ظروف چینی آبی و سفید یوان؛ جاذبه گردشگری یک شهر کوچک

مجموعه های کامل بسیار کمی از چینی های آبی و سفید سلسله یوان در جهان وجود دارد  اما در این شهرستان کوچک چین ۲۰ قطعه از این ظروف هست که تاکنون توجه  ۳ میلیون بازدیدکننده از جمله بسیاری

 از گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است.  موزه ظروف چینی آبی و سفید یوان «گائو آن» به شیوه نوآورانه، یک برنامه آموزش اجتماعی را راه‌اندازی کرده و با برپایی نمایشگاه‌های سیار زمینه را برای لذت بردن تعداد بیشتری از مردم از جذابیت و زیبایی ظروف چینی آبی و سفید یوان فراهم کرده است.

در حال حاضر موزه ظروف آبی و سفید گائوآن یوان ۲۰ قطعه چینی آبی و سفید یوان (شامل ۱ قطعه جمع آوری شده از جامعه) را در خود جای داده است. این مجموعه تمام انواع ظروف بزرگ و تزئینات نفیس را شامل می شود و واقعا کمیاب است. تعداد چینی های آبی و سفید یوان موجود در این موزه در چین رتبه اول را دارد  و از نظر تعداد چینی های قرمز زیر لعاب سلسله یوان نیز در میان موزه های جهان در مقام اول قرار دارد.

امروزه افراد بیشتری برای دیدن زیبایی ظروف آبی و سفید یوان به گائوآن می آیند. موزه ظروف چینی آبی و سفید گائوآن یوان از زمان افتتاح، نزدیک به ۳ میلیون بازدیدکننده داشته است که بسیاری از آنها از خارج از کشور هستند.

چرا یک موزه در سطح شهرستان تا این اندازه جذابیت دارد؟

گائوآن در شمال غربی استان جیانگشی قرار دارد و رودخانه طویل جین جیانگ از میان شهر می گذرد. در ساحل شمالی رودخانه جین جیانگ، موزه آبی و سفید گائوآن یوان قرار دارد.

 در نوامبر سال ۱۹۸۰ میلادی بود که یک سرداب متعلق به سلسله یوآن در یک مکان ساخت و ساز در شهرستان «گائوآن» کشف شد و مجموعا ۲۴۵ اثر فرهنگی مختلف از جمله ۲۰ چینی سفید و آبی یوآن و ۴ چینی قرمز لعابی یوآن در این بین کشف شد.

مجموعه چینی های سفید و آبی یوان در شهرستان گائوآن نقش مهمی در فرایند پژوهش،‌ جمع آوری و شناسایی این چینی ها در داخل و خارج از چین ایفا کرده اند.

موزه «چینی های سفید و آبی یوآن در گائوآن»، تنها موزه جهان با نام ظروف چینی سفید و آبی یوآن است. بر اساس اظهارات مدیر این موزه «جین یونگ جون»، چینی های سفید آبی یوآن گائوآن بسیار ظریف، با ارزش، زیبا و کامل هستند و یک کاردستی نفیس و از نظر مفهومی بسیار غنی به شمار می روند.

۲۴ عدد چینی نادر مربوط به سلسله یوآن از زیر زمین شهرستان گائوآن کشف شده که دست نخورده اند و از جمله ظروف چینی درجه یک در جهان محسوب می شوند. از طرف دیگر تمام ۹ قطعه چینی کشف شده در این شهرستان درب دارند که این مورد بسیار نادر است. کمتر از ۲۰ گلدان آبی و سفید با شکوفه های درخت آلو مربوط به سلسله یوآن در سراسر جهان وجود دارد؛ ۶ عدد از این گلدان ها از یک سرداب در گائوآن کشف شده اند که درب دارند و باقی آنها نسبتا نادر و کمیابند.

از سال ۱۹۸۴ میلادی، محصولات با کیفیت بالای ظروف چینی سفید و آبی و ظروف چینی لعابی قرمز رنگ مربوط به سلسله یوآن در شهرستان گائوآن در پکن، شانگهای، گوانگ دونگ، چینگ دائو، جینگ ده جن، هنگ کنگ و کشورهایی مانند کانادا، ژاپن، فرانسه و آمریکا به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال گسترده داخلی و خارجی قرار گرفت.

به منظور تقویت دستاوردهای این نمایشگاه، این موزه از قفسه های ایستاده، قفسه های دیواری، صحنه ها، صدا و نور و ابزارهای دیگر استفاده می کند تا کل فرآیند این ظروف سلسله یوان را از کشف تا تحقیق به وضوح نشان دهد و تا حد امکان اطلاعات مربوط به صاحب انبار و هدف کاربرد این ظروف را ارائه کند. همچنین یک منطقه تعاملی در موزه تاسیس شده است  که بازدیدکنندگان می توانند با دست خود ظروف آبی و سفید یوان را بسازند..

در سال‌های اخیر، این موزه از منظر آموزش جوانان و با تکیه بر منابع غنی آثار فرهنگی،  فعالانه کارکردهای آموزش اجتماعی خود را گسترش داده، فرهنگ سنتی، احساسات خانواده و کشور و دانش علمی در مجموعه آثار فرهنگی را کشف کرده ، فعالیتهای آموزش اجتماعی با برند «گفتگو با آثار فرهنگی»را انجام داده است.فعالیت های هفتگی آموزش اجتماعی مضامین روشن و محتوایی جالب دارند و در بین کودکان بسیار محبوب هستند. یکی از والدین گفت: “به محض اینکه فرزندانم متوجه شدند که در موزه فعالیت هایی وجود دارد، از من خواستند آنها را ثبت نام کنم. اکنون، اعضای خانواده ما به بازدیدکنندگان دائمی موزه تبدیل شده اند!” این موزه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۰ فعالیت را با بیش از ۴ هزار کودک انجام داده است و بازخوردهای اجتماعی خوبی نیز دریافت کرده است.

موزه ظروف آبی و سفید یوان در گائوآن همچنین فعالیت های مردمی را به طور متوسط دو بار در ماه در دهستانها برگزار می کند. با استفاده از روش «نمایش تابلوی نمایشگاهی + توضیح مفسر»، نمایشگاه سیار به درب منزل مردم برده می شود و فعالیت آموزش اجتماعی را در مدارس، جوامع و روستاها گسترش داده می شود تا عده بیشتری از مردم بتوانند مزه این خوراک فرهنگی را از نزدیک بچشند . علاوه بر آن، موزه گائوآن همچنین به طور فعال تولید محصولات فرهنگی و خلاقانه را با تکیه بر منبع آثار فرهنگی و باستانی موزه مورد بررسی قرار داده و آثار فرهنگی ناملموس را به محصولات فرهنگی و خلاقانه نفیس و کاربردی تبدیل می کند.

«پریدن» از ویترین، «قدم گذاشتن» در زندگی، و « بالا رفتن» تا ابرها… از تماشای آثار فرهنگی در سالن نمایشگاه تا لذت بردن از آثار فرهنگی آنلاین، از مشاهده تا تجربه در محل، موزه ظروف چینی آبی و سفید یوان در گائو آن همچنان به کاوش و نوآوری ادامه می دهد تا آثار فرهنگی از نزدیک در زندگی مردم حضور یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا