تقویت رشد اقتصادی چین با بهینه‌سازی لجستیک

با توجه به فضای قابل توجه موجود برای بهبود بخشیدن به کارآیی‌های لجستیکی، چین طرحی را ارائه کرده که بر اساس آن نسبت هزینه‌های لجستیکی کشور به تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۷ به حدود تقریبا ۱۳.۵ درصد کاهش خواهد یافت که این رقم از میزان ۱۴.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۲ شاهد کاهش بیشتری خواهد بود.

این کاهش به معنای آن است که در سال ۲۰۲۷، هزینه‌های لجستیکی چین به ازای هر ۱۰۰ یوان (۱۳.۸۹ دلار آمریکا) از تولید ناخالص داخلی به ۱۳.۵ یوان کاهش می‌یابد که از ۱۴.۴ یوان در سال ۲۰۲۳ و ۱۸ یوان در سال ۲۰۱۲ کاهش بیشتری را نشان می‌دهد.

بر اساس برنامه ارائه شده توسط دفاتر عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین، تا سال ۲۰۲۷، باید ساختار حمل و نقل کالا در چین از وضعیت کنونی بهینه‌تر شود و سیستم مرکز ملی لجستیک و شبکه خدمات لجستیکی مدرن کشور تقویت شوند.

«جانگ شی شین»، معاون دبیرکل کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که هدف از اجرای این طرح، فشرده کردن میزان سودهای معقول شرکت‌های لجستیک و یا آسیب رساندن به درآمد‌های فعالان بخش لجستیک نیست.

او در ادامه خاطرنشان کرد که تمرکز این طرح بر هماهنگی کاهش هزینه‌های لجستیک با توسعه با کیفیت بالای لجستیک مدرن از طریق تنظیم ساختارها، تعمیق اصلاحات و بهینه‌سازی تخصیص منابع لجستیکی خواهد بود.

با توجه به اهمیت اصلاحات نهادی و مکانیزمی برای بهبود کارآیی لجستیک، هدف این طرح برجسته کردن نقش اصلاحات و نوآوری خواهد بود و بر زمینه‌های کلیدی مانند حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده‌ای و داده‌های لجستیکی تمرکز خواهد داشت.

هدف کاهش ۰.۹ درصدی هزینه‌های لجستیک از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، بر اساس ویژگی‌های ساختار صنعتی چین و عملکرد بخش لجستیک کشور تعیین شده است.

اما این کاهش ۰.۹ درصدی برای چین چه معنایی خواهد داشت؟ به گفته جانگ شی شین، معنای چنین کاهشی این است که در مقایسه با سال ۲۰۲۳، چین خواهد توانست بیش از ۱ تریلیون یوان در هزینه‌های لجستیکی جامعه صرفه‌جویی کند که برای اقتصاد واقعی کشور یک موهبت خواهد بود.

در سطح صنعتی نیز با توجه به آنکه لجستیک این بخش نزدیک به ۹۰ درصد از کل لجستیک کشور را تشکیل می دهد، تحقق این هدف به معنی ایجاد مزیت رقابتی برای تولید خواهد بود، چرا که بهبود کارآیی لجستیک به ساده شدن رویه‌های مرتبط با آن و تسهیل تحول بخش تولید کمک خواهد کرد.

این طرح بر اهمیت اصلاحات در مناطق کلیدی بازار حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و همچنین در زمینه گشایش و اتصال متقابل داده‌های لجستیک، روند ساخت یک سیستم زنجیره تامین مدرن و سیستم لجستیک تجاری مدرن تأکید می‌کند.

همچنین، این طرح ضمن تشویق الگوهای جدید لجستیکی برای ادغام شدن با اقتصاد پلتفرمی، اقتصاد کم‌ارتفاع و رانندگی خودران، استفاده از فناوری در زمینه‌هایی مانند وسایل نقلیه بدون سرنشین شامل قایق‌‌ها، پهپادها و انبارهای خودران را ترویج می‌کند.

همچنین در قالب این طرح،‌ از سبزتر شدن مراکز لجستیک، انبارها و امکانات حمل و نقل طبق برنامه پشتیبانی لازم انجام خواهد شد و بسته‌بندی‌های مورد استفاده در بخش لجستیک ضمن کاهش یافتن از نظر حجم، به میزان بیشتری قابل بازیافت خواهند شد.

بر اساس گزارش فدراسیون لجستیک و خرید چین، هزینه‌های لجستیکی چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۳.۴ تریلیون یوان بوده و یک نسبت ۱۴.۱ درصدی با تولید ناخالص داخلی کشور داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا