سخنرانی رهبر چین در گفتگوی رهبران «بریکس پلاس»

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین صبح روز پنجشنبه ۲۴ اکتبر (۳ آبان)،  با حضور در گفتگوی رهبران «بریکس پلاس» در مرکز نمایشگاه‌های کازان، سخنرانی را با عنوان «تجمیع قدرت‌های کشورهای جنوب جهانی و ترویج مشترک ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک» ایراد کرد.

شی جین پینگ در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که اوج گرفتن جمعی کشورهای جنوب جهانی نشانه روشن تغییرات بزرگ در جهان است. همراه شدن کشورهای جنوب جهانی در مسیر مدرنیزاسیون یک رویداد بزرگ در تاریخ جهان و یک شاهکار بی سابقه در روند تمدن بشری محسوب می‌شود. در عین حال، صلح و توسعه جهانی همچنان با چالش‌های جدی مواجه است و مسیر احیای جنوب جهانی هموار نخواهد بود. به عنوان اولین گروه از نیروهای جنوب جهانی، ما باید خرد و قدرت جمعی خود را نشان دهیم و مسئولیت‌های خود را در ساختن جامعه بشری با سرنوشت مشترک به انجام برسانیم.

— حفظ صلح و تحقق امنیت مشترک

رئیس جمهور چین در سخنرانی خود تاکید کرد، ما باید یک نیروی تثبیت کننده برای حفظ صلح باشیم، حاکمیت امنیت جهانی را تقویت کنیم، و راه حل‌هایی را برای مسائل مهم جستجو کنیم. من ابتکار امنیتی جهانی را پیشنهاد کردم که پاسخ مثبت همه طرف‌ها را دریافت کرد و در بسیاری از زمینه‌ها مانند حفظ ثبات منطقه به نتایج مهمی دست یافت. ما باید هر چه سریعتر به کاهش بحران در اوکراین کمک کرده و راه را برای حل و فصل سیاسی هموار کنیم. ما باید به ترویج آتش بس جامع در نوار غزه ادامه دهیم، «راه حل دو کشور» را از سر بگیریم و از گسترش جنگ در لبنان جلوگیری کنیم.

— احیای توسعه و دستیابی به رفاه مشترک

شی جین پینگ گفت: ما باید پشتوانه توسعه مشترک باشیم، فعالانه در اصلاح نظام حاکم بر اقتصاد جهانی مشارکت داشته باشیم و با هدایت آن، توسعه را در کانون دستور کار اقتصادی و تجاری بین‌المللی قرار دهیم. با گذشت سه سال از مطرح شدن ابتکار توسعه جهانی، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار بودجه توسعه برای آن جمع‌آوری شده و بیش از ۱۱۰۰ پروژه راه اندازی شده است. مرکز جهانی توسعه هوش مصنوعی برای صنعت و تولید اخیراً در شانگهای مستقر شد و در عین حال چین یک بستر همکاری آنلاین جهانی برای «گمرک هوشمند» و یک مرکز نمایشی گمرکی برای بریکس ایجاد خواهد کرد و از مشارکت فعال همه کشورها در آنها استقبال می‌کند.

— توسعه مشترک تمدن‌ها و تحقق تنوع و هماهنگی

شی جین پینگ تاکید کرد که ما باید نیروی محرکه یادگیری متقابل میان تمدن‌ها باشیم، ارتباطات و گفت‌و‌گو را تقویت کنیم و از یکدیگر در مسیرهای مدرنیزاسیون متناسب با شرایط ملی هر کشور حمایت کنیم.

وی همچنین گفت: چین در ایجاد ائتلاف جهانی همکاری اندیشکده جنوب جهانی در جهت ارتقای مبادلات فرهنگی و یادگیری متقابل بین کشورها تلاش خواهد کرد.

آقای شی تاکید کرد که سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین ترتیباتی نظام‌مند را برای تعمیق بیشتر اصلاحات و ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی انجام داد که مطمئناً فرص‌ت‌های بیشتری را برای جهان فراهم می‌کند.

رهبر چین تصریح کرد: مهم نیست که وضعیت بین‌المللی چگونه تغییر می‌کند، چین همیشه به جنوب جهانی اهمیت داده و در آن ریشه دارد و از کشورهای بیشتری در جنوب جهانی برای پیوستن به امور بریکس حمایت می‌کند، نیروهای قدرتمند جنوب جهانی را جمع می‌کند و به طور مشترک ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک را ترویج می‌کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ریاست این نشست را برعهده داشت. رؤسای جمهور مصر، ایران، آفریقای جنوبی، نمایندگان برزیل، هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی، ۲۵ رهبر یا نمایندگان کشورهای مهمان دعوت شده و ۶ رئیس سازمان بین‌المللی از جمله دبیر کل سازمان ملل و رئیس بانک توسعه نوین در این مراسم حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا