سخنرانی شی جین پینگ در مراسم افتتاحیه سومین مجمع همکاری بین المللی “کمربند و جاده”

سخنرانی شی جین پینگ در مراسم افتتاحیه سومین مجمع همکاری بین المللی “کمربند و جاده”

مراسم افتتاحیه سومین مجمع همکاری بین المللی “کمربند و جاده” روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر در پکن برگزار شد. شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس جمهوری خلق و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی چین در مراسم افتتاحیه این مجمع شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. شی جین پینگ گفت: امسال دهمین سالگرد مطرح شدن ساخت مشترک ابتکار “کمربند و جاده” از سوی من است. هدف اصلی از پیشنهاد این ابتکار، آموختن از جاده ابریشم باستانی، در نظر گرفتن ارتباط متقابل به عنوان خط اصلی و تقویت ارتباطات سیاستی، اتصال تاسیسات، تجارت بدون مانع، یکپارچگی مالی و پیوندهای مردمی با سایر کشورها و تزریق انگیزه جدید برای رشد اقتصادی جهان و گشودن فضای جدید برای توسعه جهانی و ایجاد بستر جدید برای همکاری های اقتصادی بین المللی است.

همکاری “کمربند و جاده” از قاره اوراسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین گسترش یافته و بیش از ۱۵۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین المللی اسناد همکاری در مورد ساخت مشترک “کمربند و جاده” را امضا کرده اند. تاکنون سه دوره مجمعه همکاری بین المللی “کمربند و جاده” برگزار شده و بیش از ۲۰ سکوی همکاری چندجانبه حرفه ای در زمینه های مختلف ایجاد شده است.

همکاری “کمربند و جاده” وارد مرحله اجرایی شده و نقشه برنامه ریزی را به نقشه واقعی تبدیل کرده و تعداد زیادی پروژه نمونه و در جهت منافع مردم و بهبود زندگی آنها نیز در چارچوب آن به اجرا در آمده است.

همکاری “کمربند و جاده” از اتصال سخت به اتصال نرم گسترش یافته است. مشاوره مشترک، مشارکت مشترک و بهره برداری مشترک، باز بودن، سبز بودن و درستکاری، استانداردهای بالا، در جهت منافع معیشتی مردم بودن و پایدار بودن، به اصول مهم  و راهنمای ساخت مشترک با کیفیت بالای ابتکار “کمربند و جاده” تبدیل شده است.

در طول ۱۰ سال گذشته، ما با ایجاد یک شبکه ارتباطی جهانی متشکل از کریدورهای اقتصادی، مسیرهای اصلی و شاهراه‌های اطلاعاتی به عنوان چارچوب اصلی و با تکیه بر راه ‌آهن، بزرگراه‌، فرودگاه، بندر و شبکه خط لوله، و با پوشش زمین، دریا، فضا و اینترنت پرداخته ایم که به طور مؤثری گردش کالاها، سرمایه، فناوری و افراد از کشورهای مختلف را ترویج کرده و به احیای نیروی حیاتی جدید برای راه باستانی ابریشم هزاران ساله در عصر جدید یاری رسانده است.

ساخت مشترک «کمربند و جاده» به اصل مشاوره مشترک، مشارکت مشترک و بهره برداری مشترک پایبنده بوده، تفاوت بین تمدن‌ها، فرهنگ‌ها، نظام‌های اجتماعی و مراحل توسعه را پشت سر نهاده، مسیرهای جدید برای مبادلات بین کشورها گشوده، چارچوبی جدید برای همکاری های بین المللی ایجاد کرده، و بزرگترین مقسوم علیه مشترک را برای توسعه مشترک بشریت مد نظر قرار داده است.

رئیس جمهور چین با اشاره به تجربیات به دست آمده در ساخت و ساز کمربند و جاده اظهار کرد: ما اکنون به شناخت بالایی از این وضعیت رسیده ایم که روحیه جاده ابریشم بر پایه همکاری صلح آمیز، گسترش و فراگیری، آموختن متقابل و سود برابر، مهمترین منبع نیرو برای ساخت مشترک کمربند و جاده است. دلیل ماندگار شدن جاده ابریشم باستانی در تاریخ بشر، نه بر پایه جنگ و درگیری بلکه بر پایه حسن نیت کاروان های تجاری راهی این مسیر بوده است و این ماندگاری نه بر پایه نیروی اسلحه و تیراندازی بلکه با کمک کشتی های حامل محصولات و پیام دوستی به وجود آمده است. ساخت مشترک “کمربند و جاده” با تمرکز بر همکاری دوستانه و کمک به یکدیگر و با پایبندی به سود متقابل و اتصال و برقراری ارتباطات و سود برابر و در راه دستیابی به توسعه مشترک و همکاری های منافع مشترک همچنان ادامه می یابد و همواره با رویارویی ایدئولوژیک، بازی های ژئوپلیتیک و مقاومت بلوک های سیاسی، تحریم های یکجانبه، اجبار اقتصادی و «انزوا و قطع ارتباط» مخالف بوده و خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا