هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال؛ محرک‌های جدید برای رونق گردشگری فرهنگی

طی تعطیلات روز کارگر امسال در چین، نمایشگاه‌های چندبعدی و تعاملی نه تنها باعث جذب و شگفتی گردشگران شد بلکه انگیزه‌هایی جدید به رونق گردشگری فرهنگی تزریق کرد.

برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان «شکوه و عظمت؛ تجربه چندبعدی هنر غار» در «موزه ملی چین» در پکن با استقبال خوبی مواجه شد.

این نمایشگاه از مجسمه‌های غول پیکر، الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اپلیکیشن‌های تعاملی دیجیتال و دیگر فناوری‌ها برای در کنار هم آوردن گنج‌های فرهنگی مانند «غار موگای»، «غارهای کوهستانی مایجی»، «غارهای یون‌گانگ» و «غارهای لونگ‌من» استفاده کرد.

بر اساس اعلام یک داوطلب موزه ملی چین، نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها، حکاکی‌ها و کتیبه‌ها در این غارها در قالب هنر دیجیتال باز آفرینی شدند به گونه‌ای که اهداف زیبایی‌شناختی، روح فرهنگی و ارزش‌های ذاتی هنر غار باستانی چین را منتقل می‌کنند و میراث فرهنگی را در این دوره زمانی مملو از تغییر و تحولات جان می‌بخشند.

برای مثال کتیبه‌های موجود در غارهای لونگ‌من توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری فعال‌سازی مادون قرمز واقعیت افزوده (AR) جان می‌گیرند. وقتی بازدیدکنندگان یک کاراکتر را لمس می‌کنند آن را در استخوان اوراکل، کتیبه‌ها، خط رسمی، خط شکسته، خط کنونی و سایر فونت‌ها بازسازی می‌کنند.

بازدیدکننده‌ای با نام مستعار «شو» از استان «گوانگ‌دونگ» (جنوب غربی چین) به طور خاص بخاطر این سفرش به پکن خوشحال بود.

به گفته او موزه‌های زیادی در پکن هست و بعضی از نمایشگاه‌ها به شکلی خاص خلاق و فنی هستند و آموزش و سرگرمی را ترکیب کرده‌اند که برای کودکان الهام بخش است.

طبق داده‌های «Ctrip» آژانس مسافرتی آنلاین چین، رزرو بلیت موزه‌های بزرگ در چین طی تعطیلات روز کارگر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت در حالی که مجموع تعداد رزرو بلیت موزه‌ها در شهرهایی مثل پکن، شن‌یانگ، چنگ‌دو، شی‌آن و کای‌فنگ نیز نسبتا بالا بود.

فناوری‌های دیجیتال مانند هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر نشاطی جدید به نمایشگاه‌های آثار باستانی سنتی چینی و خارجی تزریق کرده و آثار باستانی کمرنگ‌شده را دوباره جان بخشیدند.

یک نمایشگاه تجربه چندبعدی واقعیت مجازی (VR) که اهرام مصر را در «مرکز ققنوس» در پکن، به نمایش می‌گذارد، اخیراً روزانه هزار بازدیدکننده داشته است.

این نمایشگاه با کمک فناوری اسکن هولوگرافیک، با موتور مجازی، بازآفرینی‌های با دقت بالا از هرم داخلی و محیط پیرامون آن انجام می‌دهد.

«فی جون» استاد «آکادمی مرکزی هنرهای زیبای چین» گفت در حال حاضر برای موزه‌ها، پارک‌های باستان شناسی و سایر مکان‌های فرهنگی و گردشگری استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای غنی سازی نمایشگاه‌های خود خیلی رایج است، و این نوع ادغام سازی می‌تواند روابط نزدیکتری میان فرهنگ، عموم مردم، صنعت و غیره ایجاد کند.

در طبقه اول مرکز خرید «هاپ‌سان وان» در منطقه «چائویانگ» پکن، یک نمایشگاه چند بعدی واقعیت مجازی با عنوان «وای! سان‌شینگ‌دویی» برگزار شد که دانشجویان جوان و خانواده‌های فراوانی را طی تعطیلات روز کارگر به خود جذب کرد.

«لی» از اهالی پکن و خانواده‌اش با پوشیدن تجهیزات واقعیت مجازی با هم به «پادشاهی شو» باستان «سفر» کردند و در روستاهای باستانی قدم زدند، از خرابه‌های سان‌شینگ‌دویی بازدید کرده و در عین حال درباره آیین‌های پر رمز و راز قربانی آنها فرا گرفتند.

لی گفت: ما قصد داشتیم با استفاده از فرصت تعطیلات روز کارگر به آثار باستانی و فرهنگی سان‌شینگ‌دویی نگاهی بیاندازیم. راهنمای تور شخصیتی انیمیشن داشت که بر اساس ماسک‌های برنزی سان‌شینگ‌دویی طراحی شده و خیلی جالب بود. این شخصیت انیمیشن با لهجه محلی «سی‌چوان» حرف می‌زد و از زندگی و مراسمات مردم در دوره شو باستان برایمان گفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا