فرصتهای گسترده مدیران اروپایی در بازار رو به رشد چین
طی ششمین اجلاس چندملیتیهای چینگدائو، اومبرتو انگلمان، مدیر عملیات شرکت تجارت الکترونیکی آلمانی Internet Up GmbHبه منظره ساحلی شهر میزبان در شرق چین نگاه کرد و از نشاط آن صحبت کرد.
وی گفت: این بازار پویا، باز و نوآور است. احساس میشود چین آماده رشد همراه با شرکتهای بینالمللی از اروپا و دیگر مناطق است.
این نظر، دیدگاه بسیاری از مدیران اروپایی حاضر در این اجلاس است که هفته گذشته با حضور ۵۷۰ شرکتکننده از ۴۳ کشور و منطقه برگزار شد. برای بسیاری، بازار بزرگ چین، باز بودن سطح دسترسی و شهرت آن به عنوان قطب نوآوری در تولید، چین را محرک اصلی رشد پایدار نگه داشته است.
رولاند لوکاس، مدیر مالی Internet Up GmbHگفت موفقیت شرکتش به شدت به چین وابسته است.
وی بیان کرد: پلتفرم Snapbuy ما فروشندگان آسیایی را به مصرفکنندگان غربی وصل میکند و آوردن کالا از چین به اروپا و آمریکا آسان است، چون زنجیره تأمین در چین بسیار خوب سازماندهی شده است. فرصتها بسیار زیاد است و چین برای رشد ما اهمیت زیادی دارد.
طبق گفتههای لوکاسInternet Up که یکی از سریعترین شرکتهای تجارت الکترونیکی اروپا است، به دنبال یافتن شرکای جدید تولید و لجستیک در چین برای گسترش حضور خود است.
گزارشی که در زمان اجلاس منتشر شد، نشان داد درآمد عملیاتی و سود شرکتهای صنعتی بزرگ با سرمایهگذاری خارجی در چین به ترتیب ۱۴.۵ درصد و ۱۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
توانمندیهای نوآوری قوی چین و سیستمهای صنعتی و زنجیره تامین مستحکم آن به شرکتهای چندملیتی کمک کرده تا رقابتپذیری خود را در سطح جهانی حفظ کنند.
گروه بلژیکی Bekaert پیشرو جهانی در فناوریهای تبدیل و پوشش سیم فولادی، مدتها در بازار چین فعال است. این شرکت از سال ۱۹۹۳ بیش از ۱.۵ میلیارد یورو در چین سرمایهگذاری کرده و برنامههای سرمایهگذاری بیشتری دارد.
کورت وان ریسلبِرگه، رئیس Bekaert چین، گفت: ما در حال بهروزرسانی محصولات خود، به ویژه در حوزه فناوریهای کمانرژی و سبز هستیم.
وی افزود که چین در حال تبدیل شدن به قطب نوآوری تولید است که محیطی مناسب برای شرکتهای چندملیتی فراهم میکند.
این مدیر افزود چین به سرعت انرژیهای سبز را به کار گرفته و شرکت Bekaert بخشی از این زنجیره ارزش است. این فرصت بزرگی برای ایجاد چرخهای مثبت برای تولید محصولات کمکربن است که در بازار جهانی رقابتپذیر خواهند بود.
Bekaert نوآوریهای خود را در حوزههایی مانند تولید هیدروژن، تقویت تایر، قطعات توربین بادی فراساحلی و ساخت و ساز پایدار افزایش میدهد و بسیاری از این نوآوریها منشا چینی دارند.
سال جاری پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و اتحادیه اروپا است. دو طرف به بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر تبدیل شدهاند و حجم تجارت سالانه از ۲.۴ میلیارد دلار به ۷۸۰ میلیارد دلار در پنجاه سال گذشته افزایش یافته است.
جنس اسکِلوند، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین، گفت: در ۵۰ سال گذشته همکاری چین و اتحادیه اروپا ارزش زیادی برای هر دو طرف ایجاد کرده است.
وی افزود: دسترسی به زنجیره تأمین چین قدرت خرید بیشتری برای مصرفکنندگان اروپایی فراهم کرده و چین را در زنجیره ارزش جهانی ادغام کرده است.
اسکِلوند تاکید کرد سرمایهگذاری چین در نیروی انسانی، از جمله تولید سالانه مهندسین، چین را به شریک طبیعی برای همکاریهای تحقیق و توسعه تبدیل کرده است. به گفته او، برای بسیاری از شرکتهای اروپایی، چین فقط بازار نیست بلکه مکانی برای نوآوری و خلق مشترک است.
تلاشهای چین برای ایجاد محیط کسبوکار درجه یک، مانند توسعه سفر بدون ویزا، برخورد برابر با سرمایهگذاری خارجی و کاهش فهرستهای منفی برای دسترسی بیشتر به بازار، اعتماد سرمایهگذاران را افزایش داده است.
مدیران اروپایی در نگاه به آینده گفتند که روند همکاری همچنان در حال رشد است.
لوکاس گفت: باز شدن درهای چین به نفع جهان و خود چین است. میتوانیم با هم همکاری کنیم و کسبوکارهای بزرگی انجام دهیم.