دلیل محبوبیت خودروهای برقی چین در اروپا چیست؟

برندهای مختلف خودروهای برقی چین مثل «BYD»، «NIO»، «Xpeng»، «Hongqi»، و «Lynk & Co» به دلیل کیفیت بالا، طراحی نوآورانه و قیمت‌های رقابتی به شکل روزافزونی در حال کسب محبوبیت در میان مصرف کنندگان اروپایی هستند.

آمارهای «انجمن خودروسازان اروپا» (ACEA) نشان می‌دهد برندهای چینی تقریبا ۴ درصد فروش خودرهای باتری-برقی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده که در مقایسه با سه سال قبل یک افزایش ۰.۴ درصدی را نشان می‌دهد. اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی اقدام به واردات بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی ساخت چین کرد که از این تعداد حدود ۶۳ درصد خودروهای برقی بودند.

به موازات حرکت پرشتاب خودروهای برقی چینی در اروپا، همکاری در این صنعت از سوی هر دو طرف نیز افزایش یافته است. تحلیلگران و مدیران این صنعت می‌گویند با مزیت‌های گفته شده، همکاری نزدیک چین اروپا در حوزه خودروهای برقی نفع بیشتری به مصرف کنندگان و صنایع می‌رساند و زمینه‌هایی جدید برای همکاری چین-اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند.

تجربه عالی مصرف کننده

«اسپیروس فوتینوس» مدیرعامل «ZEEKR Europe» به خبرگزاری «شین‌هوا» گفت: وقتی مصرف کنندگان اروپایی با برخی تولید کنندگان خودروهای برقی چین وارد قرارداد می‌‌شوند، این خودروها را با محصولات مشابه اروپایی مقایسه می‌کنند و متوجه می‌شوند از نظر کیفیت و ویژگی‌ها از خودروهای اروپایی بسیار بالاتر هستند. این باعث شگفتی مصرف کنندگان اروپایی شده است.

«ماتیاس هیگلوند» مدیر بازاریابی خرده فروشی «Xpeng Motors» در دانمارک در مصاحبه با خبرگزاری «شین‌هوا» گفت: اگر مصرف کنندگان اروپایی قبلا با قیمت‌های رقابتی خودروهای چینی جذب می‌شدند حالا با «یک تجربه تمام و کمال» جذب این خودروها می‌شوند.

فناوری سطح بالا

کارشناسان معتقدند که فناوری‌های پیشرفته، در دسترسی بهتر و پیکربندی بهتر دلایل اصلی موفقیت خودروهای برقی چینی هستند چرا که مصرف کنندگان به دنبال خودروهای پاک‌تر و هوشمندتر هستند و اینجاست که فناوری‌های کلیدی چین در پلتفرم‌های خودروهای برقی پاک، باتری‌ها و نیمه‌رساناهای نسل سوم از نمونه‌های آمریکایی و اروپایی عملکرد بهتری دارند.

بر اساس تحلیل‌های شرکت «Patent Result» که در توکیو مستقر است،‌ شرکت‌های خودروهای برقی چین ۴۱ هزار و ۱۱ درخواست ثبت اختراع در زمینه‌های مرتبط با شارژ و باتری خودروهای برقی را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ ثبت کرده‌اند که بسیار بالاتر از هر کشور دیگری در سطح جهان است.

 

هم‌افزایی اروپا-چین

صنعت خودرو با یک ادغام عمیق و روزافزون فناوری و زنجیرهای تامین یک صنعت بشدت جهانی‌شده است که نیازمند همکاری بین‌المللی است.

کارشناسان معتقدند که چین و اروپا از لحاظ فناوری، ظرفیت تولید و زنجیره‌های تامین شدیدا مکمل هم هستند و ویژگی‌های خود را دارند.

چنین همکاری برد-بردی باعث می‌شود خودروسازان سنتی اروپا روند برقی سازی خود را تسریع کنند، در حالی که سازندگان چینی خودروهای برقی بازار جهانی خود را در این فرایند گسترش خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا