خودزنی هر چه بیشتر آمریکا با اعمال محدودیت‌های ضدچینی بیشتر در حوزه تراشه

کارشناسان روز جمعه تاکید کردند تلاش‌های شدت‌یافته ایالات متحده برای مهار ظهور چین در صنعت فناوری از طریق کنترل‌های صادراتی زنجیره‌های تامین جهانی را مختل خواهد کرد، به منافع شرکت‌های آمریکایی آسیب می‌زند و تلاش‌های شرکت‌های چینی برای دستیابی به پیشرفت‌های فناورانه را سرعت می‌بخشد.

این کارشناسان به نقل قول جمله‌ای از «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی آمریکا در گزارش «بلومبرگ» واکنش نشان دادند که درباره پیشرفت فناوری شرکت «هواوی» گفته بود «به طور باور نکردنی نگران کننده است».

ریموندو طی نشست استماع یکی از کمیته‌های سنای آمریکا در روز چهارشنبه تاکید کرد که وزارت بازرگانی این کشور به راه‌های بیشتری برای تقویت کنترل‌های صادراتی خود نیاز دارد.

«شیانگ لیگانگ» مدیر کل «اتحادیه مصرف اطلاعات» که یک انجمن صنعت مخابرات در چین است، گفت پیشرفت هواوی تازه‌ترین مدرک دال بر این است که سرکوب‌های ایالات متحده علیه توسعه فناوری چین در طولانی مدت شکست خواهد خورد و حتی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

وی تاکید کرد: پیشرفت هواوی که در میانه کنترل‌های روزافزون و سفت و سخت‌تر صادرات تراشه واشنگتن علیه چین به دست آمده یک انگیزه مثبت و دلگرمی برای صنعت تراشه داخلی ایجاد کرده است.

به باور شیانگ محدودیت‌های آمریکا شرکت‌های چینی را ترغیب خواهد کرد تا تلاش‌های خود در عرصه نوآوری بومی را مضاعف کرده و منابع بیشتری برای تحقیق و توسعه اختصاص دهند.

بر اساس اعلام منابع بازار، سری جدید تلفن‌های همراه هواوی موسوم به Mate 60 طی تعطیلات هشت روزه عید نیمه پاییز و روز ملی که جمعه پایان یافت، فروش خوبی هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین داشت و مصرف کنندگان مقابل فروشگاه‌های این شرکت صف کشیده بودند.

«بای مینگ» جانشین مدیر تحقیقات بازار بین‌المللی در «آکادمی تجارت بین‌المللی و همکاری اقتصادی چین» گفت علی‌رغم تغییر لحن واشنگتن از «جدا شدن» به «ریسک‌زدایی» در حوزه زنجیره‌های کلیدی تامین، دولت ایالات متحده از توانمندی بالای فناوری چین می‌ترسد و خواستار مهار ظهور شرکت‌های فناوری چین است.

ایالات متحده اخیرا مجموعه تدابیری را برای مهار شرکت‌های فناوری چینی به تصویب رسانده‌ است. آمریکا جدای از اعمال تعرفه‌های اضافی بر حجم گسترده‌ای از محصولات چینی، شمار زیادی از شرکت‌های بازار چین را در فهرست کنترل صادراتی خود افزوده و علیه شرکت‌های چینی مانند هواوی تحریم اعمال کرده است.

بای گفت: با این همه چنین اقداماتی علیه منافع شرکت‌های آمریکایی است.

«وی شائوجون» یکی از مقامات ارشد «انجمن صنعت نیمه رسانای چین» نیز گفت محدودیت شدید آمریکا در حوزه تراشه به شکلی جدی چرخه توسعه صنعت نیمه رسانای جهانی را مختل کرده و به شکلی نظام‌مند در حال شکستن زنجیره‌های صنعتی نیمه رسانای جهانی است.

داده‌های «صندوق بین‌المللی پول» نشان می‌دهد جدا شدن از فناوری چین می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی بر اقتصادهای آسیایی تحمیل کند—خسارتی معادلِ ۵ درصد تولید ناخالص داخلی.

«کریشنا سرینی‌واسان» مدیر دپارتمان آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول در این باره گفت: این عدد خیلی بزرگی است…در کل، جدا شدن از فناوری [چین] نه فقط برای آسیا بلکه برای تمام جهان بسیار گران تمام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا