«نینگ‌شیا»؛ جایی که جاده ابریشم باستانی و مدرن به هم پیوند می‌خورد

منطقه  خودمختار قوم هویی «نینگ‌شیا» چین که «بهشت بیابان» نیز لقب دارد، نقطه عطف مهم جاده ابریشم باستانی و منطقه‌ای مهم برای ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» است. به مناسبت دهمین سالگرد پیشنهاد «کمربند و جاده»، خبرنگار خبرگزاری «شین‌هوا» اخیراً از نزدیکی ارتباط بین نینگ‌شیا و جاده ابریشم باستانی را بررسی کرده است.

بعد از ظهر ۲ اوت (۱۱ مرداد)، خبرنگار شین‌هوا به شهر «جونگ وی» رفت و از پارک ملی «شاپوتو» و ایستگاه تحقیقاتی و آزمایشی صحرای شاپوتو آکادمی علوم چین بازدید کرد. شن‌ها زیر آفتاب سوزان روی تپه‌های شنی مرتفع با حجم وسیعی از چمن پوشیده شده‌اند به گونه‌ای که این سبزی به هم پیوسته به شکلی موثر شن‌های روان را سر جایشان ثابت نگه می‌دارد.

تثبیت شن و ماسه یک کار یک روزه نیست. زمان سکوت اختیار کرده و این شبکه سبز غول پیکر شاهد مبارزه طولانی میان مردم و این محیط خشن بوده است.

در دهه ۱۹۵۰، نینگ‌شیا خلاقانه از روش تثبیت تپه‌های شنی با کمک شبکه‌های چمن استفاده کرد تا از مدفون شدن اولین راه‌آهن بیابانی چین، بخش بیابانی راه‌آهن تائو تو-لان جو، توسط شن‌های روان جلوگیری کند.

در سال‌های اخیر، تحت ابتکار «کمربند و جاده»، چین مبادلات و همکاری‌های گسترده و عمیقی را در زمینه کنترل بیابان‌زایی با کشورهای ذی ربط انجام داده است. «یانگ هائوتیان»، از پژوهشگران ایستگاه تحقیقات آزمایشگاهی صحرای شاپوتو در موسسه منابع زیست محیطی شمال غرب، آکادمی علوم چین، گفت: ایستگاه آزمایشی صحرای شاپوتو از طریق تحقیقات پایش اکولوژیکی طولانی مدت تأیید کرده که امکان دستیابی به احیای اکولوژیکی منطقه‌ای از طریق ساخت و ساز پوشش گیاهی مصنوعی در مناطق شنی شمال چین وجود دارد به گونه‌ای که الگویی برای مدیریت آسیب شن و ماسه در مناطق خشک سراسر ارائه داده است.

وی در این زمینه افزود: برای توسعه کمربند اقتصادی جاده ابریشم، حکمرانی بیابان یک پیوند بسیار مهم است. امید است مدل شاپوتو بتواند در اجرای کنترل شن و ماسه در کشورهای مختلف نقش داشته باشد تا تجربه چین بتواند اعتماد و رفاه را برای مردمی که از شن و ماسه و گرد و غبار آسیب دیده‌اند، به ارمغان بیاورد.

خبرنگار پس از ترک شهر جونگ وی، عازم شهر «یین چوان» مرکز نینگ شیا شد تا از دیگر ثمرات جاده ابریشم بازدید کند.

آثار فرهنگی یادگار گذشتگان و شاهد تاریخ هستند. ارتباط عمیق بین نینگ‌شیا واقع در شمال غربی چین و جاده ابریشم باستانی چیست؟ آثار باستانی نفیس نمایش داده شده در موزه نینگ‌شیا پاسخی بی‌صدا هستند.

نینگ‌شیا یک نقطه حیاتی در مسیر شمالی بخش شرقی جاده ابریشم محسوب می‌شود. بیشتر فرستادگان ، بازرگانان و راهبانان کشورهای آسیای مرکزی و غربی  از جمله ایران باستان  از طریق این مکان عبور کرده‌اند. بنابراین ، تعداد زیادی از آثار مبادلات بین چین و غرب در این مکان وجود دارد.

«وانگ شیائوجون» رئیس موزه نینگ‌شیا گفت که آثار باستانی در سطح گنجینه ملی کشف شده توسط باستان شناسان در نینگ‌شیا شاهد تبادلات فرهنگی در جاده ابریشم باستانی است و مبنای مهمی برای مطالعه مبادلات تجاری و فرهنگی بین چین و کشورهای حاشیه جاده ابریشم فراهم کرده و تأییدی بر آن است که نینگ‌شیا بخشی مهم در مسیر شمالی بخش شرقی جاده ابریشم است که باید از آن عبور کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا