چین باید بخاطر امنیت، بهتر از فرهنگ محفاظت کند

جهان پیشرفت‌های قابل توجهی در فناوری‌های پیشرفته (های‌تِک) مانند هوش مصنوعی، بیگ دیتا (کلان‌داده) و محاسبات ابری و همچنین علوم زیستی حاصل کرده است. ما به فضا سفر می‌کنیم، خودروهای بدون راننده می‌سازیم،‌ هزاران کتابخانه را در جیب خود داریم و مرغ‌هایمان دستکاری ژنتیکی شده‌اند تا بیمار نشوند.

با این همه جهان شناخت کمتری درباره پیشرفت‌هایی که در قلمرو علوم انسانی داشته‌ایم، دارد.

به منظور فهم بهتر اجازه دهید برای اشاره به قلمرو علوم انسانی—فرهنگ‌ها، زبان‌ها و هنرها— از آن به عنوان «بُعد پنجم» یاد کنیم. فرهنگ از تمدن مادی چهار بعدی جداست.

بسیاری از چیزهایی که تا پیش از این عینی و واقعی تصور می‌کردیم حالا به صورت مجازی، ساختگی، نسبی و قابل بحث شده‌اند.

علوم انسانی تاریخ، قوانین، ارزش‌ها، زبان‌ها، ارتباطات و تمام روابط را دیکته می‌کند. پدیده ساختار اجتماعی در غرب برای همگان شناخته شده است. غرب می‌تواند با ترکیب آن با ماشین آلات و رایانه‌های پیشرفته خود اکنون یک عقیده یا مذهب را پاک کند، یک کشور را همجنسگرا کند، یک زن را به مرد و برعکس تبدیل کند،‌ به راحتی درباره یک رویداد بزرگ دروغ بگوید و از همه مهمتر بشریت را از جهان جدا سازد. من درباره فضای سایبری، جهان‌های موازی، بازی‌های نقش‌آفرینی، رسانه‌های جمعی و داستان تخیلی حرف می‌زنم.

همه چیز ساختگی است و اغلب آنچه اهمیت دارد این است که چه کسی اول آمده است. وقتی اروپایی‌ها،‌ قاره آمریکا را کشف کردند،‌ می‌توانستند هر کاری می‌خواهند با آن سرزمین و بومی‌های آن انجام دهند: «شما کلانتری، او یک پروفسور است، من یک کشیش هستم».

وقتی ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ به ژاپن حمله کرد، جنگجویان سامورایی از این گلایه داشتند که آمریکایی‌ها بیسوادند و کار با شمشیر یا استفاده از تیر و کمان را بلد نیستند. هر «شیطان خارجی» می‌توانست یک اسلحه به دست بگیرد و تمام سامورایی‌های ژاپن را از فاصله دور بکشد.

امروز اما آمریکایی‌ها همه چیز را در ژاپن از فاصله دور می‌سازند: بازارها، رسانه‌ها، سرگرمی، سیاست، آموزش—از این قبیل موارد، همه را انجام می‌دهند.

غرب دروازه‌های عظیمی به سوی «بعد پنجم» ساخته است. این طرحی برای تنظیم و ایجاد هویت‌ها، تاریخ‌ها، ایدئولوژی‌ها و باورهای ساختگی برای ما از راه دور است. این شبیه تماشای گروهی از هکرهای غربی روی نمایشگر رایانه است که در حال ارتکاب یک جنایت هستند.

وقتی مهندسان چینی ما پروژه‌های زیرساخت شریک خود را در خارج مورد بررسی قرار می‌دهند، به ویژه در کشورهای «کمربند و جاده»، متوجه می‌شوند که غربی‌ها نیز با واقعیت‌های جایگزین خود ورود پیدا کرده‌اند، افراد محلی را تحریک می‌کنند و احساسات نژادپراسته و ضد چینی را دامن می‌زنند. آنها روابط را مختل، حساب‌های بانکی را مسدود و اخبار جعلی را پخش می‌کنند. آنها «موسسات کنفوسیوس چین» را می‌بندند، مدارک تحصیلی چینی را ممنوع می‌کنند و بدون هیچ پایه و اساسی به شرکت‌های چینی تهمت می‌زنند.

یک حقیقت تکان دهنده دیگر به ویژه برای خوانندگان مسن‌تر این است که فناوری‌ها می‌توانند تصاویر، صداها، ویدئوها، کتاب‌ها و اشخاص مجازی را واقعی جلوه دهند. واقعیت‌ها کدامند؟ حقیقت به آن می‌خندد. چهره‌های مشهور (سلبریتی‌ها) تولید می‌شوند. برای آنکه به آنچه فکر می‌کنید ارزشمند و واقعی است،‌ به حق ثبت اختراع، حق مالکیت معنوی و دیگر تدابیر محافظتی نیاز دارید. به یک نظام حقوقی پنج بعدی فکر کنید.

چین برای فائق آمدن بر این موانع باید اقدامات مشخصی انجام دهد. فرهنگ نیز برای امنیت ملی عنصری حیاتی است. بخاطر همین چین باید بهتر از فرهنگ چینی محافظت کند. بنا بر این، آینده فرهنگ چینی اکنون به شکل زیادی به این وابسته است که چگونه فرهنگ ساخته می‌شود، تنظیم می‌شود و توسعه می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا