چرا «اشتیاق به چین» در خاورمیانه روز به روز بیشتر می‌شود؟

کنفراس خبری ویژه پانزدهمین نشست سران «بریکس» که چندی قبل در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، اعلام کرد ۶ کشور رسما برای عضویت در خانواده بریکس دعوت شده‌اند؛ از این کشورها عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و ایران در منطقه خاورمیانه واقع شده‌اند. در چنین بستری، اشتیاق ساکنان خاورمیانه به یادگیری زبان چینی همچنان در حال افزایش است.

بر اساس گزارش رسانه‌های سعودی، دولت عربستان زبان چینی را به عنوان زبان دوم خارجی در برنامه آموزشی مدارس جای داده و تمام مدارس متوسطه را ملزم کرده در سال چهارم طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (تعطیلی هفتگی در عربستان جمعه و شنبه است) آموزش زبان چینی داشته باشند. نهاد آموزش عربستان سعودی مجموعه‌ای از بسته‌های تشویقی برای ترغیب یادگیری زبان چینی رونمایی کرده است. وزارت آموزش سعودی نیز ۱۶ دانش آموز برجسته دختر و پسر در سراسر این کشور را مورد تقدیر قرار خواهد داد و و یک تور آموزشی چین به آنها جایزه داده خواهد شد.

تا ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲، ۱۵ کشور عربی دپارتمان‌های زبان چینی در دانشگاه‌ها تاسیس کردند و ۱۳ کشور عربی ۲۰ «موسسه کنفوسیوس» و دو «کلاس مستقل کنفوسیوس» راه اندازی نمودند. چهارم جولای امسال مراسم رونمایی از موسسه کنفوسیوس که مشترکا توسط «دانشگاه شاهزاده سلطان» و «دانشگاه شنژن» تاسیس شده، در ریاض برگزار شد و نخستین موسسه کنفوسیوس در عربستان سعودی فعالیت خود را شروع کرد.

نه تنها موسسه کنفوسیوس مشترکا توسط چین و کشورهای خارجی تاسیس شده بلکه کشورهای خاورمیانه فعالانه سهم آموزش زبان چینی در سیستم آموزش ملی خود را افزایش داده‌اند؛ از سال ۲۰۰۴، دانشگاه‌ها در مصر شروع به آموزش چینی کرده‌اند. طی سال‌های اخیر، جمعا ۱۶ دانشگاه دپارتمان چینی ایجاد کرده یا زبان چینی را در واحدهای درسی خود جای داده‌اند.

وزارت آموزش مصر در سپتامبر ۲۰۲۲ یک پروژه آزمایشی شامل زبان چینی را به عنوان یک زبان خارجی اختیاری در برنامه درسی ۱۲ مدرسه متوسطه در سراسر این کشور جای داد؛ امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۹ کلاش‌های زبان چینی را در ۱۰۰ مدرسه این کشور افتتاح کرد که چینی را از سال اول ابتدایی تا سال دوازدهم تدریس می‌کنند.

تا پایان سال ۲۰۲۲، جمعا ۱۵۸ مدرسه دولتی ابتدایی و راهنمایی در امارات متحده عربی با بیش از ۵۴ هزار دانش آموز دوره‌های آموزش زبان چینی ارائه کردند؛ «یوسف نوری» وزیر وقت آموزش و پرورش ایران در ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد با توجه نفوذ جهانی روزافزون چین و تعمیق روابط تهران-پکن، ایران، زبان چینی را از سال ۲۰۲۴ در سیستم آموزش ملی خود جای خواهد داد.

از ابتدای سال جاری، تحت میانجی‌گری فعال چین، خاورمیانه شاهد «موجی از آشتی» بوده است: ایران و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند، وزیر خارجه سوریه پس از ۱۲ سال به عربستان سفر کرد، فرایند صلح یمن پیشرفت مثبتی داشته،‌ قطر و بحرین تصمیم به برقراری روابط دیپلماتیک گرفتند، ترکیه و مصر روابط دوجانبه را بهبود بخشیدند…چین راه‌حل‌های چینی برای کشورهای خاورمیانه ارائه کرده تا صلح منطقه‌ای حفظ شود، ریشه‌های اصلی درگیری خشکانده گردد و به ثبات طولانی مدت دست یافته شود و پکن همچنین در حال ایفای یک نقش روزافزون مهم در امنیت خاورمیانه است.

اعتماد سیاسی متقابل قدرتمند بهبود مداوم همکاری اقتصادی را ترویج می‌کند. با ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» طی ۱۰ سال گذشته، شرکت‌ها، سرمایه گذاران و تجار چینی در سراسر خاورمیانه حضور یافته‌اند. چین در سال ۲۰۲۰ جایگزین اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین شریک تجاری «شورای همکاری خلیج فارس» (GCC) شد. مجموع تجارت میان چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال گذشته میلادی به ۳۱۵.۸ میلیارد دلار رسید. حجم تجارت بین چین و کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ به ۵۰۷.۱۵۲ میلیارد دلار رسید. چین در حالی که عنوان بزرگترین شریک تجاری در خاورمیانه را حفظ کرد، میزان این شاخص در مقایسه با سال قبل آن ۲۷.۱ درصد نیز افزایش یافته است.

به موازات افزایش تجارت دوجانبه میان چین و کشورهای خاورمیانه، تسویه داد و ستدها با یوان چین نیز در حال ایفای یک نقش روزافزون مهم است.

دقیقا بخاطر تبادلات پی در پی و فزاینده میان چین و خاورمیانه در حوزه‌های مختلف است که «علاقه به چین» محقق شده و باعث شده تمام اقشار مردم و خیابان‌‌ها و کوچه‌ها مشتاق زبان چینی شوند.

درک از چین در حال رشد روزافزون است به گونه‌ای که پیوندهای مردم با مردم را ارتقاء بخشیده و محبوبیت چین در خاورمیانه را در یک مسیر صعودی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا