«نمایشگاه بینالمللی واردات چین»؛ تسریعگر تجارت آزاد و رفاه جهانی
همزمان با اختلالاتی که اقتصاد جهانی با آن دست و پنجه نرم میکند، «نمایشگاه بینالمللی واردات چین» (CIIE) که از ۵ تا ۱۰ نوامبر (۱۵ تا ۲۰ آبان) در شانگهای برگزار میشود، به نقطهای روشن برای همکاری اقتصادی تبدیل شده است.
حالا این رویداد در هفتمین سال برگزاری خود چیزی بیش از یک نمایشگاه صرف است. CIIE گواه تعهد چین به آزاد سازی تجاری، جهانی سازی اقتصادی و یک اقتصاد جهانی باز به حساب میآید.
نمایشگاه بینالمللی واردات چین با حضور ۱۵۲ کشور، منطقه و سازمان بینالمللی، بر پتانسیل تلاشهای تجاری مشترک در تحریک رشد جهانی، بهویژه برای کشورهای در حال توسعه که به دنبال دسترسی گستردهتر به بازار هستند، تاکید میکند.
اهمیت برجسته CIIE از نمایشگاههای تجاری متعارف فراتر رفته است. در برههای که سیاستهای حمایت گرایی و انزواگرایی در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته، این نمایشگاه نقش چین به عنوان اقتصاد بزرگی که تجارت باز را ترویج میکند، نشان میدهد.
هدف این ابتکار دولت چین که هر ساله در شانگهای برگزار میشود، تقویت تجارت فرامرزی و روابط بینالمللی از طریق کاهش موانع تجاری است.
این نمایشگاه بر آزادسازی تجارت به عنوان یک اقدام متقابل بههنگام در جهت پویایی تجارت فعلی، یعنی همان نقطه که افزایش سیاستهای حمایت گرایانه ثبات اقتصاد جهانی را تهدید میکند، تاکید دارد.
از سال ۲۰۱۸، دورانی که با تشدید تعرفهها و سیاستهای حمایتگرایانه بین اقتصادهای بزرگ شناخته میشود، مزایای تجارت آزاد به دلیل اختلافات سیاسی و تحریمهای اقتصادی تضعیف شده است.
حمایت مستمر چین از سیاستهای تجاری لیبرال از طریق CIIE نشان دهنده تعهد دیرین آن به همکاری ورای درگیری است. نمایشگاه بینالمللی واردات برای شرکت کنندگان حامل فرصتی طلایی برای عرضه محصولات، تقویت سرمایه گذاری و ایجاد مشارکت با چین و فراتر از آن است.
چین با داشتن بیش از ۴۰۰ میلیون مصرف کننده با درآمد متوسط، بازاری ارزشمند برای کالا و خدمات سراسر جهان محسوب میشود. چین فقط در سال ۲۰۲۲، ۲.۷ تریلیون دلار کالار وارد کرد و بر نقش خود به عنوان واردکننده برتر و یکی از ستونهای تجارت بینالملل، صحه گذاشت.
به علاوه، این نمایشگاه مستقیما به رشد اقتصادی کمک کرده و به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه امکان میدهد تا از بازار چین بهره ببرند، حجم تجارت را افزایش داده و رقابت پذیری جهانی آنها را افزایش میدهد. CIIE با ارائه دسترسی به پایگاه مصرف کننده گسترده خود، برای شرکتهای کوچک و متوسط آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا این فرصت را فراهم کرده تا وارد بازار چین شوند.
نمایشگاه بینالمللی واردات نشان دهنده تعهد راسخ چین به تجارت فراگیر با ارائه ابتکارات ویژهای است که کشورهای دارای پیشینههای اقتصادی متنوع را درگیر خود میسازد. به عنوان مثال، مشوقهای ویژهای به شرکتهای کشورهای کمتر توسعهیافته ارائه شده که به آنها امکان دهد محصولات و خدمات خود را با حداقل هزینه در نمایشگاه به نمایش بگذارند. این جذب حداکثری، کشورهای به حاشیه رانده شده را قادر میسازد تا بیشتر در زنجیرههای ارزش جهانی ادغام شوند و توسعه اقتصادی انعطافپذیرتر و متنوعتری را تقویت کنند.
CIIE علاوه بر ترویج تجارت آزاد بر تقویت انعطاف پذیری زنجیره تامین، تاکید دارد. بحرانهای اخیر جهانی، از تنشهای ژئوپلیتیکی گرفته تا همه گیری کرونا، آسیبپذیریها را در زنجیرههای تامین جهانی برجسته ساخته است.
هدف نمایشگاه بینالمللی واردات چین تقویت ارتباطات میان صنایع و مناطق و ایجاد مشارکتهایی است که توان مقاومت مقابل اختلالات آینده را دارند.
غرفه دارانی از صنایعی چون فناوری، کشاورزی، سلامت و لجستیک آمادهاند تا مدلهای زنجیره تامین جدید را به نمایش بگذارند. بخش راه حلهای فناوری پیشرفته از جمله هوش مصنوعی، تحلیل دادهها و انرژی سبز، شرکت کنندگان را قادر میسازد تا نوآوریهایی را مشاهده کنند که میتواند انعطاف پذیری و پایداری را در زنجیره تامین افزایش دهد.
CIIE ورای ملاحظات اقتصادی، نقشی گرانبها در تعمیق تبادلات فرهنگی ایفا میکند. رویدادهای فرهنگی بخشی از این نمایشگاه را تشکیل میدهند و ارائه کننده بستری منحصربفرد برای کشورهای مختلف جهت عرضه میراث فرهنگی آنهاست.
چنین تبادلات برای ایجاد درک و احترام متقابل ضروری است و مولفههایی ضروری برای مشارکتهای بینالمللی پایدار قلمداد میگردد.