پیوستن بایدن به «تیک‌تاک» بیانگر چه چیزی است؟

«جو بایدن»‌ رئیس جمهور ایالات متحده در ماه جاری رسما به «تیک‌تاک» پیوست و همین موجی از مباحث داغ را تا به امروز به همراه داشته است. استفاده تیک‌تاک توسط کارزار انتخاباتی بایدن به عنوان یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی که شدیدا از سوی ایالات متحده به عنوان یک «تهدید امنیت ملی» ترسیم شده بود، نشان دهنده سرکوب ناعادلانه این اپلیکیشن ویدئوی کوتاه از جانب سیاستمداران آمریکایی و گواهی بر بیهوده بودن این بزرگنمایی است.

بایدن ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) با اکانت «@bidenhq» که توسط کارزار انتخاباتی او اداره می‌شود به یکی از بیش از یک میلیارد کاربر تیک‌تاک تبدیل شد و نخستین ویدئوی خود را منتشر ساخت. و‌ب‌سایت «هیل» که یک رسانه آمریکایی محسوب می‌شود در این باره نوشت «کارزار بایدن به اپلیکیشنی پیوسته که می‌تواند تلاشی برای جلب نظر رای دهندگان جوان باشد.»

طبیعتا، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی این فرصت را برای یک مبارزه سیاسی، از دست نمی‌دهند.

سناتور «مارک روبیو» و همکارانش ۲۰ فوریه (۱ اسفند) طی نامه‌ای به بایدن خواستار حذف اکانت او در تیک‌تاک و «اعلام رسمی تهدید تیک‌تاک علیه امنیت ملی» شدند. ۶ روز بعد روبیو در توئیتی نوشت: تیک‌تاک اپلیکیشنی است که توسط حزب کمونیست چین کنترل می‌شود و هدف آن ایجاد اختلاف در کشور ماست. رئیس جمهور ما نباید در تیک‌تاک باشد.

تیک‌تاک به یک ابزار ضروری برای رهبران‌ آمریکایی به منظور دسترسی به عموم مردم تبدیل شده است. بر اساس نتایج نظرسنجی که «مرکز تحقیقاتی پیو» در سال ۲۰۲۳ انجام داد، حدود یک سوم (۳۲ درصد) جوانان آمریکایی ۱۸ تا ۲۹ سال می‌گویند آنها غالبا اخبار را از طریق این اپلیکیشن پیگیری می‌کنند.

در حال حاضر حدود ۱۷۰ میلیون آمریکایی از تیک‌تاک استفاده می‌کنند که بیش از نیمی از کل جمعیت آمریکاست. تیک‌تاک به منبع اصلی اخبار و اطلاعات برای «نسل زد» در ایالات متحده (متولدین بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰) است. با وجود تبلیغات منفی، جوانان آمریکایی استفاده کننده از تیک‌تاک همچنان به تجربه این رشد انفجاری ادامه داده‌اند و این ثابت می‌کند که تیک‌تاک به نیازهای اجتماعی پاسخ می‌دهد و یک گزینه آزاد در بازار است.

کارشناسان چندین دلیل را برای قابلیت رونق تیک‌تاک در چنین محیط خصمانه‌ای برشمرده‌اند. برای مثال، تجربه و الگوریتم اپلیکیشن تیک‌تاک در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی آمریکایی منحصربفرد است و همین ممنوع کردن آن توسط سیاستمداران آمریکایی را دشوار کرده است. تحت چنین مخالفتی، دولت ایالات متحده که شدیدا علیه تیک‌تاک بود، عاقبت خود را منزوی یافت.

از همه مهم‌تر تیک‌تاک جانبداری در امور سیاسی آمریکایی را نپذیرفته است. این اپلیکیشن تبلیغات سیاسی را قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ کنگره ممنوع و قابلیت‌های جمع آوری بودجه اکانت‌های سیاسی را محدود کرد. تیک‌تاک وارد سیاست نشده و بی طرف باقی مانده است. تیک‌تاک به عنوان شرکتی که در آمریکا فعالیت می‌کند همیشه در مواجهه با بسیاری از درخواست‌های توجه‌ناپذیر ایالت‌های مختلف، از مقررات تبعیت و عشق و اعتماد بیشتری را در میان آمریکایی‌ها از آن خود کرده است.

«لو شیانگ» کارشناس مطالعات آمریکا و پژوهشگر «آکادمی علوم اجتماعی چین» می‌گوید: تحت این شرایط سیاستمداران آمریکایی وقتی به تیک‌تاک می‌رسند بسیار متناقض عمل می‌کنند. از یک سو می‌دانند این یک اپلیکیشن یک پلتفرم شبکه‌ اجتماعی بی‌ضرر است که می‌تواند برای تاثیرگذاری بر رای دهندگان جوان آمریکایی استفاده شود. از سودی دیگر، آن را به عنوان یک «تهدید امنیت ملی» در نظر می‌گیرند فقط بخاطر اینکه به شرکت‌های چینی مرتبط است.

وی تاکید کرد: این تناقض موجب ناکامی پروپاگاندای تئوری «تهدید چین» آمریکا شده و برعکس باعث اثبات بی‌گناهی تیک‌تاک شده است.

ایجاد اکانت تیک‌تاک توسط تیم انتخاباتی بایدن برای جذب رای دهندگان جوان نشان دهنده دورویی عمیق سیاستمداران آمریکایی است.

وقتی ایالات متحده نیاز دارد این نظریه را مطرح کند که «چین تهدیدی برای هژمونی آمریکا در جهان است»، سیاستمداران آمریکایی تیک‌تاک را ابزاری «دستکاری شده توسط چین» توصیف می‌کنند.

با این حال وقتی نوبت به منافع سیاستمداران می‌رسد، تیک‌تاک به ابزاری برای نزدیک‌تر شدن به عموم مردم تبدیل می‌شود، امری که نشان می‌دهد سیاست آمریکایی تا چه اندازه منفعت‌گراست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا