیه را به وجود آورد و با دقت درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین را طراحی نمود و به این ترتیب به ناتو و دیگر کشورهای اروپایی فرصت داد تا مقادیر گسترده‌ای تسلیحات و تجهیزات آمریکایی را خریداری کنند. این یکی از مستقیم‌ترین دلایل رکورد زنی بالای فروش تجهیزات نظامی آمریکا در سال مالی ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

ایالات متحده علاوه بر به جیب زدن سود هنگفت از جنگ، نفوذ سیاسی خود را هم از طریق فروش تسلیحات خارجی اعمال می‌کند. کشور مورد نظر پس از مجهز شدن به تسلیحات و تجهیزات ساخت آمریکا، در واقع تابع ایالات متحده خواهد بود. کاربرد، نگهداری، ارتقا یا تغییر تسلیحات و تجهیزات به اتکای شدید به ایالات متحده نیاز دارد. این به آمریکا امکان می‌دهد تا در منطقه و میان کشورها حرفی خاص برای گفتن داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا