همایش هم اندیشی مهدهای کودک برگزار شد؛ بررسی دغدغه های مربوط به آیین نامه شهریه

همایش هم اندیشی مهدهای کودک امروز در حالی برگزار شد که سخنرانان پیرامون موضوعات و دغدغه های مربوط به آیین نامه شهریه را بررسی و تحلیل کردند.

در این همایش مطرح شد؛

– یکی از دغدغه های اصلی مهدهای کودک حمایت های مالی، معافیت های لازم و مرتبط با واحدهای آموزشی همانند بیمه، مالیات و قبوض آب و برق و گاز است که به عنوان واحدهای تجاری محسوب می شوند و نه آموزشی.

– اصلاح فرمول شهریه بر اساس ایراداتی که به آن وارد شده است.

– در نظر گرفتن سود حداقلی اعلامی سازمان امور مالیاتی که ۱۵ درصد است نه ۴ درصد که در آیین نامه تعیین شهریه آمده است.

هزینه های بسیار بالای نوسازی، باز سازی و تعمیرات که به هیچ عنوان در شهریه محاسبه نشده است.

– لازم به ذکر است مهدکودک های محدودی هستند که شهریه های بالایی دارند که حدود ۲۰ میلیون تومان است در حالی که  شهریه بالغ بر ۸۰ درصد مهدهای کودک حدود ۷-۸ میلیون تومان است و شهریه در برخی نقاط تهران ۵ میلیون تومان است که این مبلغ در ازای نگهداری یک ماهه یک کودک رقم بسیار پایینی به شمار می رود.

– برگزاری انتخابات صنفی و کاندید شدن نماینده های مهدهای کودک نیز از نکات مهم و قابل توجهی است. به این دلیل که کانون قبلی منحل شده است سازمان ملی تعلیم و تربیت باید انتخابات جدیدی در این راستا برگزار کند.

– با توجه به تورم بالایی که امروز با آن مواجه هستیم سود موسس بسیار پایین درنظر گرفته شده است. تورم سال گذشته ۴۶ و نیم درصد بوده است و سود موسس چهار درصد در نظر گرفته شده است.

– اگر ورودی یک مهد کودک ۳۰۰ میلیون تومان باشد یعنی سود ۱۲ میلیون تومانی در ماه دارد. آیا یک مجموعه دو طبقه با ۸۰ کودک ماهیانه باید تنها ۱۲ میلیون تومان سود داشته باشد؟ با توجه به اینکه اکثر موسسین بالای ۲۰ سال سابقه کار در این حوزه دارند.

– پایه ای ترین رکن هر جامعه کودک است و با توجه به اینکه امروز کودکستان ها بسیار در فشار قرار دارند، آیا می توان از آنها انتظار رشد هم داشت؟ ضمن اینکه طبق صحبت وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اختصاص محل های مازاد مدارس به مهدهای کودک، آیا می توان آن را با مهدهای کودک مقایسه کرد؟ آیا تفاوتی میان این محل های مازاد با مجموعه های استانداردی که هزاران اقدام برای تعلیم و تربیت کودکان در آن انجام شده و توسط چند ارگان بازرسی به عمل آمده است، وجود ندارد؟ چطور می شود مهدهای کودک را با انباری یک مدرسه مقایسه کرد؟

 

گفتنی است؛ جمعی از موسسین کودکستان های شهر تهران برای اصلاح قانون فوق نامه ای نوشته اند که در ذیل می خوانید:

بنام خدا

ریاست محترم سازمان تعلیم و تربیت جناب آقای دکتر همتی فر

موضوع : شهریه کودکستان

با سلام و درود و ابراز خرسندی از پیوستن کودکستان ها به زیر مجموعههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش احتراماً به استحضار میرساند. اساساً تعیین شهریه بر مبنای یک فرمول ثابت مندرج در آیین نامه تعیین شهریه عملی و قابل اجرا نخواهد بود و با بررسی های دقیق انجام شده به نظر میرسد آیین نامه شهریه نیاز به تجدید نظر داشته و انتظار داریم با بیان پاره ای از اشکالات و مغایرتهای ریشه ای و اساسی که در آیین نامه تعیین شهریه وجود دارد و اجرای آنرا غیر ممکن میسازد راهکاری سازنده و عملی برای تعیین شهریه کودکستان ها بکار گرفته

شود.

اهم اشکالات و مغایرتها در آیین نامه تعیین شهریه کودکستان ها

۱- طبق تبصره ماده ١٣۴ قانون مالیاتهای مستقیم مدارس واحدهای آموزشی دارای مجوز از وزارتخانه ذیربط که آموزشهای شامل پیش دبستانی ابتدائی متوسطه ….. که خدمات آموزشی ارائه میدهند از پرداخت مالیات معاف هستند کودکستان ها نیز که از واحدهای آموزشی تحت نظر آموزش و پرورش قرار دارند و خدمات آموزشی پیش دبستانی را ارائه میدهند باید معاف از مالیات در نظر گرفته شوند که متاسفانه همچنان این مهم محقق نگردیده و این مورد یقیناً در محاسبه سرانه شهریه تأثیر بسزایی دارد.

۲- در بند ۷-۲ ماده ۲ آیین نامه شهریه ملاک محاسبه سود موسس ۴% از کل هزینههای ) مجموع نرخ تمام شده اجاره بهای ملک + هزینه های نیروی انسانی – هزینههای مصرفی و استهلاک (دارایی در نظر گرفته شده که کاملا با ضریب شغلی مالیاتی (اینتا کد این حرفه که هر ساله سازمان امور مالیاتی اعلام میکند مغایرت داشته و به هیچ عنوان قابلیت اجرایی ندارد. عدد اعلامی سازمان ۱۵ درصد است. لازم به ذکر است که چون این سود جنبه درآمدی دارد به آن مالیات نیز تعلق میگیرد در ضمن با استناد به مصوبات سال نود و هشت و حتی با در نظر

گرفتن درصد افزایش سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده به میزان ۳۸ سالیانه نیز مبالغ ابلاغی امسال کمتر لحاظ گردیده است.

شایان ذکر است؛ تعدادی از کودکستان ها در حال حاضر فاقد بخش شیرخوارگاه هستند یا بدلیل خطرات جسمی و حساس بودن این گروه سنی تمایلی به پذیرش در این گروه سنی علی الخصوص کودکستانهای جدید التاسیس ،ندارند ضمن اینکه دوره اول را دارا هستند . حساسیت سنی شیرخوارگاه بگونه ایست که علاوه بر فضای خاص با تعداد پرسنل بیشتر مربی و کمک مربی ) و تعداد اندک کودک در این مقطع سنی مواجه هستند نتیجتا بخش زیانده یک کودکستان محسوب میگردد و هزینههای مربوطه به آن بیشتر از بخش در آمدی پیش یک و دو تامین میگردد لذا توجه به این نکته مهم نگاه به تعداد و شهریه مناسب در پیش یک و دو را توجیه می نماید.

ب وجود محاسبه شهریه بالا در شیرخوارگاه نباید موجب کاهش شهریه در مقطع پیش از دبستان ۱ و ۲ گردد و در صورت ابقای چنین محاسبه ای شاهد کاهش روزافزون پذیرش کودکان شیرخوار خواهیم شد زیرا به دلایل ذکر شده فوق شیر خوارگاه دارای بار منفی مالی در کودکستان می باشد.

پ درج تعداد بیشتر نوآموز در مقطع پیش از دبستان ۱ و ۲ باعث کاهش مبلغ سرانه شهریه این گروه سنی میگردد و این مهم در حالیست که تعداد بیشتر مستلزم انجام هزینههای بیشتری می گردد و صرفا درآمد نیست.

ت داشتن دونوبت بازهم منجر به کاهش مبلغ سرانه شهریه در پیش دبستان یک و دو میگردد و این موضوع صرفنظر از انجام هزینه های بیشتر موسس را ترغیب به انجام انعقاد قراردادهای متمم مازاد بر قرارداد اصلی مینماید مانند قرارداد ضروری اضافه ماندن کودکان مادران شاغل

 

جهت برخورداری از ساعات مازاد و رفع نیاز این گروه از خانواده ها وفقط در این شرایط کودکستان قادر به پوشش هزینه های مترتب بر این گروه سنی خواهد بود. لذا ضرورت تعدیل مثبت سرانه شهریه پیش از دبستان یک و دو را خواستاریم

ج ضریب دوره سنی یک چالش بزرگ برای کودکستان هاست، چون شیر خوار و دو تا سه سال اعداد بسیار بالایی می گیرند و ۴ تا ۵ سال و ۵ تا ۶ سال شهریه های بسیار پایین که این روال کار و تلاش بسیار زیاد فعالان کودک را زیر سوال برده و اهمیت نگهداری را از تعلیم و

تربیت پررنگ تر می نماید

با عنایت به اینکه در کودکستان ها بر طبق اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت کشور و اساسنامه سازمان پیش دبستانی (رسمی و غیر اجباری ) است و نیز با توجه به اینکه کودکستان ها مجازند خدمات آموزشی و تربیتی را بصورت سالانه فصلی ماهیانه و یا ساعتی با رعایت سقف ظرفیت استی کودکستان ها ارائه نمایند ، لذا تعداد ثبت نامی برای هر دوره سنی شناور است و منظور کردن ظرفیت اسمی در فرمول محاسبه سرانه شهریه کودکستان ها اشتباه بوده و با عدد ثبت نامی و حضور تفاوت اساسی دارد و ظرفیت اسمی صرفا برای کنترل سقف ثبت نام می تواند

منظور گردد.

ه در بند ۱-۲ ماده ۲ آیین نامه تعیین شهریه هزینههای مصرفی و جاری معادل ۱۲ مجموع سرانه هزینه اجاره بهای ملک بهای تمام شده نیروی انسانی نرخ استهلاک داراییها محاسبه شده که کاملاً تقریبی و در طول سال ثابت است و با هزینههای واقعی در شرایط تورم فزاینده نمی تواند مبنای تعیین سرانه شهریه قرار گیرد لذا مبنای عدد %۱۲ از اساس می بایست مورد تجدید نظر قرار ضمن اینکه اقلام خوراکی نیز در طول سال متاثر از تورم و افزایش قیمت خواهند بود.

– در مورد تبصره ۲ ماده ۱ بیمه نیروی انسانی در گذشته معافیتهای بیمه ای نیز شامل حال کودکستان ها قرار می گرفت که متاسفانه در حال حاضر حذف گردیده و با توجه به ماهیت قرارداد کارگری کارفرمایی رقم قابل توجهی را بر دوش موسس تحمیل می کند. لازم به ذکر است وفق قوانین تامین اجتماعی مبالغ سنگین عیدی و سنوات سه پایه حقوق و پایه سنوات نیز منطبق بر قرارداد کارگری کارفرمایی به عهده موسس است، در صورتیکه دولت رقم عیدی ۲.۵ میلیون را صرفا به کارمندان پرداخت می نماید

هزینه های بسیار سنگین چند میلیارد تومانی سرمایه گذاری اولیه برای تبدیل واحد مسکونی استیجاری به کودکستان که باید کاملاً دگرگون شود و با توجه به ضوابط آیین نامه فضا و مکان و تجهیزات و با توجه به طراحی داخلی فضای کودکستان شامل کلاس ها سالن های فعالیت آشپزخانه نهارخوری انبارها سرویسهای بهداشتی فضای اداری فضای تاسیسات راهروها راه پله ها پذیرش نگهبانی – تراس – پشت بام حیاط و…. باید نوسازی سالم سازی مناسب سازی و ایمن سازی گردد که این هزینهها برگشت ناپذیر بوده و مالک علاوه بر اینکه هیچ گونه هزینه ای بابت نوسازی پرداخت نمیکند، طبق قراردادهای رسمی ملک مزبور باید به حالت اولیه تحویل داده شود که این نیز هزینه دو چندان در بر دارد و متاسفانه این هزینه ها نیز در آیین نامه تعیین شهریه دیده نشده است .

— ضریب کیفیت کودکستان به علت نداشتن آیین نامه رتبه بندی از مواردی است که در تعیین شهریه نقش موثری دارد و در گذشته طی فرآیندی بسیار زمانبر و سخت ، وفق استانداردهای سازمان بهزیستی بطور کامل و قانونی انجام گرفته، لکن در فرمول تعیین شهریه لحاظ نشده

است

۹ هزینه های تحمیل شده از طرف شهرداری عوارض مشاغل و پسماند و زیبا سازی و بهداشت بازرسی و خود اظهاری ) و ادارات آب برق و گاز (تغییر انشعابات و هزینههای محاسبه شده بر مبنای تجاری نیز در طول سال اصلا در فرمول دیده نشده است.

۱۰- در ماده ۴ آیین نامه تعیین شهریه مقرر گردیده که هر ساله تا تاریخ پانزدهم اردیبهشت ماه کارشناسی مدارک جهت محاسبه شهریه انجام گیرد. با توجه به زمانبر بودن این پروسه میتوان آنرا به به هر چهار سال یا زمان جابجایی ملک تقلیل داد و طبق سنوات گذشته درصد افزایش مشخصی بر عدد پایه اعمال گردد.

۱۱ – هزینه تعمیرات ساختمانی اعم از تاسیسات برقی مکانیکی اسکلت و چهارچوب و دربها و … یکی از اقلام اصلی در تعیین سرانه شهریه میباشد که در محاسبات منظور نشده است.

۱۲- یکی از هزینههای مهم در کودکستان ها هزینههای پیش بینی نشده مانند سوختن یخچال – فریزر – آیفون جارو برقی و سایر لوازم برقی و تاسیساتی به علت نوسانات برق است که گاهاً قابل تعمیر نبوده و باید تعویض کردند در ضمن با این اتفاقات خسارات دیگری مانند از بین رفتن مواد غذایی و مصرفی را در بر دارد که این آیتم در تعیین شهریه منظور نگردیده است.

۱۳ حذف فوق برنامه در آیین نامه ضرر جبران ناپذیری به کودکستان و شرایط جسمی تربیتی کودک وارد خواهد کرد زیرا علاوه بر اینکه حجم عظیمی از درخواستهای خود والدین از کودکستان مبنی بر برگزاری کلاس فوق برنامه با بن بست مواجه می گردد، مراجعه به مراکز غیر مجاز جهت رفع این تقاضا نیز افزایش پیدا میکند این نکته مغایر با اهداف سازمان و اعتلای اصولی مهارت های کودک است . به نظر میرسد تمرکز فعالیت ها در کودکستان های مجاز قطعا نتیجه بخش تر خواهد بود.

١۴- وفق آمار اعلامی بانک مرکزی و مستندات موجود تورم در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۶/٢ و ۴۶/۵ بوده است و با توجه به بندهای فوق امکان ادامه مسیر با سود چهار درصد برای هیچ کودکستانی میسر نخواهد بود و ورشکستگی بسیاری از موسین، بیکاری شمار زیادی از بانوان سرپرست خانوار و سرگردانی خانواده های کودکان یقیناً دور از ذهن نخواهد بود که با شعار و اهداف سازمان ملی تعلیم و تربیت مغایر است.

در انتها چالش بزرگ موسسین کودکستان ها :

با توجه به اتمام دوره نمایندگی ، نمایندگان حاضر در سازمان تعلیم و تربیت و عدم برگزاری انتخابات مجدد قانونی تحت نظارت وزارت کشور و عرض این مطلب که تعدادی از اعضای کانون منقضی شده فاقد کودکستان هستند. (۱) آقای محمدیان معاون کانون تعطیلی مهد خانم آذر هیات مدیره مهاجرت به خارج از کشور ۳ خانم فولادی بازرس کانون تعطیلی مهد چرا حتی توجهی به چینش قانونی اعضای هیات مدیره و انتخابات منقضی شده نمی گردد و وفق ۵ سال گذشته فعالیت میکنند و انتخابات قانونی با وجاهت قانونی برگزار نمی گردد آخواهشمند است نمایندگان جدید طبق قانون انتخابات و تاریخ قانونی از میان موسسین فعال انتخاب شوند تا صدای رسای طرح موضوعات و چالشهای کودکستان ها گردند.

با عنایت به موارد فوق از آن مقام محترم درخواست مینمائیم دستور بررسی و بازنگری آیین نامه تعیین شهریه کودکستان ها را با توجه به هزینه های واقعی و تورم فزاینده صادر فرمائید. امید است با این اقدام و نگاه دلسوزانه جنابعالی ، انتخاب نمایندگانی از جنس خود موسسین و نگاه ویژه به دغدغه های موجود مشکلات موسسین و مدیران کودکستان ها حل شده و با انگیزه بیشتر به کار خود ادامه دهند .

جمعی از موسسین کودکستان های شهر تهران

رونوشت: دفتر معاونت کل آموزش و پرورش

ریاست ابتدایی و پیش از دبستان اداره کل آموزش و پرورش

معاونت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

شورای عالی انقلاب فرهنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا