لحظه‌ای مناسب برای ترسیم مسیری ثابت و رو به جلو برای روابط چین-آمریکا

این امید وجود دارد که سالگرد برقراری روابط در روز دوشنبه، آغازگر فصلی جدید در روابط دوجانبه باشد که وجه مشخصه آن باید احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز، همکاری برد-برد، منافع و مسئولیت مشترک مشخص باشد.

۴۵ سال گذشته شاهد پیشرفتی چشمگیر در حوزه‌هایی مثل تجارت، سرمایه گذاری و تبادلات فرهنگی میان دو کشور بوده علی‌رغم آنکه چالش‌ها و موانعی نیز وجود داشته است.

چین و آمریکا طی سال‌ها در گفتگو و همکاری مثمرثمری در گستره‌ای وسیع از موضوعات مانند همکاری اقتصادی، حکمرانی جهانی و تغییرات اقلیمی مشارکت داشته‌اند.

این تلاش‌ها به دو کشور و همچنین به صورت گسترده‌تر به جهان نفع رسانده است.

روابط میان چین ایالات متحده مهم‌ترین مناسبات دوجانبه در جهان امروز قلمداد می‌شود. دو اقتصاد بزرگ جهان باید روابط دوجانبه را در جهتی سالم، ثابت و پایدار حفظ کنند.

از این لحاظ، نیاز روابط سالم میان چین و آمریکا آنقدر واضح و روشن است که نیازی به دلیل آوردن برای آن وجود ندارد. اما اگر کسی بخواهد صدمه زدن به چین مناسباتی را توجیه کند قطعا به یک دلیل نیاز دارد. علاوه بر این، رقابت باید سالم باشد نه بدخواهانه.

ذهنیت جمع صفر و سرکوب دیگران با هر ابزار ممکن نهایتا به خودزنی خواهد انجامید.

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین ایالات متحده که اخیرا درگذشت، یک بار گفته بود «یک رابطه صلح آمیز، یک رابطه مبتنی بر همکاری میان آمریکا و چین برای صلح و پیشرفت جهان ضروری است.»

چین هرگز به دنبال هژمونی یا توسعه قلمرو نفوذ خود نخواهد بود. مردم چین صلح و هماهنگی را می‌ستایند همانطور که هزاران سال این کار را کرده‌اند.

پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز اساسی است که چین بر مبنای آن مناسبات دوستانه و همکاری با همه کشورها را توسعه می‌دهد. چین هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و شکوفایی آن فقط به معنای حفاظت از صلح و ترویج هر چه بیشتر آن در جهان است.

دیدار سران دو کشور که نوامبر ۲۰۲۳ در سانفرانسیسکو برگزار شد منتج به نتایجی مهم شد و روابط چین-آمریکا را به سوی مسیری سالم، باثبات و پایدار سوق داد.

تمام جهان امیدوار است که دو کشور به حرکت مثبت در روابطشان ادامه دهند و اقدامات بیشتری برای حفظ این مناسبات اتخاذ کنند.

چین و آمریکا باید برای ایجاد یک فهم صحیح، مدیریت موثر اختلافات، ترویج همکاری سودمند متقابل، به عهده گرفتن مسئولیت‌ها به عنوان کشورهای بزرگ و ارتقاء تبادلات مردم با مردم و فرهنگی همکاری کنند.

آینده روابط چین-ایالات متحده به خرد رهبران دو کشور و مردمان دو طرف بستگی دارد. این به تجربه دو طرف از تاریخ و انتخاب صحیحی است که امروز انجام می‌دهند، وابسته است.

جهان مملو از چالش‌های مختلف از احیای اقتصادی گرفته تا درگیری‌های ژئوپلتیکی و تغییرات اقلیمی است.

بنا بر این بیش از پیش ضروری است چین و آمریکا یک شراکت قوی ایجاد کنند و همچنان شاهد موفقیت در همکاری‌هایی باشند که برای هر دو کشور و جهان به طور کلی مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا