«تشدید هماهنگی» آمریکا و متحدانش برای سیاه‌نمایی پکن در دریای جنوب چین

ناظران چینی روز دوشنبه در واکنش به هیاهوی اخیر طرف‌های خارجی در خصوص موضوع دریای جنوب چین گفتند برخی همپیمانان ایالات متحده در عین حال که به حمایت از اقدامات تحریک‌آمیز فیلیپین در دریای جنوب چین ادامه می‌دهند، اقدامات خود را برای سیاه‌نمایی چین شدت بخشیده‌اند.

تازه‌ترین اظهارنظرهای غیرمسئولانه از جانب سخنگوی «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا» (EEAS) مطرح شده که «اقدامات خطرناک» چین را در بیانیه روز یکشنبه محکوم کرد.

حقیقت این است که کشتی پلیس دریایی فیلیپین با نام «MRRV-9701» که به طور غیرقانونی در جزیره صخره‌ای «شیان‌بین» متوقف شده، روز شنبه لنگر خود را از آب بیرون کشید و مانورهای مستمر خود را ادامه داد و در آب‌های نزدیک جزیره صخره‌ای شیان‌بین تنش ایجاد کرده است.

در پی این اقدام تنش‌آمیز، کشتی گارد ساحلی چین (CCG) تدابیری را شامل هشدار شفاهی، رصد و کنترل، مطابق با قانون و مقررات انجام داد.

کشتی فیلیپینی طی این فرآیند به شکلی غیرحرفه‌ای و خطرناک عمدا به سمت کشتی گارد ساحلی چین حرکت کرد و باعث تصادف شد که تمام مسئولیت این حادثه بر عهده طرف فیلیپینی است.

یکی از سخنگویان نمایندگی چین نزد اتحادیه اروپا روز دوشنبه اتهامات اتحادیه اروپا در خصوص تصادف مذکور را قاطعانه محکوم کرد.

بلافاصله پس از این تصادف آمریکا در روز شنبه از موضع فیلیپین حمایت کرد و مدعی شد که اقدامات چین برای حفظ منافع خود «تنش‌آمیز» است.

همپیمانان ایالات متحده از جمله استرالیا از واشنگتن در این خصوص پیروی کرده و بیانیه‌ای تعصب‌آمیز منتشر کردند. ژاپن نیز واکنشی سطح بالا به حادثه تصادف چین-فیلیپین طی ماه آگوست در نزدیکی جزیره صخره‌ای شیان‌بین نشان داد.

فیلیپین قصد دارد با استفاده از اهرم همپیمانان برای گمراه کردن مردم، موضوع را بین‌المللی کند.

«چن شیانگ‌میائو» مدیر «مرکز تحقیقات جهانی نیروی دریایی» در «موسسه ملی مطالعات دریای جنوب چین» گفت: فیلیپین با دخیل کردن طرف‌های غیرمرتبط از جمله ایجاد موازنه‌های بی‌ربط، به دنبال افزایش قدرت چانه‌زنی و حضور دریایی خود است.

وی افزود: ایالات متحده مغز متفکر واقعی پشت این تنش در دریای جنوب چین است که به مانیل دستورالعمل ایجاد تنش می‌دهد اما از سناریویی که خارج از کنترل باشد اجتناب می‌کند و همچنین این واشنگتن است که متحدان نزدیک خود را برای حمایت از فیلیپین بسیج کرده است.

واکنش‌های سریع ایالات متحده و همپیمانانش پس از حادثه روز شنبه به طور کامل نشان‌دهنده هماهنگی نزدیک در این کمپین دروغ‌پراکنی علیه چین است و هدف نهایی آنها بی‌ثبات‌سازی دریای جنوب چین و پیش بردن «راهبرد هند-اقیانوسیه» آمریکاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا