اتحادیه اروپا باید عمیقا درباره ترس صنعت اروپا فکر کند
چین سه شنبه ۹ اکتبر (۱۸ مهر) اعلام کرد تدابیر موقت ضد دامپینگ را علیه مشروبات الکلی وارداتی (براندی) از اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد کرد اقدامی که واکنش شدید اتحادیه اروپا را برانگیخت.
سهام شرکتهای براندی مثل «هنسی» و «رمی کوینترو» نیز به عنوان یکی از پیامدهای این اقدام، سقوط کرد. چین یک بازار کلیدی برای فروش و سود براندیهای اتحادیه اروپا محسوب میشود. تعجبی ندارد که وبسایت آمریکایی «پولیتیکو» نوشت این اقدام چین «ترس» را در میان صنایع اروپایی مرتبط برانگیخته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در واکنش به گزارشها مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا «شکایتی قوی» در «سازمان تجارت جهانی» مطرح میکند، گفت که اقدام چین یک «اقدام درمانی تجاری مشروع و کاملا منطبق با قوانین سازمان تجارت جهانی» است. بنا بر این اگر اتحادیه اروپا واقعا میخواهد در WTO طرح دعوی کند، پیروز نخواهد شد.
برخی در اروپا غیرواقعبینانه فکر میکنند و این پرونده را با اقدام اروپا برای اعمال تعرفه بر خودروهای برقی چینی مرتبط کردهاند تا عمدا مشروعیت رویکرد دولت چین را زیرسوال ببرند.
چنین دیدگاهی منجر به حل اختلافات تجاری چین-اتحادیه اروپا نمیشود. نهادهای چینی درخواستی از «انجمن صنعت مشروب چین» در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ دریافت کردند، مقررات شکلی را برای تحقیقات ضد دامپینگ به شدت دنبال کردند و به نظرات و پیشنهادات «هیئت اتحادیه اروپا در چین»، صادرکنندگان اتحادیه اروپا و انجمنهای آنها و غیره کاملا گوش فرا دادند.
اقدام چین یک پاسخ مشروع منطبق با مقررات ضد دامپینگ چین به آسیب وارد شده به صنایع داخلی این کشور از طریق دامپینگ محصولات براندی مربوطه است. تحلیل خسارت و علل و معلول مساله فوق بر اساس دادههای عینیِ صنایع داخلی مرتبط است. رویهها مشروع هستند، حکم منصفانه است و اجرای قانون تطابق دارد به گونهای که به شکلی کارآمد از صنعت براندی داخلی که از سوی آسیبهای اساسی مورد تهدید واقع شدهاند، حفاظت میگردد.
این منعکس کننده دیدگاه چین در قبال حفاظت از منافع مشروع این صنعت و کسب و کارهای مرتبط با آن است.
برخی از رسانهها و سیاستمداران غربی پروندههای پیچیده اقتصادی و تجاری بینالمللی را سادهانگاری و امنیتی میکنند و بدون در نظر گرفتن منطق تجاری، به بزرگنمایی بیش از حد خط و ربط سیاسی پشت آنها میپردازند.
آنها پرونده آنتی دامپینگ براندی و پرونده مشابه خودروهای برقی را به هم ربط میدهند. در حقیقت آنها در حال آمیختن دو نوع مختلف از اقدامات سیاست تجاری هستند.
پرونده ضد دامپینگ براندی بیشتر مبتنی بر بررسی بازار و ارزیابی خسارت در سطح اقتصادی است و راهحلهای تجاری برای هدف قرار دادن رفتار دامپینگ واقعی و تاثیر منفی براندی اتحادیه اروپا در بازار چین اجرا میشود.
چین از رویهها و قوانین سازمان تجارت جهانی پیروی کرده و این تصمیم را بر اساس یک تحقیقات مشروع اتخاذ کرده نه در واکنش به اقدامات سیاسی اتحادیه اروپا.
مسائل تجاری باید بر اساس حقایق و زمینههای حقوقی باشند نه انگیزههای سیاسی. چین در پروند تحقیقات ضد دامپینگ درباره براندی به درخواست صنعت آن، تحقیقات دقیق و علمی در خصوص خسارت ناشی از دامپینگ انجام داد و نظرات و ددیگاههای گستردهای را از همه ذینفعان جمع آوری کرد.
با این وجود، «کمیسیون اروپایی» در پرونده تحقیقات ضد یارانهای اتحادیه اروپا در خصوص خودروهای برقی، این تحقیقات را بدون درخواست صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا آغاز کرد که آشکارا مخالف خواست و اراده بازار است.
اهداف این تحقیقات به شکل زیادی گزینشی بود، صادرکنندگان خودروی اتحادیه اروپا که رتبه اول را در اختیار دارند، مستثنی کرد و مسائل فراوانی را در خصوص عدم انطباق مطرح ساخت که فاقد شفافیت و غیرمنصفانه بودند.
با این تفاصیل چه کسی در حال نقض اصول تجاری است؟ پاسخ روشن است.
برای اقتصادهای بزرگی مثل چین و اتحادیه اروپا که حجم تجاری دوجانبه قابل توجهی دارند، حل مسائل از طریق رایزنی یک روند عادی قلمداد میگردد.
مناقشات تجاری باید از طریق دادههای عینی بازار و نتایج بررسیهای علمی مورد ارزیابی قرار گیرد و از طریق رایزنی و گفتوگوی برابر به جای استفاده از اقدامات تلافی جویانه سیاسی یا ابزارهای دیپلماتیک به عنوان تهدید، که منجر به وخامت و تشدید اوضاع میشود، حل و فصل گردد.
امید میرود طرف اروپایی در مواجهه با رفتار دامپینگ شرکتهای خود شجاعت به خرج دهد، فورا رویههای غیرعادلانه برخی کشورها را متوقف کند، رفتارهای حمایت گرایانه تجاری که انگیز سیاسی دارند را تصحیح نماید، به شکلی صحیح اقدامات کاربردی برای اجرای خواست همکاری را به اجرا گذارد و به مسیر صحیح برد-برد بازگردد.