«نمایشگاه بینالمللی واردات»؛ یک گروه کُر به رهبری چین برای کل دنیا
هفتمین «نمایشگاه بینالمللی واردات چین» (CIIE) که از سه شنبه ۵ نوامبر (۱۵ آبان) شروع شده و تا یکشنبه ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) ادامه خواهد داشت نه فقط تداوم ۶ نمایشگاه قبلی است، بلکه بازتاب جایگاه جدیدی از گشایش شرکتهای چین در قبال جهان پس از برگزاری سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) محسوب میشود.
۱۵۲ کشور، منطقه و سازمانهای بینالمللی از پنج قاره جهان از جمله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در نمایشگاه امسال حضور یافتهاند امری که نمادی از گردهمایی دنیا و بازاری برای تامین کنندگان جهانی است.
شرکتهای حاضر در CIIE در مساحتی بالغ بر ۳۶۰ هزار متر مربع غرفههای خود را برپا کردهاند و سه هزار و ۴۹۶ غرفه دار از ۱۲۹ کشور منطقه جهان در آن حضور دارند. همچنین امسال ۲۹۷ شرکت از فهرست «فورچون جهانی ۵۰۰» و رهبران صنایع حضور یافتهاند که رکورد بالایی محسوب میشود.
هفتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین یک پلتفرم مجاب کننده برای همکاری کشورهای «جنوب جهانی» محسوب میشود. چین ۱۲۰ غرفه در اختیار ۳۷ کشور کمتر توسعه یافته (LDCs) قرار داده است. محصولات بومی شامل عسلِ زامبیا، قهوه اتیوپی و بادام هندیِ تانزانیا و غیره بازار وسیع چین را برای محصولات خود فراهم کرده و شغلهای بیشتری را در کشورهای خود ایجاد میکنند.
این رویداد همچنین یک گام کاربردی در اجرای «نشست مجمع همکاری چین-آفریقا» و «اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل» محسوب میشود.
CIIE همچنین یک پلتفرم مهم برای همکاری با کشورهای «شمال جهانی» یا کشورهای توسعه یافته است. غرفه تجاری آمریکا باز هم مثل ۶ نمایشگاه گذشته بزرگترین غرفه در میان تمام کشورهاست.
شرکتهای چندملیتی مطرح آمریکایی همچنان اشتیاق شدیدی به پیگیری تجارت فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری دارند و این در حالی است که تنشهای طولانی میان دو کشور ادامه دارد.
نمایشگاه بینالمللی واردات چین یک بستر بینالمللی پیشرو برای واردات و سرمایهگذاری فناوری پیشرفته قلمداد میگردد به گونهای که برای مدرنیزاسیون چین و تامین کنندگان سراسر جهان از اهمیتی کلیدی برخوردار است.
دستکم بیش از ۴۰۰ محصول، فناوری و خدمات جدید در هفتمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. بسیاری از این اقلام برای نخستین بار رونمایی میشوند.
«توشیبا» شرکت لوازم الکترونیکی ژاپن باتری جدیدی از لیتیوم تیتانات را به عنوان کاتد در این نمایشگاه عرضه کرده که به شکلی چشمگیر کارایی خودروهای برقی را بهبود میبخشد. «هانیول»، غول صنعتی آمریکا هم فناوریها و راهحلهای متنوعی در خصوص اتوماسیون صنعتی، هوافضا و انرژی جدید به نمایشگاه آورده است. هفتمین CIIE سالنی جدید مخصوص مواد جدید به مساحت خود افزوده است. این سالن جدید با مساحت ۸ هزار متر مربع، مواد الکترونیکی، فلزی، سرامیکی و ویژه ای را پوشش میدهد که به عنوان پایه کلیدی تراشهها، نیمه رساناها، هوش مصنوعی، اطلاعات کوانتومی، تجهیزات صنعتی پیشرفته، صنعت داروسازی و انرژیهای جدید عمل میکند.
چین به نمایشگاه بینالمللی واردات برای تغییر ساختار واردات خود در جهت فناوریهای پیشرفته نیاز دارد. افزایش قابل توجه سهم محصولات فناوری پیشرفته در کل واردات، بی تردید از اهمیتی راهبردی برای مدرنیزاسیون چین برخوردار است و CIIE همانگونه که در ۶ سال قبل نشان داده مسلما به عنوان موتور و بازار اصلی در جهت دستیابی به این هدف عمل خواهد کرد.
CIIE یک پلتفرم پیشتاز جهان برای کسب و کار و سرمایه گذاران دنیاست. «زایس»، که یک رهبر جهانی در محصولات و راهحلهای اپتیکی (نوری) است، هر سال در نمایشگاه بینالمللی واردات چین شرکت کرده است. «ماکسیمیلیان فوئرست» رئیس و مدیرعال «زایس چین»، میگوید: واقعا بر این باوریم که اگر میخواهید یک رهبر جهانی شوید باید در چین باشید.
«میلاند پانت» مدیرعامل شرکت «آموی» هم گفت چین برای بیش از ۲۰ سال بزرگترین، سریعالرشدترین و مهمترین بازار راهبردی این شرکت بوده است.
وی افزود آموی به به سرمایه گذاری خود در چین ادامه خواهد داد.
نمایشگاه بینالمللی واردات فقط یک تک خوان برای چین نیست بلکه یک گروه کُر برای کل جهان محسوب میشود.
CIIE به عنوان یک بازار پیشرو و آینهای تمام نما از سیاست گشایش چین، به عنوان یک کالای عمومی مجاب کننده چین و جهان عمل میکند.