نقش «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» در تثبیت جایگاه پکن در اقتصاد جهانی

هفتمین «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» (CIIE) که قرار است از ۵ تا ۱۰ نوامبر (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار شود، درباره ورود چین به جهان نیست بلکه درباره جهان است که به چین می‌آید و بر نقش حیاتی چین در اقتصاد جهانی تاکید می‌ورزد.

این نمایشگاه گواه اعتماد به قدرت فزاینده اقتصاد چین و نقش اساسی آن در توسعه همه جنبه اقتصاد جهانی از تجارت سنتی گرفته تا فناوری‌های جدید زیربنایی اقتصاد سبز است. تکاپوی غرفه داران خارجی برای فضای نمایشگاهی بیشتر، گواه رابطه تجاری فزاینده‌ای است که همچنان چین را به عنوان یک بازار در حال رشد به رسمیت می‌شناسد.

این غرفه داران شرکت‌هایی هستند که مشتاقند محصولاتشان را در چین به فروش برسانند زیرا آنها متوجه شده‌اند که چین قدرتمندترین بازار مصرف کننده در جهان با پتانسیل رشد مداوم است. چین بازار مصرف کننده‌ بسیار بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و CIIE دروازه‌ای فراهم می‌کند که شرکت‌های خارجی در آن می‌توانند ارتباطات تجاری جدید را توسعه دهند.

ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در سال ۲۰۲۳ توافقاتی به ارزش ۷۸.۴۱ میلیارد دلار را صورت داد که یک رکورد بالا بود و نقش حیاتی چین را در بازار بین المللی مورد تاکید قرار داد.

سطح بالای تقاضای غرفه داران برای هفتمین CIIE عکس روایت برخی رسانه‌های خارجی است که ادعای چشم انداز اقتصادی رو به وخامت را برای چین به تصویر می‌کشند. غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی واردات پر از شرکت‌های مشتاق برای انجام تجارت با چین و توسعه جایگاه تجاری خود در چین است.

نروژ، اسلواکی، بنین، بوروندی و ماداگاسکار و همچنین «صندوق کودکان سازمان ملل متحد» (یونیسف) برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین شرکت می‌کنند.

این مشارکت افزایش‌یافته کشور به کشور تکرار می‌شود و اهمیت بی‌بدیل بازار چین برای اقتصاد جهانی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

همانگونه که از نام آن پیداست، هدف اولیه نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، ایفای نقش به عنوان یک نقطه ارتباط آسان برای شرکت‌هایی است که مایل به افزایش تجارت با چین و یافتن شرکای تجاری چینی است که خواستار واردات کالا یا خدمات هستند. برخلاف «کانتون فیر» که تمرکزش بر صادرات کالاهای چینی است، CIIE یک پلتفرم برای خریداران چینی مشتاق واردات کالا یا خدمات محسوب می‌شود.

برای هر یک از کشورهایی که در این نمایشگاه حضور دارند، چین بزرگترین شریک تجاری آنهاست. برای بسیاری از غرفه داران، چین در حال حاضر بزرگترین منبع سود آنها محسوب می‌شود.

اینجاست که کشورهای خارجی متعهدند نشان دهند چقدر با چین در تعاملند و همچنین چین تا چه اندازه برای شکوفایی اقتصادی آنها اهمیت دارد. این نمایشگاه تجاری تاییدی است بر تعامل چین با جهان تجارت بین‌المللی و تعهد آن به توسعه اقتصاد سبز. بدون مشارکت چین در اقتصاد جهانی، رفاهی که تجارت بین‌المللی برای تمم کشورها به ارمغان می‌آورد، تحت تهدید قرار دارد.

برخی دولت‌ها ممکن است بخواهند اهمیت نقش چین در تجارت بین‌الملل را منکر شوند و تلاش کنند با اعمال تعرفه‌ها و تحریم‌ها، بیشتر از آن جلوگیری کنند. مشارکت کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین نشان می‌دهند که این جامعه تجاری واقعیت تجاری را که زیربنای رفاه جهانی است، به رسمیت می‌شناسند.

امسال هدف این نمایشگاه بیش از هر زمان دیگری کمک به گشایش در سطح بالای چین با تمرکز بر فناوری برای توسعه سبز و پایدار است.

یکی از نکات برجسته بخش ویژه ایجاد نوآوری است که بر چهار مسیر کلیدی تمرکز دارد: اقتصاد دیجیتال، فناوری‌های سبز و کم کربن، علوم زیستی و فناوری تولید.

این نمایشگاه‌های تجاری فناوری پیشرفته را برجسته می‌سازند. محوله خودرو در CIIE بر رانندگی خودران، اقتصاد کم‌ارتفاع و ذخیره انرژی جدید تمرکز خواهد کرد و عناصر کلیدی حمل و نقل آینده را به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه بین‌المللی واردات چین یک پلتفرم همتایابی آنلاین را برای برقراری ارتباط دقیق، آسان و کارآمد میان غرفه داران و خریداران معرفی کرده است. این پلتفرم دیجیتال از قدرت هوش مصنوعی برای ایجاد تماس‌های لحظه ای، همتایابی هوشمند و ابزارهای ارتباطی پیشرفته استفاده می‌کند.

بخش ترویج سرمایه‌ گذاری دروازه‌ای برای تعامل لحظه‌ای با سرمایه‌ گذاران بالقوه فراهم می‌کند و فرصت‌های ارائه شده توسط نمایشگاه را به حداکثر می‌رساند.

نمایشگاه بین‌المللی واردات چین با ایستادن مقابل حمایت گرایی، تحریم‌ها و سیاست‌های دیگری که سدی در برابر تجارت ایجاد می‌کنند، جایی است که جهان به چین می‌آید و غرفه داران می‌دانند که رفاه اقتصادی جهان به تجارت آزاد و باز با چین بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا