تاکید رهبر چین بر نقش مهم «کنفرانس مشورت سیاسی خلق» در تاریخ توسعه نظام‌های سیاسی بشری

جمعه ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) نشستی برای گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس «کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین» (CPPCC)در پکن برگزار شد.

«شی جین پینگ» دبیرکل حزب کمونیست سخنرانی مهمی در این نشست ایراد و خاطرنشان کرد که CPPCC یک سیستم سیاسی بزرگ است که توسط  احزاب دموکراتیک، شخصیت‌های غیرحزبی، سازمان‌های مردمی و مردم گروه‌های قومی مختلف و آحاد جامعه تحت رهبری حزب کمونیست چین ساخته شده است.

وی افزود: کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین ویژگی‌های متمایز چینی دارد و مزیت سیاسی قابل توجه آن این است که یک ترتیب علمی، مؤثر و عملی نهادی است که از ارزش سیاسی منحصر به فردی در تاریخ توسعه نظام‌های سیاسی بشری برخوردار است.

آقای شی تاکید کرد که دموکراسی مشورتی بخشی مهم از دموکراسی مردمی در کل فرآیند است و شکلی منحصربفرد و مزیتی خاص برای دموکراسی سوسیالیستی چین محسوب می‌شود. CPPCC طی ۷۵ سال گذشته همواره به دو موضوع اتحاد و دموکراسی پایبند بوده و در خدمت وظایف مرکزی حزب حاکم و کشور بوده است. کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین کارهای موثر فراوانی انجام داده و نقشی بسیار مهم در ادوار تاریخی گوناگون ایفاء کرده است. CPPCC در عصر جدید و سفر جدید، باید بر موضوعات کلیدی، دشوار و داغ در ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی تمرکز کند، به دنبال تعمیق هر چه بیشتر اصلاحات فراگیر باشد، توسعه کیفی را ترویج بخشد و هماهنگی و ثبات اجتماعی را حفظ نماید و به ترویج توسعه گسترده و چند لایه نهادیه دموکراسی مشورتی ادامه دهد.

CPPCC یک سازوکار نهادینه با ویژگی‌های چینی است. از ۲۱ تا ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۴۹ و در آستانه تاسیس «چین جدید»، بیش از ۶۰۰ نماینده از تمام مناطق کشور در نخستین نشست عمومی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین شرکت کردند.

این نشست مهم با اعمال اختیارات «کنگره ملی خلق»، «برنامه مشترک کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین» را با نقش موقت قانون اساسی تصویب کرد، در خصوص پایتخت، پرچم ملی، سرود ملی و توالی زمانی تصمیماتی اتخاذ و «کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین» و «کمیته دولت مردمی مرکزی جمهوری خلق چین» را انتخاب کرد و  کمک‌های شایانی به تاسیس چین نو کرده است. بدین ترتیب همکاری چند حزبی و نظام مشورت سیاسی تحت رهبری حزب کمونیست چین تاسیس شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا