استفاده تکنسین‌های جوان از فناوری دیجیتال برای حفظ میراث فرهنگی در «دون‌هوانگ»

«چن شین» جوان دهه نودیِ چینی که در شهر «دون‌هوانگ» واقع در استان «گانسو» (شمال غربی چین) متولد و بزرگ شده اذعان دارد که تا قبل از عضویت در یک تیم حفاظت دیجیتالِ «آکادمی دون‌هوانگ» به جذابیت حقیقی زادگاهش پی نبرده بود.

او با اشاره به وظیفه‌اش یعنی دیجیتالی کردن نقاشی‌های دیواری غارها از جمله «غارهای موگائو») سایت مشهور جهانی ثبت شده در یونسکو که آکادمی دون‌هوانگ وظیفه حفاظت از آن را بر عهده دارد(، تاکید کرد هدف این تیم استفاده از فناوری مدرن برای حفاظت از آثار هنری هزاران ساله، زنده نگه داشتن آنها و انتقال به نسل‌های بعد است «تا نسل‌های آینده ما هم بتوانند همچنان آنها را ببینند».

چن می‌گوید مردم گاهی اوقات از او می‌پرسند چرا این کار را انتخاب کرده، شغلی که به نظر بسیاری خسته کننده است. با این وجود او همواره یک پاسخ روشن در ذهنش دارد. این جوان چینی با پیروی از «فن جین‌شی» یکی از باستان‌شناسان مشهور و مدیر سابق آکادمی دون‌هوانگ، می‌گوید وقتی فکر می‌کند پروژه‌های دیجیتال او در یک نمایشگاه در معرض دید قرار خواهند گرفت و داستان‌ها و فرهنگ دون‌هوانگ را به نسل بعد منتقل می‌کنند، این باور را پیدا می‌کند که این معنای واقعی کار اوست.

چن عضو یک گروه از تکنسین‌های جوانی است که به دنبال استفاده از فناوری دیجیتال برای تضمین حفاظت واقعی و کاربرد پایدار میراث فرهنگی در دون‌هوانگ هستند.

عکس گرفتن از نقاشی‌های دیواری اولین گام در جمع آوری تصاویر، پردازش آنها، چسباندن آن به هم و خلق آثار ماندگار به منظور حفاظت دائمی و استفاده پایدار از میراث فرهنگی است.

«هه ون‌جیانگ» نیز که یک جوان دهه نودی محسوب می‌شود، تکنسین مسئول عکس گرفتن و جمع آوری تصاویر برای تیم حفاظت دیجیتال است.

عکس گرفتن از نقاشی‌های دیواری غارها کار آسانی نیست. برای مثال مشکلی که معمولا وجود دارد این است که نقاشی‌های دیواری دودی بشدت نور را منعکس می‌کنند و دیوارهای غارها ناهموار هستند؛ همین کار عکاسی از آنها را دشوار می‌سازد.

با گرفتن هر عکس او همیشه از همکارانش که مقابل رایانه ایستاده‌اند، می‌پرسد: «چطور شده؟». وقتی عکس خوب نیست او دوباره زاویه را تنظیم می‌کند و عکس می‌گیرد. بنا بر این معمولا کل روز را در یک غار مشغول گرفتن تصاویر است.

هه با بیان اینکه برای داشتن جزییات ریز میراث فرهنگی، او و همکارانش اغلب فقط کمتر از ۲۰ عکس را پس از یک روز عکاسی کامل نگه می‌دارند، گفت: تلاش ما رسیدن به بهترین نتیجه از طریق عکاسی مستمر و سعی در حفظ رنگ و نور یکدست تا جای ممکن در هر عکس است.

او در ۲۰ سال گذشته از نقاشی‌های دیواری بیش از ۲۰ غار عکاسی کرده است. به نظر او، این وظیفه نسل جوان است که کار را ادامه دهد و به نسل بعد منتقل کند.

به لطف تلاش‌های این تیم جوان، کار جمع آوری داده‌های دیجیتال در ۲۸۹ غار و پردازش تصاویر ۱۷۸ عدد از این غارها تا پایان سال ۲۰۲۲ به اتمام رسید. از آن زمان، اعضای تیم همچنین کار بازسازی سه بعدی ۴۵ مجسمه رنگی و هفت خرابه باستانی و تحویل یک برنامه تور دیجیتال پانوراما برای ۱۶۲ غار را به اتمام رسانده‌اند.

علاوه بر درک ارزش نقاشی‌‌های دیواری و دستنوشته‌های واقعیِ غارهای موگائو، بازدیدکندگان دون‌هوانگ حالا می‌توانند به کمک تجربه‌های مجازی مثل تماشای ویدئوهایی با کمک فناوری دیجیتال به منظور نشان دادن زیبایی غارهای موگائو، فهم بهتری از جذابیت و ارزش این میراث فرهنگی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا