تیراندازی‌های جمعی؛ لکه ننگ جامعه به اصطلاح متمدن آمریکا

با وقوع تراژدی اخیر در ایالت «مین» که ۲۲ نفر در یک تیراندازی جمعی جان باختند، ایالات متحده یک تعداد هشدار دهنده تیراندازی در سال جاری را تجربه کرده است.

پیگیری همه تراژدی‌های مرتبط با سلاح، با توجه به فراوانی تیراندازی‌ها، کاری طاقت‌فرساست.

«آرشیو خشونت با سلاح» که سابقه تیراندازی‌ها را در آمریکا مستند می‌کند یک آمار تکان دهنده منتشر کرده: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۶۰ تیراندازی جمعی در ایالات متحده روی داده است.

این به آن معناست که به طور میانگین هر روز دو تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داده است. این باید دلیل شرمساری برای کشوری باشد که خود را مغرورانه نمونه‌ای کامل و بی نقص از یک جامعه متمدن می‌شمارد.

تکرار و شدت تیراندازی‌های جمعی در ایالات متحده شاهدی بر این حکمت دیرینه است که می‌گوید امپراطوری‌ها ناچارا از درون فرو می‌پاشند. امپراطوری رم طی دوران حکمرانی خود قلمروهای زیادی را فتح کرد اما فساد و درگیری‌های داخلی میان طبقه حاکم قدرت آن را دچار فرسایش کرد. در دوران کنونی هم به نظر می‌رسد سناریوی مشابهی در ایالات متحده در حال رخ دادن است.

آمریکا همچنان به اعمال نفوذ گسترده در مقیاس جهانی ادامه می‌دهد، ناوهای هواپیمابر به دور دست‌ها اعزام می‌کند و در امور بین‌المللی حضور دارد اما نظام سیاسی آن هنوز ناکارآمد است و شهروندانش در ترس مستمر ناشی از اقدامات خشونت آمیز به سر می‌برند.

مردم این کشور باید نگران این باشند که بخاطر رنگ پوست یا حمایت از یک چهره سیاسی، هدف اقدامات خشونت بار قرار بگیرند. ناکامی حکمرانی در این کشور واضح و آشکار است.

مظنون تیراندازی ایالت مین فردی ۴۰ ساله به نام «رابرت کارد» بود که با یک سلاح گرم در نهایت خودکشی کرد. در حالی که مرگ او پایانی بر ماجرای تیراندازی مین محسوب می‌شود اما این سوال بزرگ همچنان بی جواب باقی مانده که چه زمانی ناکامی حکمرانی در ایالات متحده جبران خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا