چین فناوری بازیافت را برای مقابله با چالش باتری تقویت می‌کند

چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باتری‌های برقی طی سال‌های اخیر با رشد شدید کنارگذاری باتری‌ها مواجه شده و در واکنش به این چالش اقدامات بازیافتی گسترده‌ای را انجام داده است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین هفته گذشته اعلام کرد این کشور تاکنون بیش از ۱۰ هزار مرکز خدمات بازیافت باتری‌های برقی را ایجاد کرده است. طی پنج ماه نخست امسال، حدود ۱۱۵ هزار تن باتری بازیافت شده که از مجموع میزان سال گذشته فراتر رفته است.

با این وجود ظرفیت بازیافتی این کشور هنوز از تقاضای بازار عقب است. بر اساس اعلام «مرکز مشاوره‌ای CCID» که تحت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، کنارگذاری باتری‌ها در چین از سال ۲۰۲۱ رشد قابل توجهی داشته است. حدود ۲۷۷ هزار تن باتری در سال ۲۰۲۲ کنار گذاشته شد. پیش‌بینی می‌شود این عدد بعد از سال ۲۰۲۵ هر سال یک میلیون تن رشد داشته باشد.

یکی از عوامل کلیدی برای واکنش موفقیت آمیز به این چالش، پیشرفت در فناوری بازیافت و کاربرد آن در این صنعت است. در حال حاضر فناوری‌هایی برای بازیافت مواد شیمیایی از باتری‌های برقی – موادی مثل نیکل، کبالت و لیتیوم – وجود دارد اما هنوز جا برای بهبود در حوزه کارایی و ظرفیت هست.

یک تیم تحقیقاتی از «موسسه دریاچه نمک چینگ‌های» که زیرمجموعه «آکادمی علوم چین» محسوب می‌شود، یک راه جدید برای بازیافت بیش از ۹۰ درصد لیتیوم از باتری‌های لیتیوم-یونیِ کنارگذاشته شده ابداع کرده است. لازم به ذکر است که این نوع باتری بیشترین مورد استفاده را دارد. این تیم با در حال همکاری با شرکت‌های بازیافت برای اجرای این فناوری است. نرخ بازیافت لیتیوم در کل فرایند مذکور به ۹۲.۲۴ درصد می‌رسد.

«وانگ مین» سرپرست تیم فوق گفت الکترولیت‌ها و حلال‌های باتری‌های لیتیوم-یونی دور انداخته شده حاوی حلال‌های ارگانیک به ویژه فلور، فلزات سنگین و دیگر مواد مضر هستند. اگر این مواد به درستی از بین برده نشوند هم به محیط زیست و هم به انسان آسیب می‌زنند.

این فناوری جدید از یک فرایند جداسازی فیزیکی برای کاهش استفاده از واکنش‌دهنده‌های شیمیایی استفاده می‌کند بنا بر این آلودگی را به حداقل می‌رساند و طی فرایند بازیافت از ایجاد آلودگی ثانویه برای محیط زیست جلوگیری می‌شود.

موسسه دریاچه نمک چینگ‌های با شرکت‌های محلی در استان‌های «چینگ‌های» و «هه‌بی» همکاری کرده تا این فناوری را در پروژه‌های بازیافتی جدید به کار گیرند. یکی از این پروژه‌ها در شهر «هاندان» واقع در استان هه‌بی قادر است سالانه ۲۰ هزار تن باتری لیتیومی را بازیافت کند و در حال حاضر فاز نصب و آزمایشت تجهیزات آن آغاز شده است.

نهادهای دولتی نیز سیاست‌هایی را برای راهنمایی شرکت‌های بازیافتی به منظور ارتقاء فناوری‌شان ارائه داده‌اند.

بازیافت باتری‌ها از اهمیت فراوانی برای تثبیت تامین منابع، حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه صنعتی سالم و پایدار برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا