چرا چین همچنان «آهنربای قدرتمند» جذب سرمایه‌ گذاری خارجی است؟

«کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل» اخیرا «گزارش سرمایه گذاری جهان ۲۰۲۳» را منتشر کرد که نشان می‌دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهانی در سال جاری میلادی به دلیل تاثیر عوامل چندگانه، همچنان با فشار نزولی مواجه بوده است.

با اینکه سرمایه گذاری فرامرزی کُند است، صدها تن از رهبران شرکت‌های «فورچون جهانی ۵۰۰» و شرکت‌های پیشرو صنعتی از ابتدای سال ۲۰۲۳ به چین سفر کردند و شمار زیادی از پروژه‌های با سرمایه خارجی سرعت گرفتند.

اما دقیقا چه چیزی شرکت‌های خارجی را برای افزایش سرمایه گذاری در چین ترغیب می‌کند؟

بازار فوق بزرگ و زنجیره‌های صنعتی و تامین تثبیت‌شده به شکلی مداوم جذابیت چین برای شرکت‌های با سرمایه خارجی بیشتر و بیشتر کرده است.

«سند سفید محیط تجاری چین ۲۰۲۳» که از سوی «اتاق بازرگانی آمریکا» در جنوب چین منتشر شد نشان می‌دهد ۷۵ درصد شرکت‌های بررسی‌شده در نظر دارند در سال جاری میلادی در چین سرمایه گذاری کنند.

یک نظرسنجی انجام شده توسط «اتاق بازرگانی اروپا در چین» نشان داد که حدود یک چهارم شرکت‌های بررسی‌شده در نظر دارند بیشتر یا تمام زنجیره‌های تامین خود را در چین قرار دهند.

تحقیقات انجام شده توسط «موسسه اقتصاد خارجیِ» کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین نشان می‌دهد مجموع پرسنل مشغول در حوزه تحقیق و توسعه چین که تقریبا سالانه ۶ میلیون نفر هستند، برای سال‌های متمادی رتبه اول را در جهان کسب کرده است.

در عین حال، تعداد متقاضیان ثبت اختراع بین‌المللی در چارچوب «پیمان همکاری ثبت اختراع» برای چهارمین سال متوالی رتبه اول جهان را از آن خود کرده است. این عرضه سطح بالای استعداد و نخبگی شمار بیشتر و بیشتری از شرکت‌های با سرمایه خارجی را بر آن داشته تا چین را یک موتو نوآوری قلمداد کنند.

طی این نظرسنجی،‌ یکی از مسئولان شرکت‌های با سرمایه خارجی به خبرنگاران گفت علاوه بر مزیت استعداد و نخبگی، از آن مهمتر این است که آنها می‌توانند آینده را در چین ببینند.

از ابتدای سال جاری، محیط تجاری چین با اجرای مجموعه‌ای از سیاست‌ها به منظور تثبیت سرمایه گذاری خارجی و توسعه گشایش، به شکلی مداوم بهینه شده و جنب و جوش بازار مستمرا تحریک شده و به این ترتیب شرکت‌های با سرمایه خارجی بیشتر و بیشتری برای سرمایه گذاری در چین و ریشه گرفتن در این کشور، جذب شده‌اند.

«لوئو رونگ» مدیر «موسسه اقتصاد خارجی» در این باره گفت: ساختار سرمایه گذاری خارجی چین طی سال‌های اخیر مداما بهبود یافته و شرکت‌های با سرمایه خارجی سرمایه گذاری خود را در حوزه تولید پیشرفته، صنایع خدماتی مدرن به ویژه تحقیق و توسعه افزایش داده‌اند. چین همچنان مثل یک «آهنربای قوی» سرمایه گذاری خارجی را به خود جذب می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا