واژه کلیدی «نیروی تولید جدید باکیفیت» در چین

اخیراً کلمه کلیدی «نیروی تولید جدید با کیفیت » در چین رواج بسیار پیدا کرده است. در سپتامبر سال گذشته، شی جین پینگ رهبر چین برای اولین بار این کلمه را در جریان بازرسی در شمال شرقی چین مطرح کرد که مورد توجه جامعه نیز قرار گرفت و به یک کلمه رایج سال تبدیل شد. چند روز پیش، شی جین پینگ در یک جلسه مطالعه جمعی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به عنوان بالاترین نهاد رهبری حزب حاکم کشور، توضیحات عمیقی را در مورد نیروی تولید جدید با کیفیت ارائه کرد. نیروی تولید جدید با کیفیت چیست؟ چگونه نیروی تولید جدید با کیفیت را باید ایجاد کرد؟ این نیرو چه تاثیری بر توسعه اقتصادی جهان خواهد داشت؟

نیروی تولید جدید با کیفیت چیست؟

مفهوم نیروی تولید جدید با کیفیت شامل سه بخش است: اول « نیروی تولید». نیروی تولید شامل توانایی انسان در نوسازی طبیعت است و بسیاری از انقلاب های صنعتی بزرگ در تاریخ از تغییرات نیروی تولید ناشی شده اند. دوم «جدید» است. با صنایع نوآورانه است که می‌توان رشد اقتصادی را به پیش برد و تکیه بر تولید و صادرات محصولات صنعتی پایین‌رده برای ارتقای توسعه فایده ای نخواهد داشت. سومین بخش “کیفیت” است .در مقایسه با افزایش مستمر تعداد محصولات و ارتقای توسعه اقتصادی از طریق نیروی کار زیاد و  سرمایه گذاری گسترده، نیروی تولید جدید با کیفیت بیشتر به وضع کیفیت با سطح فناوری بالا، کارآیی بالا و کیفیت بالا توجه می کند. اقتصاددانان بر این باورند که «نیروی تولید جدید با کیفیت» چکیده اندیشه اقتصادی شی جین پینگ است که راهنمایی‌های علمی نظری  و دستورالعمل‌های عملی را برای ارتقای همه جانبه توسعه پایدار، سالم و با کیفیت اقتصاد چین و رهبری توسعه ا صنایع نوظهور استراتژیک و صنایع آینده  در عصر جدید ارائه می‌کند.

چگونه نیروی تولید جدید با کیفیت را می‌توان توسعه داد؟

هسته اصلی توسعه نیروی تولید جدید با کیفیت در این امر نهفته است که از نوآوری‌های کلیدی و فناوری به عنوان نیروی محرکه اصلی بهره ببریم و به موقع از دستاوردهای نوآوری در توسعه صنعتی استفاده کنیم. برای این منظور، شی جین پینگ ترتیب زیر را مطرح کرده است:

بازسازی و ارتقای صنایع سنتی

این صنایع شامل برخی از کارخانه های تولید سنتی چین هستند که باید از طریق بازسازی دیجیتال و هوشمند کردن آنها زمینه را برای تحقق بهره برداری بدون دخالت انسانی در چنین کارخانه‌هایی فراهم کرد.

پرورش و گسترش صنایع نوظهور

صنایع نوظهور مانند انرژی‌های جدید، مواد جدید، تولید پیشرفته و اطلاعات الکترونیکی، ستون‌های جدید و مسیرهای جدید رهبری رشد اقتصادی هستند.

طراحی و ساختن صنایع آینده.

پرورش رده های مختلف استعدادهای صنایع.

نیروی تولید جدید با کیفیت چه تأثیری بر جهان خواهد داشت؟

ارتقای نیروی تولید جدید با کیفیت تاثیر زیادی بر همکاری های بین المللی در حل مشکلات ناشناخته خواهد داشت. همان طور که شی جین پینگ گفت، برای حل مشکلات توسعه مشترک بشر بیش از هر زمان دیگری به همکاری بین المللی و اشتراک گذاری باز نیاز است. هیچ کشوری نمی تواند به یک مرکز نوآوری مستقل تبدیل شود یا به شکل انحصاری به نتایج نوآوری دست پیدا کند. چین در تلاش است تا با ایجاد یک اکوسیستم نوآوری باز و با قدرت رقابت جهانی، به ترویج نیروی تولید جدید با کیفیت و توسعه بیشتر همکاری بین المللی کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا