حضور گسترده ایران در ششمین دوره نمایشگاه بینالمللی واردات چین
ششمین دوره نمایشگاه بینالمللی واردات چین طبق برنامهریزیهای انجام شده هم اکنون در حال برگزاری است. تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه احساس میکنند که «این جهان بزرگ را حتما باید دید» اما « برای دیدن جهان ابتدا باید به بازدید نمایشگاه بینالمللی واردات چین آمد.»
نمایشگاه بینالمللی واردات چین پس از پنج دوره برگزاری موفقیتآمیز، به پنجرهای مهم برای آشنایی مردم چین با جهان تبدیل شده است.
امسال علاوه بر برگزاری تمام غرفههای کشورهای حاضر در نمایشگاه بینالمللی واردات چین به شکل همهجانبه و حضوری، دهمین سالگرد مطرح شدن ابتکار «کمربند و جاده» نیز هست.
از میان ۷۲ غرفه کشوری حاضر در این دوره از نمایشگاه بینالمللی واردات چین، تعداد غرفههای مربوط به کشورهای مشارکت کننده در ساخت مشترک کمربند و جاده به ۶۴ کشور رسیده است. غرفهداران کشورهای شریک در ساخت مشترک کمربند و جاده یکی پس از دیگری گردهم میآیند تا در این نمایشگاه باشکوه حضور داشته باشند. آنان با آوردن کالاها و محصولات ویژه خود، فرهنگ منحصر به فرد کشورشان را به نمایش میگذارند و دوستی عمیق و دیرینه خود با چین را به تصویر میکشند.
نمایشگاه بینالمللی واردات چین به عنوان سکویی مهم برای ترویج ساخت مشترک و با کیفیت بالای کمربند و جاده پیوسته نقشی برجستهتر ایفا میکند.
«دیدید؟ در این فرش ایرانی یک نقش اژدها هست.»
در غرفههای موسسات ایرانی واقع در ناحیه اختصاصی محصولات مصرفی ششمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین، «مجیدرضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین جزئیاتی از این فرش را به خبرنگاران نشان میدهد.
محصولات صنایع دستی با ویژگیهای خاص مانند فرش و سرامیک، به عنوان یکی از کالاهای ویژگی ایرانی که معمولا در نمایشگاه بینالمللی واردات چین به نمایش گذاشته شود، همیشه با طراحی منحصر به فرد و مهارت عالی و ظرافت به کار گرفته شده در ساخت آنها، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکند.
فرش دستباف به عنوان یکی از نمادهای تولیدات ایران مطرح شد، اما این اقتصاد مهم خاورمیانه در ششمین نمایشگاه بینالمللی واردات چین با تمام توان حاضر شده و به هیچ وجه خود را به یک محصول خاص محدود نکرده است.
بیش از ۵۰ شرکت و ۲۵۰ تاجر ایرانی به همراه «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات نمایندگی … در نمایشگاه امسال حضور دارند. با توجه به مقیاس شرکتکنندگان ایرانی در این دوره از نمایشگاه، به آسانی میتوان تمایل ویژه ایران به تقویت همکاری با چین را مشاهده کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به خبرنگاران گفت: به جز محصولات ویژه کشاورزی از جمله انار، آجیل و زعفران و آثار صنایع دستی مانند تابلو فرش، میناکاری و کریستال، امسال ایران محصولات پتروشیمی، نانو و پزشکی و درمانی خود را نیز به نمایشگاه آورده است.
ایران محصولاتی فراتر از فرش دارد و نمایشگاه واردات فرصتهای بسیار خوبی برای نمایش این تولیدات به ارمغان میآورد. ۶۰ درصد از غرفهداران ایرانی در این دوره از نمایشگاه بینالمللی واردات چین متشکل از شرکتهای دانشبنیان هستند که نشاندهنده فناوری و توانایی ایران در صنایع نفت، پتروشیمی، فناوری نانو و بیوتکنولوژی هستند.
حریری در ادامه افزود: «نمایشگاه بینالمللی واردات پنجرهای را به بازار چین ارائه میدهد» و حضور ایران در این نمایشگاه نیز به منظور نمایان دوستی دو کشور و نیروی بالقوه توسعه و همکاری طرفین است.
به عنوان مثال، فرش با نقش و نماد اژدها که در یکی از موزههای محلی ایران نگهداری میشود، امسال برای اولین بار به نمایشگاه واردات چین آورده شده است.
حریری اضافه کرد: «نقش و نماد اژدها مورد پسند مردم چین قرار گرفته و در قدیم در شعرهای باستانی چینی وجود داشته است.»
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد که این فرش ابریشم ایرانی با نقش و نماد اژدها، ارزش های ادغام فرهنگ ایران و چین را به بهترین نحو نشان میدهد.»