سبقت فروش خودروساز چینی از تسلای آمریکایی نشانه چیست؟
بر اساس دادههای منتشره، BYD شرکت چینی سازنده خودروهای برقی از شرکت خودروسازی آمریکایی «تسلا» سبقت گرفته و طی سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ برای نخستین بار به بزرگترین خودروساز برقی جهان تبدیل شده است. این رکورد یک نقطه عطف دیگر به یک سال تاریخی برای صنعت خودرو چین اضافه کرده چرا که آماده است چین را به بزرگترین صادرکننده خودرو جهان تبدیل کند.
کارشناسان معتقدند موفقیت BYD که شامل یک نرخ رشد تاثیرگذار طی سال ۲۰۲۳ است که تسلا و دیگر خودروسازان برقی را پشت سر گذاشته، نمونهای کوچک از دستاورد چین در پیشرفت گسترده صنعت تولید آن، بخش صادرات و بازار داخلی است-مواردی که برای توسعه با کیفیت چین ضروری محسوب میشوند.
شرکت تسلا سه شنبه به وقت ایالات متحده اعلام کرد طی سه ماهه آخر سال گذشته میلادی ۴۸۴ هزار دستگاه خودروی برقی تحویل داده که نشان دهنده یک رکورد جدید برای این شرکت خودروسازی هم هست.
به هر حال این به معنای آن است که BYD که روز دوشنبه اعلام کرد طی همین دوره مشابه حدود ۵۲۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی برقی به فروش رسانده، از تسلا سبقت گرفته و طی سه ماهه آخر برای نخستین بار به بزرگترین خوروساز برقی جهان تبدیل شده است.
تسلا در کل سال ۲۰۲۳ جایگاه خود به عنوان بزرگترین خودروساز برقی را حفظ کرده چرا که مجموعا ۱.۸ میلیون دستگاه خودروی برقی تحویل داده که بیشتر از مجموع فروش BYD یعنی ۱.۵۷ میلیون دستگاه است. اما باز هم نرخ رشد فروش سالانه BYD برای سال گذشته میلادی ۷۳ درصد است که بسیار بیشتر از فروش رشد ۳۸ درصدی تسلا قلمداد میشود. این نرخ رشد فروش بسیاری را بر آن داشته که تصور کنند BYD در سال ۲۰۲۴ تسلا را پشت سر خواهد گذاشت و به بزرگترین خودروساز برقی جهان تبدیل خواهد شد.
«هو چیمو» معاون دبیرکل ادغام اقتصادهای دیجیتال-واقعیِ سازمان «مجمع ۵۰»، گفت موفقیت BYD به دلیل عوامل مختلفی از جمله نوآوری فناورانه مستقل آن، سیاست حمایتی مهم ارتقاء صنعتی، یک زنجیره تامین داخلی کامل و با ثبات است که تماما به این خودروساز کمک کرده تا خودروهای برقی با کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه تولید کند.
وی روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه «گلوبال تایمز» گفت: با توجه به تمام این عوامل تعجبی ندارد که BYD از تسلا پیشی گرفته است.
BYD در بیانیه ارسالی برای گلوبال تایمز خاطرنشان کرده که به بزرگترین شرکت خودروهای برقی جهان تبدیل شده و از زمان شروع راهبرد صادرات خودروی سواری خود در مه ۲۰۲۱، به ۵۸ کشور و منطقه جهان خودرو صادر کرده است.
این خودروساز چینی تاکید کرد: در آینده به ترویج گسترش خودروهای سواری در خارج از کشور و تسریع در گسترش جهانی خودروهای سواری با انرژی جدید ادامه خواهد داد.
این همچنین نشان دهنده یک رویداد قابل توجه برای صنعت خودروی چین است چرا که در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ به ترتیب از ژاپن و آلمان سبقت گرفت و به بزرگترین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شد. شایان ذکر است که ژاپن و آلمان دههها قدرت مسلط بازار خودروی جهان بودهاند.
کارشناسان میگویند موفقیت BYD و همچنین کل بخش خودروهای برقی چین مستقیما منعکس کننده پیشرفت قاطع چین در تلاش خستگی ناپذیر برای ارتقاء صنعتی و توسعه با کیفیت است.
«چوی دونگشو» دبیرکل «انجمن خودروهای سواری چین» گفت BYD و دیگر خودروسازان برقی چین به طور قابل توجهی از بازار داخلی گسترده چین و همچنین تلاشهای این کشور برای تقویت تحول و ارتقاء صنعتی بهره بردهاند.
وی در مصاحبه با گلوبال تایمز تصریح کرد: بزرگترین عامل پشت موفقیت خودروهای برقی چین تحول فناوری است. علاوه بر این بازار چین نیز مزیتی عظیم در اختیار خودروسازان قرار داده تا رشد کنند.
BYD همچنین برای موفقیت خود به سیاستهای مختلفی از جمله اصلاحات و گشایش مستمر چین، حمایت از کسب و کارهای خصوصی و ایجاد یک مدل توسعه جدید اشاره کرد.
سیاست حمایت از صنعت خودروهای برقی فقط بخشی از تلاش گستردهتر چین برای تحول و ارتقای نظام صنعتی خود است، که به اولویت برتر تحقق توسعه با کیفیت تبدیل شده است.
«کنفرانس کار اقتصادی مرکزی» که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، که اولویتهای کار اقتصادی سال ۲۰۲۴ را مشخص کرد، توسعه یک نظام صنعتی مدرنِ نوآور محور را به عنوان یک اولویت برتر تعیین کرده است.