جان بخشیِ موزه دیجیتال به حیوانات ما قبل تاریخ

گردشگران و بازدیدکنندگان به محض پا گذاشتن در «موزه داچینگ» در استان «هیلونگ‌جیانگ» (شمال شرقی چین)، با مشاهده اسکلت‌های غول پیکر ماموت که به شکلی بسیار برجسته در سالن نمایشگاه قرار داده شده‌اند، شگفت زده می‌شوند و جلوه‌های صوتی رعد و برق بر شکوه و عظمت آنها می‌افزاید.

این موزه به منظور ارائه یک تجربه عمیق برای بازدیدکنندگان، از فناوری‌های پیشرفته مانند واقعیت افزوده و نمایش هولوگرافیک برای جان بخشی مجازی به حیوانات باستانی که بیش از ۱۰ هزار سال قبل منقرض شده‌اند، استفاده می‌کند.

در بخشی دیگر از این موزه، بیش از ۵۰ اسکلت فسیلی گاومیش کوهان دار صحنه‌ای دیدنی را به تصویر کشیده که در آن «گله‌های بزرگ گاومیش کوهان دار به سرعت در حال عبور هستند.»

«جانگ فنگ‌لی» متصدی موزه داچینگ گفت: گله گاومیش‌ها وقتی با حمله کفتارها مواجه می‌شدند، ضعیف‌ها و کوچکترها را در وسط قرار می‌دادند و در عین حال به خوردن علف یا دویدن می‌پردازند و قوی‌ترها از آنها محافظت می‌کنند.

به گفته وی مسئولا موزه هنگام برپایی نمایشگاه‌ها، بر انتقال حالت منحصر به فرد هر اسکلت فسیلی و ارتباط آنها با گروه تمرکز می‌کنند.

کنار این اسکلت‌ها یک کیوسک دیجیتال قرار داده شده است. به محض لمس صفحه نمایشگر، وضعیت اصلی چهره، استخوان‌ها و ماهیچه‌های این گاومیش‌ها نمایش داده می‌شود. با یک لمس دیگر اسکلت فسیلی به یک حیوان قوی و زنده روی صفحه نمایش تبدیل می‌شود.

موزه داچینگ با داشتن مجموعه‌ای از بیش از ۱۰۰ هزار فسیل شامل ۴۳ گونه، نقطه کانونی کاوش‌های تاریخی و تحقیقات علمی محسوب می‌شود. این موزه بیش از ۹۰ درصد از گونه‌های فسیل پستانداران دوره کواترنری کشف شده در شمال شرقی چین را جمع آوری کرده است.

دوره کواترنری که نزدیک به ۲.۵۸ میلیون سال پیش آغاز شد آخرین فصل در تاریخ زمین است. طی این دوره حیوانات باستانی مانند ماموت، کرگدن پشمالو و گاومیش کوهان دار شمال شرقی چین در دریاچه‌های باستانی عظیم، علفزارهای وسیع و تالاب‌های این منطقه از چین زیست می‌کردند.

موزه داچینگ از سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ نوع مختلف فناوری دیجیتال را برای نمایش و تبلیغ مجموعه‌های خود در اشکال دیجیتال و تعاملی به کار گرفته و تجربه‌ای شگفت انگیز را برای بازدیدکنندگان خلق کرده است.

جانگ گفت: با توسعه علم و فناوری در سال‌های اخیر ما از ایده‌های خلاقانه‌ و ابزارهای فنی برای افزایش تاثیرگذاری مجموعه‌های موزه، استفاده کرده‌ایم.

بازدیدکنندگان در این موزه با نمایش‌های فسیلی و متن‌های معرفی مورد استقبال قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند از تجربه‌ای سه بعدی و نوآورانه لذت ببرند که از طریق فناوری‌های متنوع دیجیتال به آنها جان داده شده است.

«گائو یان» یکی از کارکنان موزه داچینگ گفت: موزه‌های سنتی اغلب نمی‌توانند کودکان را به خود جذب کنند. ما با فناوری‌های دیجتیالی جدید می‌توانیم از طریق یک تجربه عمیق کنجکاوی آن‌ها را تحریک و به آنها کمک کنیم تا بخش‌های موزه را بهتر درک کنند.

«لی های‌تائو» یکی از مدیران شرکت «گوس‌تِک» که با ارائه راه حل‌های رسانه‌ای دیجیتالی به بیش از ۵۰۰ موزه در سراسر چین کمک کرده، گفت: به موازات پیشرفت فناوری‌های دیجیتال مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، موزه‌ها از روش‌های نمایش متنوع‌تر برای جذب بازدیدکنندگان و غوطه‌ ور ساختن آن‌ها در داستان‌های گذشته از طریق فناوری‌های آینده ‌نگر استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا