چینی‌ها جنگ علیه تجاوز خونین ژاپن را گرامی داشتند

صبح چهارشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) همزمان با به گوش رسیدن آژیرها در «شن‌یانگ» مرکز استان «لیائونینگ» (شمال شرقی چین)، رانندگان دست روی بوق گذاشتند و عابران از حرکت ایستادند تا نود و سومین سالگرد «حادثه ۱۸ سپتامبر) که یادآور آغاز تهاجم ۱۴ ساله ژاپن علیه چین است را گرامی بدارند.

نیروهای ژاپنی ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۱ (۲۶ شهریور ۱۳۱۰) بخشی از راه آهن تحت کنترل خود در نزدیکی شن‌یانگ را منفجر کرده  به نیروهای چینی اتهام خرابکاری زدند تا برای حمله بهانه تراشی کنند. شامگاه آن روز آنها پادگان‌ نظامی نزدیک شن‌یانگ را بمباران کردند.

«هائو سونگ‌چینگ» که از یک کارگر بازنشسته یک کارخانه چسب در شن‌یانگ در سال ۱۹۹۵ نامه‌ای به کمیته شهرداری حزب کمونیست چین نوشت و پیشنهاد به صدا در آمدن آژیرهای حمله را مطرح کرد تا مردم به یاد داشته باشند که این تحقیر ملی را فراموش نکنند.

پیشنهاد وی به تصویب رسید و شن‌یانگ از سال ۱۹۹۵ آژیر حمله هوایی را برای گرامیداشت حادثه ۱۸ سپتامبر به مدت ۳۰ سال متوالی به صدا در آورده است.

مردم در ساعت ۹:۱۸ صبح ۱۸ سپتامبر در «موزه تاریخی ۹.۱۸» در شن‌یانگ حضور یافتند و مراسمی را برای یادبود «حادثه ۱۸ سپتامبر» و «جنگ مقاومت خلق چین علیه تجاوز ژاپن» را برگزار کردند.

«هه جونگ‌لینگ» یکی از طراحان «یادبود ۹.۱۸» در موزه و استاد بازنشسته «آکادمی هنرهای زیبای لوشون» گفت اسکلت و المان‌های استخوانی که در پایه این بنای یادبود به کار رفته نماد شهیدانی است که در جنگ ۱۹۳۱ کشته شدند. پیکره اصلی این یادبود شبیه تقویمی است که گلوله‌ها آن را سوراخ کرده‌اند و نشان دهنده درد این جنگ است.

وی تاکید کرد: هدف از طراحی این بنای یادبود این است که به مردم بگوییم تاریخ را به یاد داشته باشند و این تحقیر ملی را فراموش نکنند.

سایت «بی‌دایینگ» (پادگان بزرگ شمالی) با فاصله سه کیلومتری از موزه تاریخی ۹.۱۸ قرار دارد که نیروهای ژاپنی آن را بمباران کردند. در سالن نمایشگاه این سایت، بازدیدکنندگان می‌توانند با مشاهده بیش از ۴۰۰ عکس تاریخی، بیش از ۲۰۰ شیء به جا مانده، نقشه‌های الکترونیکی، بازسازی صحنه، میزهای شنی پانوراما و سایر تکنیک‌های مدرن، این تاریخ مخوف را دوباره مرور کنند.

«فن لی‌هونگ» مسئول موزه تاریخی ۹.۱۸ گفت: مردم بخاطر صلح جنگ را یاد می‌کنند.

وی افزود: شمار بازدیدکنندگان از این موزه افزایش یافته و بسیاری از مردم برای یادآوری تاریخ و ادای احترام به شهدا به اینجا می‌آیند. گفتن تاریخ برای تداوم نفرت نیست، بلکه برای یادآوری حقیقت و نیرو بخشیدن به مردم امروز است.

روز چهارشنبه وقتی صدای آژیرها به گوش رسید، «گونگ جی‌گانگ» در حال راهبری یک قطار سریع السیر در نزدیکی موزه تاریخی ۹.۱۸ بود.

وی گفت: در آن زمان ژاپنی‌ها راه آهن را در سرزمین چین برای غارت منابع و جنگ افروزی ساختند. امروز، راه آهن پر سرعت ما با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، یکی از پیشتازان در جهان است.

گونگ تاکید کرد: ما باید از تاریخ تجربه و نیرو بگیریم و به دنبال آینده‌ای بهتر باشیم.

یادبود حادثه ۱۸ سپتامبر همچنین روز چهارشنبه در سراسر چین برگزار شد.

۵۰۰ نفر در «سالن یادبود قربانیان کشتار نان‌جینگ به دست متجاوزان ژاپنی» در شهر «نان‌جینگ» مرکز استان «جیانگ‌سو» (شرق چین) گرد هم آمدند. ۶ نماینده «زنگ صلح» را به یاد قربانیان به صدا درآوردند و به مردم یادآوری کردند که نباید این تحقیر ملی فراموش شود.

شهرهای مختلف دیگر از جمله «هایکوئو» و «چنگ‌دو» نیز در روز چهارشنبه آژیرها را به صدا در آوردند تا مردم تاریخ را به خاطر بیاورند و صلح را گرامی بدارند.

حادثه ۱۸ سپتامبر در سال ۱۹۳۱، یعنی هنگامی که نیروهای ژاپنی تهاجم خونین به چین را آغاز کردند، جنگ جهانی دوم را پیش‌بینی کرد و چین را به نخستین کشوری تبدیل کرد که مقابل فاشیسم مقاومت کرد.

طی جنگ مقاومت خلق چین علیه تجاوز ژاپن که تا سال ۱۹۴۵ به طول انجامید، جمعا ۳۵ میلیون قربانی نظامی و غیرنظامی به چین تحمیل شد که معادل یک سوم تلفات کل کشورها در جنگ جهانی دوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا