نگاهی به شتاب مصرف از زاویه بازار پذیرایی عید بهار چین

برنامه سنتی چین یعنی «عید بهار» در حال نزدیک و نزدیکتر شدن است. خوردن شام شب سال نو با خانواده یکی از مهم‌ترین رسوم عید بهار چینی محسوب می‌شود. بسیاری از مردم در چین طی عید بهار سال اژدها در ۲۰۲۴ دوست دارند شام شب سال نو را در رستوران میل کنند، غذا از رستوران بخرند و به خانه ببرند یا به صورت آنلاین غذا سفارش دهند.

روند نوآوری و به روزرسانی مصرف امری واضح و آشکار است…

مصرف پذیرایی (کیترینگ) در حال نشان دادن یک روند متنوع است به گونه‌ای که به تحریک شتاب مصرف ادامه می‌دهد

درآمد ملی پذیرایی در سال گذشته میلادی از ۵.۲ تریلیون یوان فراتر رفت و رکودی بالا بر جای گذاشت. با توجه به نزدیک شدن عید بهار سال اژدها، شرایط عملیاتی صنعت پذیرایی در حال بهبود است و رزرواسیونن شام شب سال نو در حال رونق گرفتن است. میزهای عذاخوری خانواده‌ها پر است و «کیسه برنج»، «سبد سبزی» و «بشقاب میوه» عرضه کافی و قیمتی ثابت دارند.

همزمان با ادامه احیای اقتصاد، انتظار می‌رود شور و شوق مصرف همچنان در سال ۲۰۲۴ آزاد شود.

«جیانگ لونگ» یکی از شهروندان «جنگ‌جو» استان «هه‌نان» در مرکز چین با رستوران نزدیک محله‌اش تماس گرفت تا میز رزرو کند، پرسید: همه اتاق‌های خصوصی برای شام شب سال نو پر هستند؟

اینجا بود که متوجه شد تمام میزها و اتاق‌های رستوران‌ها بسرعت رزرو شده‌اند.

او نهایتا به یک رستوران هات پات نزدیک رفت تا جای مورد علاقه‌اش را انتخاب و نهایتا موفق شد برای شام شب سال نو میز رزرو کند.

طی تعطیلات عید بهار، مصرف پذیرایی افزایش می‌یابد و رزرو شام شب سال نو در اماکن مختلف کار ساده‌ای نیست. تمام صندلی‌ها در برخی رستوران‌ها از یک یا دو هفته قبل از شب سال نو رزرو شده‌اند.

تقاضای شدید مردم برای کیترینگ یک نیرو محرکه مهم برای رونق بازار پذیرایی است. پذیرایی انبوه مقرون به صرفه، با کیفیت و اقتصادی نیازهای مصرف کنندگان را برآورده می‌کند و گزینه‌های صرف غذای راحت و آسان را در پیش رو قرار می‌دهد.

در عین حال، اگر به جنبه عرضه هم نگاه کنیم، شرکت‌های کیترینگ فعالانه با تقاضای بازار سازگار می‌شوند، دسته‌بندی‌های عرضه را بیشتر و غنی می‌کنند، سطح خدمات را بهبود می‌بخشند و غذای خاص خود را برای رسیدن به موقعیت «برد-برد» با مصرف‌کنندگان توسعه می‌دهند.

«هونگ تائو» مدیر «موسسه اقتصاد کسب و کار» در «دانشگاه فناوری و کسب کار پکن» معتقد است مصرف عید بهار چین سهم بالایی از مصرف را به خود اختصاص می‌دهد.

طی این بازه به عنوان فصل سنتی اوج مصرف، غذای تازه در ایام تعطیلات عید بهار بسیار پرطرفدار است و قیمت و کیفیت آن نیز توجه فراوانی را به خود جلب کرده است.

کار برای تثبیت قیمت و کیفیت کالاهای معیشتی مهم مردم و ایجاد فهرست‌های نظارتی برای چهار دسته عمده: مواد غذایی، محصولات صنعتی، خدمات روزانه و داروها با تمرکز بر نقاط داغ مصرف تعطیلات در سراسر چین انجام شده است.

کار مناسبی در حوزه نظارت بر قیمت‌های مایحتاج روزمره مختلف مانند سبزیجات، گوشت، تخم مرغ، غلات، روغن و غذاهای دریایی صورت گرفته تا اطمینان حاصل شود قیمت‌های کالاهای مختلف ثابت هستند و عرضه به بازار نیز کافی است.

مقام مرتبط با اداره دولتی تنظیم بازار گفت طی تعطیلات عید بهار، نهادهای تنظیم گر محلی بر برنج، نودل، کلزا، گوشت و تخم مرغ، رزروهای شام شب سال نو، فرهنگ و سرگرمی، پذیرایی هتل، حمل و نقل و لجستیک و همچنین افزایش تقاضا برای دارو و انرژی ناشی از کاهش دما، تمرکز خواهند کرد.

این نهاد با نظارت بر قیمت و تجزیه و تحلیل آنلاین و حضوری سعی دارد به شکلی موثر یک محیط مصرف خوب را فراهم کند و این امکان فراهم شود مردم با اطمینان، آرامش و آسایش غذا میل کنند.

علاوه بر دو شکل سنتی شام شب سال نو، غذا خوردن در بیرون از خانه و پخت شام در منزل، خرید محصولات نیمه آماده و شام شب بسته بندی شده سال نو نیز برای بسیاری از مردم به گزینه‌های جدیدی تبدیل شده است.

این روزها با یک گرم کردن ساده به راحتی می‌توان طعم غذا را بازگرداند و نیازهای مصرف کنندگان را برطرف کرد تا دیگر نگران وقت خود نباشند. علاوه بر خرید این بسته‌های غذایی سال نو از طریق فروشگاه، رزرو تلفنی و غیره، اغلب می‌توان آنها را از طریق کانال‌های آنلاین نیز رزرو کرد. این روش آسان و سریع بیشتر به آزاد شدن انرژی و و نشاط مصرف کمک می‌کند.

با افزایش سرعت زندگی، مصرف کنندگان تمایل بیشتری به انتخاب گزینه‌های غذایی ساده و سریع دارند. سبک زندگی مصرف کنندگان جوان‌تر، کیفیت بالاتر و نیازهای سالم‌تری را برای مواد غذایی مطرح کرده است.

غذای خوشمزه و سالم از فرصت‌های بازار عظیمتری خبر خواهد داد. کارشناسان صنعت اینگونه تحلیل می‌کنند که در حال حاضر بسیاری از انواع محصولات فست فود و نیمه آماده وجود دارد و روند نوآوری و به روزرسانی آنها نیز مشهود است.

به موازات افزایش تقاضای مصرف کننده، این صنعت به توسعه در مسیر سالم، متنوع و با کیفیت در آینده ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا