ارمغان تداوم سیاست اصلاحات و گشایش چین برای جهان چیست؟

سال قبل یعنی در دسامبر ۱۹۷۸ همزمان با برگزاری «سومین نشست عمومی یازدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست»، چین سفر تاریخی اصلاحات و گشایش را آغاز کرد. از نواحی روستایی گرفته تا شهرها، از پروژه‌های آزمایشی تا ترویجی، نسیم بهاری اصلاحات و گشایش از آن زمان داستانی افسانه‌ای از توسعه چین را گشوده است. چین به دومین اقصاد بزرگ جهان تبدیل شده، صدها میلیون نفر را از فقر خارج کرده و یک جامعه نسبتا مرفه در تمام ابعاد را ساخته است. این کشور به کاهش بیش از ۷۰ درصد فقر جهانی کمک کرده و سالهاست سهم بیش از ۳۰ درصدی در رشد اقتصادی جهان دارد. اصلاحات و گشایش دوره‌ای جدید از مدرنیزاسیون به سبک چینی را خلق کرده است. شکلی جدید از تمدن بشری…سیاست اصلاحات و گشایش چین چه ارمغانی برای جهان داشته است؟

چین با تبدیل شدن به یک نیروی محرکه جدید برای توسعه اقتصادی جهان، اقتصادی با حدود یک پنجم جمعیت دنیاست. طی ۴۵ سال گذشته، به ویژه در ۱۰ سال اخیر، چین سیاست‌های آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری سطح بالا را به اجرا در آورده، به طور کامل از منافع مشروع و حقوق توسعه شرکت‌های سرمایه گذار خارجی در چین حمایت کرده، فعالانه واردات را توسعه داده، شرایط ورود به بازار را تسهیل کرده و سیاست‌هایی برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی به اجرا در آورده است.

چین علاوه بر این یک محیط تجاری در سطح جهانی را ایجاد و جریان علمی سرمایه بین‌المللی را ترویج کرده است.

چین ابتکار «کمربند و جاده» را پیشنهاد کرده که مطابق با راهبردهای توسعه‌ایِ کشورها و مناطق شرکت کننده در آن است. این کشور تاکنون اسناد همکاری ساخت مشترک کمربند وجاده را با بیش از ۱۵۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین‌المللی به امضاء رسانده است.

شکل زیرساخت‌های در امتداد این ابتکار تدریجا تغییر یافته و شمار زیادی پروژه‌های همکاری دوجانبه و چندجانبه به اجرا در آمده که حوزه‌های گسترده‌ای مثل کشاورزی، انرژی، علوم انسانی، سلامت، امور مالی، علم و فناوری را تحت پوشش قرار می‌دهد و مداما در حال تزریق منافع ملموس به مردم کشورها و مناطق در امتداد آن است.

چین به شکلی موفقیت آمیز اقدام به برگزاری «نمایشگاه بین‌المللی واردات»، «نمایشگاه بین‌المللی کالاهای مصرفی»، «نمایشگاه بین‌المللی تجارت خدمات» و غیره کرده و سازوکارهای همکاری چندجانبه را حفظ نموده و به روابط جهانی و منطقه‌ای را به ثبات رسانده است.

اساس این توسعه اقتصادی روند جهانی سازی اقتصاد و ادغام منطقه‌ای را ارتقاء بخشیده است.

گشایش مسیری جدید برای مدرنیزاسیون و توسعه انسانی

دستیابی به مدرنیزاسیون آرزوی مشترک تمام مردم جهان است. چین از طریق سیاست اصلاحات و گشایش نیروهای مولد را آزاد کرده و توسعه بخشیده، دو معجزه توسعه اقتصادی سریع و ثبات اجتماعی طولانی مدت را رقم زده که در جهان نمونه‌ای نادر به حساب می‌آید، یک نظام اقتصادی بازار سوسیالیستی سرزنده راه اندازی کرده و در عین حال یک نظام سیاسی و فرهنگی را ایجاد کرده که مطابق با نظام اقتصادی آن است و تدریجا یک مسیر مدرنیزاسیون به سبک چینی را آغاز کرده است.

مدرنیزاسیون به سبک چینی افسانه «مدرنیزاسیون = غربی شدن» را شکسته، تصویر دیگری از مدرنیزاسیون ارائه داده، گزینه‌های این مسیر برای کشورهای در حال توسعه به منظور مدرن شدن توسعه بخشیده و یک راه حل چینی برای جستجوی نظام‌های اجتماعی بهتر بشری ارائه کرده است.

چین در حقیقت از طریق اصلاحات و گشایش مسیری تازه برای مدرنیزاسیون کشف کرده که برای شرایط ملی چین مناسب‌تر و با ویژگی‌های چینی متمایزتر است. چین این مسیر را برای کشورهای در حال توسعه به منظور مدرن شدن گسترش داده و مسیری جدید برای کشورهای در حال توسعه بیشتری در جهان ایجاد کرده که خواستار سرعت بخشیدن به توسعه هستند. چین به کشورها و ملت‌هایی که همزمان استقلال خود را نیز حفظ می‌کنند الگو و گزینه‌های جدیدی ارائه کرده است.

ترویج توسعه و بهبود نظام حکمرانی جهانی

در حال حاضر، تغییرات در جهان، زمان و تاریخ به شکلی بی‌سابقه در حال رخ دادن است. کمبود صلح، کمبود توسعه، کمبود امنیت، و کمبود حکمرانی به شکلی مستمر در حال افزایش است. آینده و سرنوشت بشریت بار دیگر به یک چهارراه رسیده است.

عربستان سعودی ایران تحت حمایت و میانجیگیری چین در مارس امسال به توافقی دست یافته و تصمیم به احیای روابط دیپلماتیک گرفتند. عربستان سعودی و ایران دارای نفوذی مهم در خاورمیانه هستند. آشتی آنها در این مرتبه به ترویج راه حل موضوعات داغ خاورمیانه کمک خواهد کرد و امید و الهام را برای صلح و توسعه جهان به ارمغان می‌آورد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در مواجهه با تغییرات بزرگ در جهان که در یک قرن دیده نشده به شکلی خلاقانه مفهوم ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت را پیشنهاد کرد و مسیر توسعه آینده جهان را نشان داد.وی همچنین سه ابتکار مهم در خصوص توسعه، امنیت و تمدن جهانی را پیشنهاد کرده و از جامعه جهانی خواسته اتحاد و اعتماد متقابل را ارتقاء بخشند، به اولویت توسعه پایبند باشند، برای مقابله با چالش‌ها همکاری کنند، تبادلات و یادگیری متقابل میان تمدن‌های مختلف را ترویج کنند و انرژی جدید به ترویج روند مدرنیزاسیون جامعه بشری و ترویج ساخت جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت تزریق کنند.

آقای «شی» بارها تاکید کرد که چین درهای خود را بازتر و بازتر خواهد کرد و به شکلی جامع مدرنیزاسیون به سبک چینی با توسعه با کیفیت بالا را ترویج خواهد نمود و فرصت‌هایی جدید برای همکاری باز میان کشورها فراهم می‌کند. اصلاحات و گشایش به مثابه انقلاب دوم چین نه تنها به شکلی اساسی چین را تغییر داده بلکه اساسا بر جهان نیز تاثیر گذاشته است.

حقایق ثابت کرده اصلاحات و گشایش چین یک اقدام فعالانه محسوب می‌شود که مطابق با روند زمانه و نیازهی توسعه جهان است. این تعامل باعث ارتقاء توسعه هماهنگ چین و جهان شده است.

چین در سفر جدید تروج مدرنیزاسیون به سبک چینی با توسعه با کیفیت بالا اصلاحات را تعمیق می‌بخشد و گشایش را با شجاعتی بیشتر توسعه بخشیده و به نگارش «داستان‌های بهاری» بیشتری ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا