گفتگوی روسای جمهور چین و مجارستان در بوداپست

پیش از ظهر پنجشنبه روز ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) به وقت محلی، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین با «تاماس سولیو»ک رئیس جمهور مجارستان در کاخ ریاست جمهوری در بوداپست گفتگو کرد.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: در حال حاضر روابط چین و مجارستان در بهترین دوره تاریخی قرار دارد و این دوستی سنتی عمیقاً در قلب مردم ریشه کرده و همکاری‌های مثمر ثمر در زمینه‌های مختلف دستاوردهای فراوانی به ارمغان آورده است. امسال مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و مجارستان است. چین مایل است به اتفاق مجارستان برای ادامه دوستی سنتی، تعمیق اعتماد متقابل سیاسی، افزایش همکاری دوجانبه با منافع مشترک همکاری کند تا روابط چین و مجارستان به طور پیوسته به سطح بالاتری هدایت شود.

وی تاکید کرد که روابط چین و مجارستان در ۷۵ سال گذشته توسعه ثابتی داشته است. دو طرف باید تجربیات ارزشمند را جمع بندی کرده و راه پیش رو را مشخص کنند. اولاً باید اصرار داشته باشیم که با یکدیگر به صورت برابر رفتار کنیم. دو کشور باید مسیر توسعه را متناسب با شرایط ملی خود طی کنند و آینده و سرنوشت خود را قاطعانه با دستان خودشان رقم بزنند. دوستی همیشگی چین و مجارستان هم علیه طرف ثالثی نیست و هم تحت کنترل طرف ثالثی قرار نمی‌گیرد. ثالثاً، پایبندی به اعتماد متقابل و کمک متقابل. دو کشور باید همیشه یکدیگر را درک کنند و قاطعانه از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه پشتیبانی نمایند. ثالثاً، پایبندی به همکاری برد-برد. دو طرف باید همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف در چارچوب ساخت مشترک «کمربند و جاده» را افزایش دهند و پیوند راهبردهای توسعه دو کشور را ترویج کنند. رابعاً، پایبندی به انصاف و عدالت. دو کشور باید در سمت راست تاریخ ایستاده، و سهمی مثبت را برای امر صلح و توسعه بشر ادا نمایند.

شی جین پینگ تاکید کرد که چین به طور همه جانبه در حال پیشبرد هدف بزرگ ساخت کشوری قدرتمند و رستاخیز ملت با مدرنیزاسیون به سبک چینی است چرا که فرصت‌های بزرگی را برای جهان به ارمغان می‌آورد. چین از دوستان مجارستانی برای سوار شدن به قطار سریع السیر توسعه مدرنیزاسیون به سبک چینی استقبال می‌کند و مایل است به تعمیق اعتماد متقابل سیاسی با مجارستان ادامه دهد، ادغام هر چه بیتر مدرنیزاسیون به سبک چینی و راهبرد «نگاه به شرق» مجارستان را تقویت کند و ضمن بهره گیری از پتانسیل همکاری عملی، مبادلات در زمینه‌های مختلف را ادامه دهد.

رئیس جمهور مجارستان نیز در این دیدار گفت از زمانی که مجارستان و چین در سال ۲۰۱۷ روابط مشارکت راهبردی جامع برقرار کردند، همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف نتایجی مثبت به بار نشانده است.

وی از رئیس جمهور شی جین پینگ برای پیشنهاد ابتکار «کمربند و جاده» که مجارستان از همکاری در اتصال زیرساخت‌ها و سایر زمینه‌های آن سود زیادی برده، تشکر کرد.

سولیوک افزود: ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیتی جهانی و ابتکار تمدن جهانی رئیس جمهور شی جین پینگ از تقویت گفتگو و همکاری بین‌المللی حمایت می‌کند چرا که برای حل چالش‌های مختلف پیش روی جهان کنونی و جلوگیری از رویارویی بین اردوگاه‌ها بسیار مهم است و مجارستان از آن بسیار قدردانی می‌کند. به گفته رئیس جمهور مجارستان تقویت همکاری با چین سیاست تعیین شده مجارستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا