حمایت قاطع سرمایه‌های خارجی از اقتصاد چین با وجود سیاه‌نمایی‌های غرب

سرمایه‌های خارجی که کمک فراوانی به رشد دومین اقتصاد بزرگ دنیا کرده و طی دهه‌های گذشته سود قابل توجهی نیز برداشت نموده، راهبرد قاطع و شفاف خود را برای حمایت از اقتصاد چین در میانه سیاه‌نمایی‌های برخی سیاستمداران و رسانه‌های غربی علیه احیای اقتصاد چین، نشان داده‌اند.

کارشناسان در گفتگو با روزنامه «گلوبال تایمز» تاکید کردند، غلی‌رغم چالش‌های کنونی که در برخی داده‌های اقتصادی اخیر نیز به آنها اشاره شده، چین تمرکز راهبردی خود را همچنان حفظ خواهد کرد و توسط تدابیر محرک هدفمند با تلاشی مستمر برای تقویت اعتماد بازار به پیش می‌رود. برای شرکت‌های با سرمایه خارجی که در این کشور در حال فعالیت هستند، به طور خاص شرکت‌های چندملیتی، بازار چین هیچگاه یک گزینه انتخابی نبوده یک ضرورت محسوب شده است.

«رِن هانگ‌بین» رئیس «شورای ترویج تجارت بین‌المللی چین» روز سه شنبه در پکن با «بورگه برنده» رئیس «مجمع جهانی اقتصاد» دیدار کرد. آنها در این دیدار درباره موضوعاتی چون وضعیت اقتصادی بین‌الملل،‌ تعمیق تبادلات و همکاری در جامعه تجارت جهانی و ارتقاء احیای اقتصاد و تجارت جهانی به تبادل نظر پرداختند.

«لینگ جی» معاون وزیر بازرگانی چین نیز روز دوشنبه در دیداری جداگانه با «رالف برانداشتائر» رئیس و مدیرعامل شرکت «فولکس واگن گروه چین» دیدار کرد. براندشتائر در این ملاقات گفت که چین تنها بزرگترین بازار واحد جهان است و یک بازار راهبردی مهم برای فولکس واگن محسوب می‌شود.

این غول خودروسازی آلمان برای دیدن جدیدترین تدابیر دولت چین به منظور بهینه‌سازی محیط سرمایه گذاری خارجی هیجان زده است.

بر اساس آنچه در حساب رسمی «وی‌چت» وزارت بازرگانی چین آمده، وی با ابراز اعتماد کامل به توسعه بازار چین، تاکید کرد این شرکت خودروسازی به افزایش سرمایه گذاری خود در چین ادامه خواهد داد.

فولکس واگن در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۳ که ماه آوریل برگزار شد اعلام کرد حدود یک میلیارد یورو (۱.۱ میلیارد دلار) برای راه اندازی یک مرکز جدید توسعه، نوآوری و تدارکات در شهر «هی‌فی» مرکز استان «آن‌هوی» (شرق چین) سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گفته برانداشتائر این یک گام مهم برای راهبرد «در چین، برای چینِ» شرکت فولکس واگن تلقی می‌شود.

«گونگ جِنگ» شهردار شانگهای همچنین در روز دوشنبه با «جو اوکوزگلو» مدیرعامل جهانی شرکت حسابداری «دیلویت» و هیات همراه وی دیدار کرد.

اوکوزگلو گفت این شرکت حسابداری به سرمایه گذاری در شانگهای ادامه خواهد داد و از توسعه با کیفیت بالای آن پشتیبانی می‌کند.

دیلویت در موسساتی مانند «مرکز نوآوری دیجیتال» و «مرکز عالی جهانی خودروهای برقی» در شانگهای سرمایه گذاری کرده است.

جدیدترین  اظهارات حمایت‌آمیز مدیران ارشد شرکت‌های خارجی از اقتصاد چین پس از آن مطرح شد که شورای دولتی چین (کابینه) اوایل ماه جاری میلادی دستورالعمل‌هایی را شامل ۲۴ تدبیر برای بهینه‌سازی هر چه بیشتر محیط سرمایه گذاری خارجی و افزایش جریان ورودی سرمایه گذاری خارجی، رونمایی کرد.

این تدابیر ویژه شامل توسعه مناطق پایلوت برای ارائه خدمات گسترده‌تر و همچنین ترغیب شرکت‌های خارجی و مراکز تحقیق و توسعه آنها برای انجام پروژه‌های علمی-فناوری مهم، تسهیل مسافرت مدیران ارشد شرکت‌ها، تکنسین‌ها و خانواده‌های آنها و ارتقاء سطح مهارت پرسنل دفاتر دولت محلی که امور سرمایه گذاری خارجی را به عهده دارند،‌ است.

تمام این تدابیر سیگنال روشن و شفاف تعهد خلل ناپذیر چین برای انجام گشایش بیشتر را ارسال کرده است.

به شکلی قابل توجه پیش از اعلام تدابیر هدفمند شورای دولتی چین برای جذب و استفاده از سرمایه‌های خارجی، بسیاری از مدیران شرکت‌های چندملیتی در سال جاری راهی چین شده بودند؛ کسانی مثل «ایلان ماسک» بنیانگذار «تسلا» و «جیمی دایمن» مدیر عامل «جی پی مورگان چیس».

«دونگ شائوپنگ» پژوهشگر ارشد «موسسه مطالعات مالی چونگ‌یانگ» در دانشگاه «رنمین» روز سه شنبه در مصاحبه با گلوبال تایمز با بیان اینکه چین همچنان یک جاذبه برای سرمایه گذاری خارجی محسوب می‌شود، تاکید کرد فهرست مدیران مشتاق به دیدار از چین طی نیمه دوم بیشتر خواهد شد چرا که تدابیر مشوقی که اعلام شده تاثیرات سودمند خود را نشان می‌دهد و خواهد داد.

دیدارهای پی در پی میان مقامات چینی و مدیران ارشد شرکت‌های چندملیتی و موسسات بین‌المللی در حالی انجام می‌شود که سیاستمداران و رسانه‌های غربی لفاظی‌هایی به راه انداخته و علیه رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان سیاه‌نمایی کرده‌اند.

دونگ در این رابطه خاطرنشان کرد: سرمایه خارجی هوشمند خود را از هرج و مرج سیاسیِ دستپخت غرب دور نگه خواهد داشت چرا که به خوبی می‌داند چین به عنوان یکی از جذاب‌ترین بازارهای مصرف کننده و تولید جهان هرگز یک انتخاب معمولی نیست بلکه یک ضرورت است.

وی همچنین تصریح کرد ۲۰۲۳ سالی حیاتی برای شرکت‌های خارجی است تا کسب و کار خود را در دوره پساکرونا بازیابی کنند.

چین بی شک یک موتور رشد اقتصادی برای جهان به حساب می‌آید که در حال دست و پنجه نرم کردن با یک احیای کُند و آهسته است. اگر رشد اقتصادی در سه ماهه دوم امسال را در نظر بگیریم، چین با نرخ رشد ۶.۳ درصدی از دیگر سبقت گرفت. تولید ناخالص داخلی آمریکا در دوره مذکور ۲.۴ درصد رشد داشت و این شاخص برای اقتصاد انگلیس، فرانسه و آلمان به ترتیب ۰.۴، ۰.۹ و ۰.۱ درصد بود.

گزارش اخیر «شورای ترویج تجارت بین‌المللی چین» نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد کسب و کارهای با سرمایه خارجیِ شرکت‌کننده در نظرسنجی، درباره چشم اندازهای بازار چین طی پنج سال آینده خوش‌بین هستند.

بیش از ۹۰ درصد بر این باورند که جذابیت بازار چین در همین سطح باقی خواهد ماند یا افزایش می‌یابد و بیش از ۸۰ درصد پیش‌بینی می‌کنند که حاشیه سود سرمایه گذاری در چین طی سال جاری در همین سطح باقی بماند یا افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا