چرا تعمیق روابط با پکن به نفع هانوی است؟

چین و ویتنام در میانه آشفتگی‌های جهانی قادر به تقویت روابط خود بوده‌اند چرا که رهبری این دو کشور درکی واضح از منافع طرفین دارند. ویتنام متوجه شده که مناسبات چین-ویتنام مهم‌ترین و پیچیده‌ترین است و روابط دوجانبه در حال تعمیق آن با چین رشد اقتصادی متقابل آنها را تسهیل خواهد کرد.

از نقطه نظر سیاسی هم چین و هم ویتنام کشورهای سوسیالیست هستند و ایدئولوژی مشابهی را دنبال می‌کنند. از این رو، احزاب حاکم دو کشور می‌توانند از همدیگر نکات فراوانی بیاموزند.

از سوی دیگر هم چین و هم ویتنام کشورهای در حال توسعه هستند و در عین حال سرانه تولید ناخالص داخلی ویتنام در سال گذشته میلادی حدود ۴ هزار دلار و بیش از ۱۲ هزار دلار بوده است. و از آنجا که ساختارهای صنعتی دو کشور توسز تقسیم کار عمودی، شکل می‌گیرد، ویتنام که از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به چین نزدیک است می‌تواند از به روز رسانی صنعتی چین و تغییرات در زنجیره‌های صنعت جهانی برای توسعه صنایع خود بهره ببرد.

علاوه بر این چین و ویتنام بزرگترین شرکای تجاری در سال ۲۰۲۲ بوده‌اند و در عین حال ویتنام همچنان بزرگترین شریک تجاری چین در میان اعضای «آسه‌آن» است.

چین یک سرمایه گذار مهم در ویتنام نیز هست به گونه‌ای که سرمایه گذاری ثبت شده آن در ویتنام طی سال گذشته میلادی به ۲.۵ میلیارد دلار رسید. همچنین هماهنگی ویتنام با چین در زنجیره‌های صنعتی به الگویی برای دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا تبدیل شده تا رقابت پذیری خود را افزایش دهند.

چین و ویتنام همچنین جدای از الزامات سیاسی و اقتصادی نیازهای امنیتی قدرتمندی دارند چرا که آنها به یک محیط ایمن برای تبدیل شدن به اقتصادهای مدرن نیاز دارند. بدین لحاظ یکی از منافع مشترک آنها ایجاد یک محیط منطقه‌ای و بین‌المللی صلح آمیز و باثبات است.

در واقع چین و ویتنام از یکدیگر در عرصه جهانی حمایت می‌کنند چرا که آنها مواضع یکسان یا مشابه در موضوعات مختلف دارند. ویتنام طی سال‌های اخیر به اجرای «دیپلماسی بامبو» پرداخته که ماهیتا انعطاف پذیر و با هدف ایجاد دوستی با کشورهای بیشتر در جهت خلق یک محیط جهانی سالم برای توسعه در پس‌زمینه رقابت چین-آمریکاست.

ویتنام در مورد منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی نیازمند یک محیط منطقه‌ای باثبات و ایمن به منظور دستیابی به هدف خود یعنی تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته تا سال ۲۰۴۵ است و چین بزرگترین ضامن آن برای رسیدن به این هدف محسوب می‌شود. به این ترتیب ویتنام باید همکاری خود با چین را تعمیق بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا