سخنرانی ویدیویی شی جین‌پینگ در ضیافت شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و فرانسه

ضیافت شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و فرانسه پنجشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) در تئاتر ملی چین در پکن برگزار شد. در این مراسم «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به صورت ویدیویی سخنرانی ایراد کرد.

شی جین‌پینگ در سخنرانی خود اشاره کرد: برقراری روابط دیپلماتیک چین و فرانسه در ۶۰ سال پیش رویداد بزرگ در تاریخ روابط بین‌المللی به شمار می‌آید. طی ۶۰ سال گذشته، روابط چین و فرانسه همواره در جایگاه برتر روابط چین با کشورهای غربی بوده و برای مردم دو کشور رفاه فراهم آورده و به صلح، ثبات و توسعه جهان کمک کرده است.

رئیس جمهور چین تاکید کرد: تاریخ منحصر به فرد روابط چین و فرانسه، «روحیه چین و فرانسه» مبتنی بر استقلال و خوداتکایی، درک متقابل، آینده‌نگری، منافع مشترک و برد- برد را شکل داده است. در مواجهه با فراز و نشیب‌های عصر جدید، چین و فرانسه باید ضمن پایبندی بر نیت اصلی برقراری روابط دیپلماتیک، فعالانه با آینده روبرو شوند و جرات تحقق تحولات را داشته باشند.

رهبر چین عنوان کرد: دو طرف باید محکم و استوارانه روابط دوجانبه را توسعه دهند و با بهره‌مندی از ثبات روابط چین و فرانسه با جهان نامشخص برخورد داشته باشند؛ با استفاده از فرصت‌های «سال فرهنگی و گردشگری چین و فرانسه» و «بازی‌های المپیک پاریس» تبادلات فرهنگی و انسانی و اتصال مردم با مردم را گسترش دهند؛ با هدایت مشترک چندقطبی‌سازی برابر و منظم و جهانی‌سازی اقتصادی سودمند و فراگیر، برای حفظ صلح و ثبات جهان و رویارویی با چالش‌های جهانی سهم داشته باشند.

شی جین‌پینگ در پایان افزود: دو کشور چین و فرانسه باید به منافع متقابل و نتایج برد-برد پایبند باشند. ضمن تعمیق همکاری‌های سنتی، باید فعالانه پتانسیل همکاری در زمینه‌های نوظهور مانند صنعت سبز و انرژی پاک را استخراج کنند و با بزرگ‌تر کردن «کیک» و اجماع نیروی همکاری از طریق اجرای سیاست درهای باز، فرصت‌های توسعه را به اشتراک بگذارند. در مواجهه با ۶۰ سال آینده، چین و فرانسه بایستی با هم همکاری ‌کنند و به این ترتیب بدون شک بار دیگر درخشندگی را خلق خواهند کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این ضیافت سخنرانی ویدیویی ایراد کرد. وی اظهار داشت که فرانسه تمایل دارد همراه با چین برای مقابله با چالش‌های جهانی تلاش کنند و حل و فصل بحران‌های بین‌المللی را ترویج دهند.

ماکرون خاطر نشان کرد که سال ۲۰۲۴ نیز سال فرهنگی و گردشگری فرانسه و چین است و دو طرف فعالیت‌های متنوع برگزار خواهند کرد. وی افزود، باید با بهره‌گیری از این فرصت، مبادلات بین مردم دو کشور به ویژه بین جوانان طرفین را نزدیک بسازیم تا پایه‌ای محکم‌تر برای آینده فرانسه و چین ایجاد شود.

۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، دو کشور همچنین مراسم شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و فرانسه و جشن گشایش سال فرهنگی و گردشگری را در کاخ ورسای پاریس برگزار می‌کنند و سخنرانی‌های ویدیویی رهبران دو کشور نیز پخش خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا