وقتی قهوه، آووکادو و آجیل ماکادامیا در میان پویایی اقتصادی چین رشد می‌کنند

شهر مرزی «پوئر» واقع در استان «یون‌نان» (جنوب غربی چین) در ماه نوامبر با انبوهی از میوه‌های قهوه قرمز آراسته می‌شود که پیش از برداشت و آماده سازی برای استفاده در کافه‌های سراسر چین، سخاوتمندانه از شاخه درختان آویزان هستند.

قهوه در کنار آووکادو و آجیل ماکادامیا که اصل آنها از نقاط مختلف جهان سرچشه می‌گیرد، طی سال‌های اخیر یک زادگاه پررونق در یون‌نان پیدا کرده است.

این محصولات به صنایع پایه در این مناطق مرزی چین تبدیل شده‌اند و در بازارهای جهانی با استقبال گسترده‌ای مواجه گشته‌اند. چنین پیشرفتی نشان دهنده تعامل رو به گسترش چین با جهان و منعکس کننده پویایی اقتصادی قدرتمند آن است.

پوئر تا پایان سال ۲۰۲۲، با محیط کشت قهوه‌ای شامل ۴۵ هزار و ۲۶۷ هکتار و تولید سالانه بالغ بر ۵۵ هزار و ۷۰۰ تن به یک شهر پیشرو چین از لحاظ هم تولید قهوه و هم ارزش تولید تبدیل شد.

«لیائو شیوگویی» مدیر قهوه خانه «شیائوواجی» در پوئر، با دقت و وسواس کیفت دانه‌های قهوه امسال را بررسی می‌کند. او به عنوان یک پیشتاز در میان تولیدکنندگان محلی، ماجراجویی قهوه خود را در اواخر دهه ۸۰ میلادی آغاز کرد. او بیش از سه دهه است که خود را وقف کشت قهوه عالی و برشته کاری محصولات درجه یک قهوه کرده است.

طبق محتوای آموزنده‌ای که توسط قهوه خانه مذکور منتشر شده، طی سال‌های اخیر بیش از ۴۰ گونه درخت قهوه در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی محبوبیت کسب کرده است. به طور میانگین ماهانه حدود دو هزار طرفدار قهوه از سراسر جهان به سوی این مقصد جذاب سرازیر می‌شوند.

بازدیدکنندگان با پرداخت ۴۰ یوان (۵.۵ دلار) می‌توانند ۹ نوع مختلف قهوه را امتحان کنند، کاشت قهوه و تاسیسات فرآوری آن را از نزدیک ببینند و اطلاعاتی مفید درباره فناوری قهوه به دست آورند.

شیائوواجی یک نمونه از توسعه قدرتمند قهوه در استان یون‌نان محسوب می‌شود. داده‌های اداره استانی امور کشاورزی و روستایی نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی، مساحت کشت قهوه این استان از ۸۴ هزار و ۶۶۶ هکتار فراتر رفته و مجموع تولید آن به ۱۱۳ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است. ارزش تولید فراگیر آن هم به ۴۱.۸ میلیارد یوان رسیده است.

آووکادو نیز در میان ساکنان شهری چین محبوبیت کسب کرده چرا که آنها به دنبال یک سبک زندگی سالمتری هستند. این میوه که از آن به عنوان «کره جنگلی» یاد می‌شود در گذشته تقریبا به طور کامل از خارج وارد چین می‌شد. با این همه، «بخش منگ‌لیان» در شهر مرزی پوئر به عنوان بزرگترین بخش کاشت آووکادو در چین ظهور کرده است.

پیش بینی می‌شود تولید آووکادوی تازه امسال در منگ‌لیان از ۱۰ هزار تن فراتر رود و ارزش تولید تخمینی آن نیز به بیش از ۳۰۰ میلیون یوان برسد.

مفهوم «آووکادو» در زبان محلی افراد قوم «لاهو» در بخش منگ‌لیان وجود ندارد. این ایده که چیزی که تا کنون در فهرست زبانی آنها وجود نداشته بتواند به صنعتی تبدیل شود که درآمدشان را افزایش دهد امری است که پیش بینی آن را نمی‌کردند.

خانم «نادوئو» ۵۳ ساله از روستای «نان‌یا» در منگ‌لیان بیش از دو هکتار زمین دارد. خانواده او قبلا نیشکر و ذرت می‌کاشتند و درآمد کاملا محدودی داشتند. مقامات روستا در سال ۲۰۱۸ آنها را ترغیب کردند تا زمین خود را در یک تعاونی آووکادو سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: مراقبت از هر درخت آووکادو سالانه ۱۱ یوان درآمد ایجاد می‌کند و مدیریت درختان آووکادو می‌تواند سالانه ۲۲ هزار یوان درآمد حاصل کند.

آنها با پرورش مرغ زیر این درختان توانسته‌اند یک درآمد اضافی هم داشته باشند.

در حالی که قهوه و آووکادو جای خود را در بازار چین باز کرده‌اند، آجیل ماکادامیا که سرشار از مواد مغذی است هم در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک چین و سوپرمارکت‌ها در حال کسب محبوبیت است.

«لین‌کانگ»  نام شهری در استان یون‌نان با محیط جغرافیایی متمایز است که با «مدار راس السرطان» قطع شده است. این منطقه دارای خاکی حاصلخیز، آفتاب و باراش باران فراوان است و به همین دلیل شرایط طبیعی منحصربفردی را ایجاد کرده که یک محیط ایده آل برای کشت آجیل ماکادامیا به حساب می‌آید.

منطقه زیرکشت آجیل ماکادامیا تا اکتبر امسال به ۱۷۵ هزار و ۳۳۳ هکتار با مجموع تولید ۶۰ هزار تن رسید. مساحت تحت کشت این گیاه معادل بیش از نیمی از کل جهان است.

گستره محصولات آجیل ماکادامیا در لیکانگ از استفاده سنتی به عنوان آجیل خشک غذایی متحول شده و تغییر یافته است. این صنعت حالا از کل میوه برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا مانند غذاهای سالم، لوازم آرایشی و دارو استفاده می‌کند.

«چن شیائووی» معاون موسسه توسعه روستایی در «آکادمی علوم اجتماعی یون‌نان»  گفت: قهوه، آووکادو و آجیل ماکادمیا، از اقیانوس‌ها گذشته و با رشد در یون‌نان، مناطق اقلیت‌های قومی را به سوی رفاه مشترک رهنمون می‌کنند.

وی تاکید کرد: این موفقیت نشان دهنده دستاوردهای تبادلات و همکاری کشاورزی بین‌المللی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا