رؤسای جمهور چین و روسیه دیدار کردند/ دوستی عمیق چین و روسیه تغییر نخواهد کرد

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعدازظهر روز سه شنبه 22 اکتبر (1 آبان) به وقت محلی، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در کرملین کازان دیدار کرد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعدازظهر روز سه شنبه ۲۲ اکتبر (۱ آبان) به وقت محلی، با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در کرملین کازان دیدار کرد.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: رئیس جمهور محترم پوتین، دوست قدیمی من، بسیار خوشحالم که به دعوت شما برای شرکت در شانزدهمین نشست رهبران بریکس به شهر باستانی کازان روسیه آمده‌ام. این سومین دیدار من با شما در سال جاری است. حدود ۴۰۰ سال پیش، «جاده چای» که دو کشور را به هم متصل می‌کرد، از کازان می‌گذشت و چای را از کوه‌ «وویی» چین به هزاران خانوار در روسیه می‌رساند.

وی افزود: در آغاز این ماه، من و آقای رئیس جمهور به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و روسیه، پیام‌های تبریکی را رد و بدل کردیم. با نگاهی به مسیری که طی کرده‌ایم، روابط چین و روسیه علیرغم سختی‌ها پیشرفت کرده است، به یک سری نتایج بی‌سابقه دست یافته و راهی مبنی بر«عدم تعهد، عدم تقابل و هدف قرار ندادن طرف‌های ثالث» را برای کشورهای بزرگ همسایه برای تعامل با همدیگر کشف کرده است. از دوران جدید، من و آقای رئیس جمهور همیشه اهمیت زیادی برای روابط چین و روسیه قائل بوده‌ایم و آن را محکم کنترل کرده‌ایم.

رهبر چین ادامه داد: دو طرف روحیه حسن همجواری دائمی، هماهنگی و همکاری راهبردی همه جانبه و همکاری با منافع مشترک را حفظ کرده و به تعمیق و گسترش هماهنگی راهبردی همه جانبه و همکاری عملی در زمینه‌های مختلف ادامه می‌دهند و نیروی محرکه قوی برای ارتقای توسعه، احیا و مدرن سازی دو کشور تزریق می‌کنند و سهمی مهم را برای افزایش رفاه مردم چین و روسیه، و دفاع از عدالت بین المللی ایفا می‌نمایند.

آقای شی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، جهان دستخوش تغییرات بزرگی است که در یک قرن گذشته دیده نشده و وضعیت بین‌المللی با هرج و مرج روبرو است؛ با این حال، من قویاً معتقدم که دوستی عمیق بین چین و روسیه که برای نسل‌ها ادامه داشته، تغییر نخواهد کرد و وظایف دو کشور بزرگ برای کمک به جهان تغییر نخواهد کرد.

شی جین پینگ افزود: سازوکار همکاری بریکس مهمترین پلتفرم برای همبستگی و همکاری بین کشورهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در جهان امروز است و نیروی ستونی برای کمک به تحقق جهانی چند قطبی برابر و منظم و جهانی شدن اقتصادی فراگیر محسوب می‌شود. نشست سران بریکس فردا برگزار می‌شود. این نخستین نشست سران بریکس پس از پیوستن اعضای جدید است و برای کمک به «همکاری بزرگتر بریکس» دارای اهمیت زیادی است. روسیه به‌عنوان رئیس دوره‌ای بریکس،‌ کارهای زیادی انجام داده و چین نیز از آن تقدیر می‌کند.

رئیس جمهر چین تاکید کرد: من مشتاقانه منتظر گفتگوهای عمیق با آقای رئیس جمهور و رهبران کشورهای مختلف در خصوص توسعه آینده سازوکار همکاری بریکس هستم تا با کمک به ایجاد اجماع طرف‌ها، ارسال سیگنال مثبت ناشی از وحدت و همکاری، پیشبرد همکاری‌های استراتژیک و عملی کشورهای بریکس در زمینه‌های مختلف و ادامه تلاش برای کسب فرصتهای جدید بیشتر برای کشورهای «جنوب جهانی»، سهم بیشتری برای ترویج ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت ایفا نماییم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا