ساخت شبکه راداری چین برای پشتیبانی از پیش‌بینی آب و هوای فضایی جهان

چین یک شبکه راداری با فرکانس بالا را در عرض متوسط جغرافیایی در مناطق شمالی این کشور ساخته تا داده‌های تشخیص کیفیتی را برای پیش‌‌بینی و هشدار آب و هوای فضایی جهان ارائه دهد.

نخستین مجموعه از نتایج تشخیص علمی این شبکه در یک کارگاه بین‌المللی موسوم به «شبکه رادار شفق قطبی فوق دوگانه» (SuperDARN) که دوشنبه در پکن گشایش یافت، ارائه شد.

این شبکه که توسط «مرکز ملی علوم فضایی» (NSSC) که زیر نظر «آکادمی علوم چین» فعالیت می‌کند، ساخته و در اکتبر ۲۰۲۳ تکمیل شده است. این شبکه همچنین بخشی از فاز دوم «پروژه مریدین چین» محسوب می‌شود، یک شبکه رصد آب و هوای فضایی که از ایستگاه‌های زمینی تشکیل شده است.

NSSC اعلام کرد چین پیشرفت‌های جدیدی در فناوری رادار پراکندگی همدوس با فرکانس بالا و تحقیقات علمی داشته است و همکاری‌های بین‌المللی را در این زمینه افزایش خواهد داد.

یونسفر محل تمام ذرات باردار جو زمین است. همچنین محل بسیاری از فضاپیماها از جمله ایستگاه‌های فضایی است. به باور دانشمندان بی‌نظمی‌های یونسفر ممکن است در سیگنال‌ها اختلال ایجاد کند.

۶ رادار پراکندگی همدوس با فرکانس بالا در استان «جی‌لین»، منطقه خودختار مغولستان داخلی و منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ واقع در مناطق شمالی چین نصب شده است.

بر اساس اعلام مرکز ملی علوم فضایی این زنجیره راداری با فرکانس بالا به تشخیص مستمر بی‌نظمی‌های یونسفر در عرض‌های جغرافیایی میانی و بالای بخش آسیایی در مقیاس بزرگ می‌پردازد. دامنه تشخیص این زنجیره راداری می‌تواند به چهار هزار کیلومتر از جنوب تا شمال برسد و گستره شرق-غرب آن از ۱۲ هزار کیلومتر فراتر برود.

انتظار می‌رود این زنجیره راداری با فرکانس بالا به SuperDARN- یک شبکه جهانی از رادارهای علمی که شرایط را در محیط فضای نزدیک به زمین پایش می‌کنند، بپوندد و تبادل و به اشتراک‌گذاری داده‌های آنلاین با پایگاه داده‌ها در انگلیس و کانادا محقق کند.

SuperDARN که اعضایی از ده‌ها کشور از جمله انگلیس، آمریکا، کانادا، ژاپن، چین، فرانسه، ایتالیا، نروژ، استرالیا و آفریقای جنوبی دارد، همچنین یکی از سازمان‌های مهم بین‌المللی شرکت‌کننده در «برنامه بین‌المللی حلقه نصف النهار» پیشنهادی چین محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا