احیای صنعت بازی چین مروج فرهنگ سنتی و غنی چینی

«سان شون‌شان» رئیس «انجمن سمعی و بصیری و انتشار دیجیتال چین» ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در «کنفرانس سالانه صنعت بازی چین» که در «گوانگ‌جو» برگزار شد، گفت: همانطور که ویژگی‌های مختلف صنعت بازی همچنان در حال نشان دادن خود هستند، سرگرمی دیگر تنها ویژگی آن نیست و ویژگی‌های فرهنگی آن به یک نیروی محرکه کلیدی برای توسعه صنعت بازی تبدیل شده است.

در این رویداد، «کمیته کاری انتشار بازی» انجمن سمعی و بصیری و انتشار دیجیتال چین، «گزار صنعت بازی چین ۲۰۲۳» را منتشر کرد.

این گزارش نشان می‌دهد صنعت بازی چین امسال وارد یک دوره بهبود و احیاء شده است. درآمد واقعی فروش بازار بازی داخلی طی سال ۲۰۲۳ به ۳۰۲.۹۶۴ میلیارد یوان رسید که در مقایسه با سال قبل آن یک افزایش ۱۳.۹۵ درصدی را نشان می‌دهد و برای نخستین بار از رکورد ۳۰۰ میلیارد یوانی عبور کرد.

علاوه بر این، درآمد واقعی فروش خارجی محصولات ساختِ چین طی سال جاری به ۱۶.۳۶۶ میلیارد دلار رسید که مقیاس آن برای چهارمین سال متوالی از ۱۰۰ میلیارد یوان عبور کرد.

بر اساس گزارش‌ها، طی سال‌های اخیر صنعت بازی چین تدریجا رشد و توسعه یافته است. مدل‌های جدید این صنعت و اشکال تجاری جدید پرورش و توسعه یافته و شاهکارهای با کیفیت بالا همچنان در حال ظهور هستند. صنعت بازی با دسته‌بندی‌های بیشتر، اشکال متنوع، نمونه‌های بیشتر و محتوای بهتر به یک «حوزه آزمایش» و «مرکز رشد» مهم برای نوآوری فناورانه تبدیل شده است. در عین حال، این صنعت بر اولویت دادن به حمایت از کودکان، ترویج اثرات قابل توجه ضد اعتیاد و استانداردسازی مستمر نظم بازار تاکید دارد.

«یانگ فنگ» جانشین دفتر سیاسی کمیته تبلیغات مرکزی حزب کمونیست گفت از ابتدای امسال، مقیاس صنعت بازی به ثبات رسیده و احیاء شده، کیفیت محتوا به شکل قابل توجهی بهبود یافته، نوآوری فناورانه مداما افزایش یافته و بازارهای خارجی نیز به توسعه خود ادامه داده تا عرضه فرهنگی، ترویج نوآوری و کاربرد فناوری، و توانمندسازی اقتصادی و توسعه اجتماعی بهینه شود و کمک‌های مثبتی به گسترش فرهنگ چینی در خارج از کشور کند.

وی گفت در حال حاضر در حوزه بازی‌ها کشف و اشاعه فرهنگ سنتی عالی چین تدریجا به جریان اصلی این صنعت تبدیل شده و شماری از آثار با کیفیت بالا تولید شده است.

سان افزود صنعت بازی توجه بیشتر و بیشتری به عملکرد ارتباط فرهنگی محصولات می‌کند و به کاوش اطلاعات خلاقانه و توسعه نوآوری فرهنگ سنتی عالی چین از تمام ابعاد بازی‌های داخل و خارج ادامه داده است. این صنعت در عین حال فعالانه به رقابت بازار خارجی پاسخ داده و تلاش‌هایی برای ترویج تبادلات فرهنگی و ارتقاء شناخت فرهنگی انجام داده و کمک‌های جدیدی در این راستا کرده است.

شرکت‌ها در تمرکز بر توسعه متنوع اهمیت فراوانی به ارتباطات فرهنگی و نفوذ تولیدات بازی و ترویج همکاری بین صنعتی با رویکرد «گیم پلاس» مانند بیان خلاقانه نمایش‌های سنتی از طریق محتوای بازی و همکاری با مکان‌های دیدنی برای ارائه تجربیات فرهنگی و گردشگری عمیق به گردشگران، داده‌اند.

یک گزارش بررسی فرهنگی که اخیرا توسط کمیته کاری بازی «انجمین موسیقی و دیجتیال چین» منتشر شد نشان می‌دهد ۸۴ شرکت‌های باز چین در طراحی شخصیت بازی‌های خود به سمت شخصیت‌های سنتی چین کشیده شده‌اند و ۹۸ درصد شرکت‌ها عناصر فرهنگ سنتی چین را در محیط بازی و طراحی آن به کار گرفته‌اند.

یانگ فنگ گفت که صنعت بازی باید به سرگرمی‌های فرهنگی و موضع فرهنگی چین پایبند باشد و شاهکارهای با کیفیت بالای بیشتری را با انرژی ایدئولوژیکی، مفهوم فرهنگی و ارزش زیبایی شناختی خلق کند تا مردم بتوانند از یک تجربه بازی جذاب، مفید، سودمند و دوست‌داشتنی الهام بگیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا