شنیدن کِی بود مانند دیدن؛ روایت دیپلمات‌های خارجی از سفر به شین جیانگ

نمایندگان ۲۵ کشور از جمله ایران، دومنیکن، میانمار، ساموا و سورینام از دوشنبه ۳۱ جولای (۹ مرداد) تا جمعه ۴ آگوست (۱۳ مرداد) به دعوت وزارت امور خارجه چین به منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ در شمال غربی این کشور سفر کردند.

دیپلمات‌ها طی بازدید از ارومچی مرکز شین جیانگ و همچنین شهرهای کاشغر و آکسو تایید کردند که مردم در شین جیانگ از یک زندگی شاد لذت می‌برند. آنها همچنین این فرصت را داشتند تا شاهد توسعه اقتصادی شگفت انگیز شین جیانگ و تنوع فرهنگی این منطقه باشند امری که در تضاد فاحش با دروغ پراکنی‌های برخی رسانه‌های غربی محسوب می‌شود.

«اعجاز احمد» سرپرست سفارت پاکستان در پکن طی بازدید از نمایشگاه ضدتروریسم و ضد افراط‌گرایی ارومچی گفت: مقامات چینی تلاش‌های بزرگی در راه مبارزه با تروریسم انجام داده‌اند و مردم شین جیانگ از یک محیط امن و ایمن بهره مند شده‌اند.

وی همچنین افزود چین و پاکستان به همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد.

«مارتین چارلز» سفیر دومنیکن در چین نیز با اشاره به دروغ‌های رسانه‌های غرب مبنی بر «نقض حقوق بشر» گفت که گفتگوهای صمیمانه‌ای با افراد محلی در شین جیانگ داشته و شاهد این بوده که آنها زندگی شاد و عزتمندانه‌ای دارند.

وی تصریح کرد: من هیچ گونه کار اجباری در آنجا مشاهده نکردم و هیچ گونه نقض حقوق بشر وجود نداشت.

«لواماناوه مارینر» سفیر ساموا در چین پس از بازدید از مسجد «عیدگاه» در کاشغر و موسسه اسلامی شین جیانگ در ارومچی، گفت قانون چین آزادی عقاید مذهبی را برای تمام گروه‌های قومی تضمین کرده و نتایج توسعه چین دلگرم کننده است.

دیپلمات‌ها در بخش «جیاشی» کاشغر از یک پروژه آب آشامیدنی که با سرمایه گذاری ۱.۷ میلیارد یوانی (۲۳۸ میلیون دلار) ساخته شده بود، بازدید کردند. نمایندگان خارجی شاهد بودند که با روشی نوآورانه آب ناشی از یخ‌ و برف‌های ذوب شده چگونه در این پروژه به آب آشامیدنی تمیز و ایمن برای تمام ساکنان جیاشی تبدیل می‌شود.

هیات دیپلماتیک مذکور همچنین از «بندر زمینی بین‌المللی ارومچی» دیدن کردند.

«باتیر تورسونوف» رایزن دوم سفارت ازبکستان در پکن گفت شین جیانگ نقشی حیاتی در اتصال بازارهای اروپا و آسیا بازی می‌کند. وی افزود او مشتاق ساخت راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان است چرا که راحتی و آسایش را برای مردم در مسیر این خط آهن به ارمغان خواهد آورد.

شین جیانگ نه تنها یک قطب حمل و نقل مهم محسوب می‌شود بلکه یک منطقه دارای فرهنگ‌های متنوع در مسیر جاده ابریشم باستانی تلقی می‌گردد.

خانم «اریکا لیزاردو» رایزن دوم سفارت پرو در پکن نیز به تمجید از «غارهای هزار بودای قزل» در آکسو که یکی از غارهای بزرگ باستانی چین به حساب می‌آید، پرداخت. وی گفت: چین تلاش زیادی برای حفظ این قارهای بودایی انجام می‌دهد و به فرهنگ آن در هر نقطه‌ای که باشد ارج می‌نهد.

هیات دیپلماتیک مذکور همچنین از روستای «جیایی» در بخش «شین‌هه» آکسو که به دلیل تولید آلات موسیقی مشهور شده، بازدید کردند. ساکنان محلی به گرمی از اعضای هیات دیپلماتیک با اجرای رقص و موسیقی جذاب محلی استقبال کردند.

اعجاز احمد در واکنش به اتهامات جعلی برخی رسانه‌های غربی مبنی بر وجود به اصطلاح «نسل کشی فرهنگی» در شین جیانگ گفت: شنیدن کی بود مانند دیدن! دولت چین در حال انجام تلاش‌هایی برای حفظ فرهنگ و زبان گروه‌های قومی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا