منطقه آزاد تجاری شانگهای و نقش آن در توسعه سیاست گشایش در چین

طی این دوره، اقلام نمایشگاهی از سراسر جهان به بندرهای مختلف شانگهای رسیده و سریعا در غرفه‌های امسال «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» (CIIE) نصب شدند.

ورود راحت، سریع و ایمن اقلام مختلف نمایشگاه همچنین به دلیل نوآوری‌های نهادینه فراوان ایجاد شده توسط «منطقه آزاد تجاری آزمایشی شانگهای» در حوزه تجارت طی سال‌های اخیر است. یکی از نوآوری‌های مهم راه اندازی پنجره واحد تجاری «بندر بین‌المللی الکترونیک شانگهای» است. از طریق این پنجره واحد، شرکت‌ها می‌توانند به شکل قابل توجهی مدت زمان عملیات‌های بندر و ترخیص گمرک را کاهش دهند.

«لای چانگ‌گنگ» رئیس شرکت «بی ان پی پاریباس» (چین) گفت: شرکت تابعه مدیریت ثروت گروه ما در «لوجیاجوی» مستقر است، شرکت اوراق بهادار ما در شانگهای قرار دارد و بانک ما در شانگهای به ثبت رسیده است. طی چند سال گذشته، ما شاهد توسعه صنعت چین در چند صنعت مهم مثل خودروهای برقی،‌ صنعت فتوولتائیک و تجارت الکترونیک بوده‌ایم. بازار چین عظیم و صنایع آن در حال ارتقاء هستند، بنا بر این ما کاملا به چین اعتماد داریم.

شرکت‌های فراوانی در منطقه آزاد تجاری مذکور حضور دارند و انجام کارها مرتبا در حال آسانتر شدن است. در حال حاضر «امور دولت هوشمند» حدود ۲۰۰ مورد کار پرتکرار در حوزه ثبت تجاری و گواهی اداری را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیش از ۶۰ هزار شرکت کار خود را از طریق پنجره مدل «کمک هوشمند» با نرخ عبور بی سابقه بیش از ۹۸ درصد انجام داده‌اند.

«ناحیه جدید لینگانگِ» منطقه آزاد تجاری شانگهای در ژوئن امسال بر اساس قانون، نخستین سری از گواهی‌های تست جاده خودروهای متصل هوشمند «خودران» را به چهار شرکت اعطاء کرد. این یکی دیگر از نوآوری‌های نهادینه در منطقه آزاد تجاری شانگهای محسوب می‌شود.

کامیون‌های سنگین خودران در «بندر یانگ‌شان» تردد می‌کنند، جایی که کشتی‌ها لنگر می‌اندازند و کانتنرها در شبانه روز پر و خالی می‌شوند؛ این نشان دهنده جنب و جوش بی پایان گشایش در یک کشور بزرگ است.

ظرفیت پذیرش کانتینری بندر شانگهای برای سیزدهمین سال متوالی رتبه نخست را کسب کرده است. این بندر بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه جهان را به هم متصل می‌کند.

باز بودن نماد تمایز چین معاصر محسوب می‌شود. طی ۱۰ سال گذشته شانگهای به عنوان «سر غاز»، مناطق آزاد تجاری آزمایشی ملی به شکلی قابل توجه اصلاحات مستقل را انجام داده و مجموعه‌ای از دستاوردهای نوآورانه نهادینه را ایجاد کرده‌اند.

چین با شروع از شانگهای، در حال حاضر ۲۲ منطقه آزاد تجاری آزمایشی دارد، ۱۸.۴ سرمایه گذاری خارجی کشور را در متر از چهار هزارم کل مساحت کشور به خود جذب کرده و به ۱۸.۶ درصد حجم کلی واردات و صادرات دست یافته و به این ترتیب بنیاد گشایش و توسعه سطح بالا را بنا نهاده است. به این ترتیب توسعه اقتصادی با کیفیت بالا انرژی قدرتمندی را تزریق کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا