کمک سیاست معافیت از ویزای چین به تقویت هر چه بیشتر تبادلات مردم با مردم

وزارت امور خارجه چین جمعه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) اعلام کرد که چین تصمیم به اجرای یک سیاست معافیت از ویزای یک طرفه به صورت آزمایشی برای شمار بیشتری از کشورها گرفته که شامل تمدید وضعیت معافیت ویزا برای مسافران دارای گذرنامه‌های معمولی از ۶ کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و مالزی است.

این به آن معناست که از اول دسامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آذر) تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۰ آذر ۱۴۰۳) شهروندان این کشورها که برای تجارت، گردشگری، دیدار با اقوام و دوستان یا ترانزیت کمتر از ۱۵ روز وارد چین می‌شوند،‌ نیازی به اخذ ویزا ندارند. به نظر می‌رسد این یک برنامه آزمایشی باشد. اگر موفقیت آمیز باشد و مسائل اجتماعی دیگری را ایجاد نکند، مطمئنا به صورت دائمی اجرا خواهد شد.

این برنامه از بسیاری جهات قابل توجه است. اول، فقط تعداد مشخصی از کشورها از مزیت ورود بدون ویزا بهره مند می‌گردند. وقتی می‌گوییم مزیت است زیرا بسیاری از دردسرها و هزینه‌های مرتبط با ویزا برای مسافران خارجی را حذف کرده است. دوم، معمولا برنامه ورود معاف از ویزا بر یک پایه دوجانبه متقابل اجرا می‌شود که به معنای آن است که کشور مبدأ مسافر نیز باید چنین مزیتی را در اختیار شهروندان چینی قرار دهد. این موضوعی است که به گونه‌ای به حاکمیت و احترام متقابل مربوط است.

اما این بار پکن تصمیم به ورود یکطرفه برای مسافرانی که به چین می‌آیند گرفته البته به غیر از مالزی که چنین مزیتی را برای مسافران چینی در نظر گرفته است. برای پنج کشور دیگر اتحادیه اروپا، مسافران چینی باید منتظر باشند تا زمانی که چنین مزیتی از سوی کشورهای فوق در نظر گرفته شود؛ از آنجایی که موضوع ویزای «شنگن» وجود دارد که اجازه ورود به سایر کشورهای اروپایی در منطقه شنگن را می‌دهد که عملاً هیچ کنترل مرزی بین کشورها ندارد.

خرد متعارف در رسانه‌ها در تفسیر این اقدام پکن می‌گوید هدف چین جذب گردشگران بیشتر از این کشورهاست. پاندمی سه ساله تاثیر بزرگی بر صنعت گردشگری جهانی گذاشت و این سیاست معاف از ویزا جریان را برعکس خواهد کرد.

دولت مرکزی چین طی ماه‌های اخیر گام‌هایی برداشته-از جمله احیای مسیرهای پرواز بین‌المللی برای احیای صنعت گردشگری. نهاد هوانوردی چین در ماه اکتبر اعلام کرد پیش بینی می‌شود ۱۶ هزار و ۶۸۰ پرواز هفتگی از نوامبر تا مارس انجام شود که به ۷۱ درصد کل پروازهای مسافری قبل از پاندمی کرونا می‌رسد.

یکی از نتایج موفقیت آمیز نشست اخیر میان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا افزایش پروازهای چین-ایالات متحده از ۴۸ (۲۴ پرواز دو طرفه) به ۷۰ پرواز در هفته است.

چین اوایل ماه نوامبر سیاست ترانزیت معافیت از ویزا خود را به ۵۴ کشور گسترش داد. «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در سفر اخیر خود به پکن در گفتگو با «وانگ یی» وزیر خارجه و «لی چیانگ» نخست وزیر چین این اقدام پکن را «عالی» توصیف کرد.

«پاتریشیا فلور» سفیر آلمان در چین نیز گفت: این تصمیم سفر به چین را برای بسیاری از شهروندان آلمانی تسهیل می‌کند و به سطحی بی سابقه می‌رساند. امیدواریم دولت چین این تدبیر را برای تمام دولت‌های عضو اتحادیه اروپا اجرا کند.

با این وجود، هدف از اعلام این تصمیم چیزی بیش از جذب گردشگران است. این اقدام بیشتر به سیاست گشایش مستمر چین در برابر جهان، ادغام مستمر آن با جهان و تعهد مداوم برای تبادلات مردم با مردم با جهان مربوط است. در این راستا چین و مردم آن قطعا امیدوارند آن پنج کشور هم در آینده چنین مزیت مشابهی را در نظر بگیرند.

«لی چیانگ» نخست وزیر چین در ششمین «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» (CIIE) گفت: چین صمیمانه امیدوار به همکاری با دیگر کشورهای جهان است تا با یکدیگر کنار بیاییم و به موفقیت متقابل در یک صحنه باز دست پیدا کنیم.

این باور وجود دارد که ۶ کشور مذکور در آینده تبادلات مردم با مردم و فرهنگی بیشتری با چین خواهند داشت و در عین حال نتایج برد-برد بیشتری میان چین و این کشورها حاصل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا