کمک مهم چین به تقویت مشارکت و همکاری برد-برد گروه «بریکس»

کارشناسان معتقدند چین در حال ایفای نقشی مهم در پیشبرد همکاری متقابل سودمند «بریکس» است و  تحولات بیشتر را به موازات برگزاری پانزدهمین نشست بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی انتظار دارند. این نشست از ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود.

کارشناسان می‌گویند کشورهای عضو با توسل به روح باز بودن، جامعیت و همکاری برد-برد بریکس همکاری را به منظور ارتقاء احیای اقتصادی پساپاندمی افزایش داده‌اند.

داده‌های اداره کل گمرک چین که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد، تجارت چین با دیگر کشورهای بریکس – برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی – طی هفت ماه نخست ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۱ درصد رشد داشته و به ۲.۳۸ تریلیون یوان (۳۳۰.۶۲ میلیارد دلار) رسیده است. این عدد معادل ۱۰ درصد کل ارزش تجارت خارجی طی بازه مذکور با رشد ۱.۶ واحد درصدی است.

به گفته دکتر «کنث کریمر» اقتصاددان «دانشگاه ویتواترسراند» در ژوهانسبورگ هدف اصلی بریکس را ترغیب افزایش سطح تجارت و همکاری میان کشورهای عضو دانست و تاکید کرد بریکس از زمان برگزار اولین نشست خود در پیشبرد این هدف موفق بوده است.

او که عضو «شورای مشورت اقتصادی ریاست جمهوری» نیز هست، افزود: همکاری افزایش‌یافته در بخش‌هایی مثل انرژی و کشاورزی می‌تواند نقشی مهم در ارتقاء سطح رشد اقتصادی و اشتغال در کشورهای عضو بریکس بازی کند. افزایش تجارت و همکاری در میان کشورهای بریکس همچنین می‌تواند به ارتقاء احیای اقتصادی تاثیرات منفی پساکرونا کمک کند.

دکتر کریمر با اشاره به همکاری چین-آفریقای جنوبی گفت چین و آفریقای جنوبی باید بر پایه روابط قدرتمند موجود به منظور تحقق همگرایی بهتر زنجیره‌های تولید و تامین دو کشور به جلو حرکت کنند تا به توسعه و ایجاد فرصت در هر دو کشور کمک شود.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد، طی نیمه نخست امسال تجارت دوجانبه میان چین و آفریقای جنوبی با رشد ۱۱.۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۲۸.۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

چین برای چهاردهمین سال متوالی جایگاه خود به عنوان بزرگترین شریک تجاری آفریقای جنوبی را حفظ کرده و در عین حال آفریقای جنوبی برای سیزدهمین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری چین در قاره آفریقا بوده است.

اقتصاددان «دانشگاه ویتواترسراند» تصریح کرد: شرکت‌های چینی باید تشویق شوند که از آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور پایه برای تولید، مونتاژ و ارسال محصولات و خدمات برای فروش در کشورهای دیگر و کشورهای آفریقایی جنوب صحرای آفریقا استفاده کند.

بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی چین، این کشور برای چهاردهمین سال پیاپی بزرگترین شریک تجاری آفریقا باقی مانده است. دو طرف با همکاری بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن، حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر بزرگراه و مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساختی مهم از جمله فرودگاه،‌ بندر، پل و نیروگاه برق را ساخته و راه اندازی کرده‌اند.

«تشیفیوا تشیوهنگوا» مدیرعامل «شورای تجارت گردشگری آفریقای جنوبی» گفت آنها به دنبال نشست بریکس برای آوردن گردشگران بیشتر است.

وی تصریح کرد: این یک رویداد مهم است. ما انتظار داریم این نشست به تقویت گردشگری ما منجر شود.

تشیوهنگوا افزود: ما باید بر کشورهایی مثل چین برای آوردن گردشگران بیشتر به کشورمان تمرکز کنیم. رشد ما از طریق گردشگری نیز باید صورت گیرد؛ ما باید به حوزه‌هایی غیر از حوزه‌های سنتی هم نگاه کنیم.

این نشست با شعار «بریکس و آفریقا: شراکت برای رشد تسریع‌یافته، توسعه پایدار و چندجانبه‌گرایی جامع» صدای نیرومحرکه همکاری «سال چین» بریکس (۲۰۲۲) را به پیش خواهد برد و ترسیم آینده‌ای روشن‌تر برای بریکس خواهد بود.

«لی ون‌تائو» پژوهشگر «موسسه روابط بین‌المللی معاصر چین» در این باره گفت: نشست ژوهانسبورگ از اهمیت فراوانی برای پیشبرد همکاری کاربردی میان بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در حوزه‌های مختلف، ترویج اصلاح حکمرانی جهانی و ارتقاء نمایندگی و صدای کشورهای در حال توسعه، برخوردار است.

وی افزود با وجود تغییرات بزرگ جهانی، همبستگی و همکاری میان کشورهای بریکس اطمینان و قطعیت بیشتری را برای یک جهان نامطمئن به ارمغان خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا